logo
Czwartek, 04 marca 2021 r.
imieniny:
Adrianny, Kazimierza, Wacława, Eugeniusza – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Fr. Justin
Konieczność wyznania grzechów śmiertelnych
materiał własny
 


Konieczność wyznania grzechów śmiertelnych

Ostatnio nasz biuletyn parafialny stwierdza, że ci ludzie, którzy znajdują trudności w wyznaniu swoich grzechów śmiertelnych, nie muszą się z nich spowiadać. Jeśli spowiedź jest dla nich "moralną niemożliwością", mogą tak czy owak otrzymać rozgrzeszenie, a "być może za rok lub dwa" wrócić do wyspowiadania się z tego, czego poprzednio nie mogli wyznać. Czy tak naucza Kościół?

Nie. Kościół stanowczo uczy o konieczności wyznania grzechów śmiertelnych według ilości i jakości. Wyznanie musi uwzględniać konkretną sytuację (liczba, rodzaj, okoliczności grzechu). "Wyznanie grzechów jest istotną częścią sakramentu pokuty" (Kongregacja Kultu Bożego, Wprowadzenie do Obrzędu Pokuty, 1974). Zawstydzenie - o tym właśnie mówimy - nie jest usprawiedliwieniem.

Wyznanie grzechów powszednich, które nie zrywają naszej wspólnoty z Bogiem, nie jest konieczne, ale zalecane jako pożyteczne. Spowiedź z grzechów powszednich stanowi istotną pomoc w kształtowaniu sumienia i wzrastaniu w życiu wewnętrznym.

Czy nie istnieją wyjątki? Oczywiście, nie każdy jest zobowiązany do tego, co niemożliwe. Odnosząc się konkretnie do sprawy wyznania grzechów śmiertelnych, przytoczę wypowiedź wiarygodnego teologa: "W wyjątkowych okolicznościach, tzn. wtedy gdy penitent nie może z dokładnością się wyspowiadać z powodu przeszkody, bariery językowej, niezawinionego braku odosobnienia albo po prostu z braku czasu(np. w sytuacji katastrofalnej), nie obowiązuje wymóg dokładnej spowiedzi. Sakrament pokuty będzie ważny, ale osoba, która go przyjęła w takich wyjątkowych okolicznościach, powinna wyspowiadać się z grzechów śmiertelnych przy nadarzającej się okazji" (Germain Grisez). Zawstydzenie niewątpliwie powstrzymuje niektórych ludzi od wyznania grzechów ciężkich. Jest to problem pastoralny, który należy rozwiązać w drodze właściwego pouczenia o sakramencie pokuty. Biuletyn parafialny podaje pewne "rozwiązanie", jednak to rozwiązanie jest złe.

Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/
więcej na stronie o Sakramencie Pokuty www.salwatorianie.pl/spowiedz

 
Zobacz także
ks. Rafał Masarczyk SDS
Bóg jest samoistnym poznaniem nieskończenie doskonałym. Poznanie to przyswajanie sobie przedmiotów poznania. Doskonałość poznania od strony podmiotu: u Boga jest to poznanie substancjalne - jest tym samym, co natura Boża, a nie jak u człowieka - jest czymś przypadłościowym. Doskonałość wiedzy Bożej to nieskończoność, wieczność, fizyczna niezmienność oraz wieczność.
 
ks. bp Antoni Długosz
Przygotowanie bezpośrednie do spowiedzi to nie ten krótki moment, kiedy stoimy w kolejce do konfesjonału. Wtedy praktycznie jest już za późno, by dobrze się przygotować do spowiedzi. Bezpośrednie przygotowanie do sakramentu pojednania powinno obejmować jakiś konkretny czas naszego trwania przed Bogiem w prawdzie o sobie. Może to być wieczór przed dniem spowiedzi albo jakiś bardzo konkretny czas poświęcony wyłącznie na to przygotowanie.
 
Fr. Justin
Niektórzy wyobrażają sobie piekło jako wielki, czarny loch podziemny, ciemny i pełen dymu. Tam doznaje się straszliwych mak i katowania przez diabły. Wszędzie pali się ogień. Inni natomiast sądzą, ze dusza błąka się gdzieś jak widmo i nigdy nie może zaznać spokoju. Czy to jest piekło?
 
 
___________________
 
 reklama