logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Jarosława, Marka, Wiki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Koncert Festiwalowy i wręczenie nagród konkursowych
 


Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała w środę, 4 maja w jasnogórskiej bazylice. Był to koncert w ramach 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. 
 
Podczas wieczoru miała miejsce ceremonia wręczenia nagród w XII Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra Nova” w kat. organowej (posłuchaj). 
 
W programie koncertu znalazły się: 
 
- Michał Malec: 
Meditation sur la Croix pour l'orgue sur le theme de "Vexilla Regis" (2016) prawykonanie - III nagroda 
 
- Wolfgang Amadeusz Mozart: 
Missa in C major „In honorem Sanctissimae Trinitatis” KV 167 
(Kyrie, Gloria, Credo In Unum Deum, Et Incarnatus Est, 
Et In Spiritum Sanctum, Et Unam Sanctam Catholicam, 
Et Vitam Venturi Saeculi, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei) 
Motet Exultate Jubilate in F major KV 165/158a 
Regina Coeli in C major KV 108/74d 
(Allegro, Tempo Moderato, Adagio Un Poco Andante, Allegro) 
 
Wystąpili: Jan Mroczek – organy, Simone Kermes (Niemcy) – sopran, Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, Ensemble Sans Souci Berlin (Niemcy). Dyrygował Jan Łukaszewski. 
 
Zespół Ensemble Sans Souci Berlin zagrał na instrumentach z epoki Mozarta. „Pewnie na takich grywano dokładnie w roku 1773, czyli w roku, w którym powstała Msza Trójcy Świętej - zauważyła prowadząca koncert Beata Młynarska - Niespełna 20-letni Wolfgang Amadeusz był wówczas już nadwornym kompozytorem abpa Salzburga hrabiego Hieronymusa von Colloredo i był właśnie w kolejnej podróży do Włoch. Zachwycał się włoską muzyką, włoskim stylem operowym, i w jednym z listów pisanych do ojca skarżył mu się, że nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom arcybiskupa Salzubrga, który słynął z tego, że z jednej strony cenił sobie zwarte, krótkie kompozycje (...) ale z drugiej strony oczekiwał też, ze kompozycje wychodzące spod pióra W. A. Mozarta będą okazałe, majestatyczne, wspaniałe, młody kompozytor nie do końca jeszcze wówczas radził sobie z takimi oczekiwaniami”. 
 
„Postanowił więc, że ta jego Msza Trójcy Świętej będzie pozbawiona partii solowych - opowiadała Beata Młynarska - Skomponował Mszę chóralną i jest to jedyna tego typu kompozycja w dorobku Wolfganga Amadeusza”.