Katolik.pl - Niepowtarzalność człowieka
logo
Poniedziałek, 19 października 2020 r.
imieniny:
Michaliny, Michała, Piotra, Jana, Pawła, Izaaka – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Bp Jan Bernard Szlaga
Niepowtarzalność człowieka
Pielgrzym
 


Materiał nie do powielenia

Od jakiegoś czasu, z mniejszym czy większym nasileniem, podaje się nam w środkach masowego przekazu sensacyjne wiadomości o klonowaniu, czyli o możliwości powielania życia. Sukcesem okazała się sklonowana owca Dolly. Sukcesem miałoby być, oczywiście, sklonowanie człowieka. Na szczęście podniosły się głosy protestu czy nawet formalnie podjęte uchwały parlamentów wielu krajów, które wyraźnie zakazują jakiegokolwiek eksperymentu w dziedzinie "powielania" człowieka. Klonowanie człowieka, to nic innego jak powielanie tego samego osobnika, tak jakby człowiek stanowił materiał do powielania. Jest to niezgodne z naturą człowieka ani z zamysłem Stwórcy.

Naruszanie tożsamości

Dobrze się więc stało, że ludzie mądrzy i odpowiedzialni za świat, za człowieka i jego godność, zdecydowanie przeciwstawili się takim eksperymentom, jak zresztą wszystkim eksperymentom, które godzą w tajemnicę życia. Owszem, życie poznajemy i coraz głębiej chcemy je poznawać, ale nie tak, żeby eksperymentować w przekształcaniu życia, z którego mogą powstać komplikacje nie do odrobienia dla całej natury ludzkiej.

Człowiek jest w swoim istnieniu jednostką autonomiczną, jest sam dla siebie kimś niepowtarzalnym, a więc nie można naruszać jego tożsamości. Nie można też uderzać w mechanizm sterujący różnorodnością form, czyli sposobów naszej egzystencji. Klonowanie natomiast zmierza ku uproszczeniu egzystencji człowieka w tym kierunku, że byłoby kilka egzemplarzy tego samego osobnika.

Psalm 8

Pytajmy zatem za Biblią: Kim jest człowiek, że o nim pamiętasz? - modli się psalmista do Boga - niewiele mniejszym uczyniłeś go od aniołów. I nieco dalej: Obdarzyłeś go władzą nad dziełami rąk Twoich. Fragment ten pochodzi z Psalmu 8. Warto sięgnąć do Biblii i odczytać go w całości jako modlitwę, w której człowiek pyta Boga o siebie, ale o wiele więcej dziękuje Panu Bogu za to, że uczynionym jest niewiele tylko mniejszym od aniołów. Sięga więc bardzo wysoko w struktury bytu i w tajemnicę wszechświata.

Z rąk Stwórcy człowiek wyszedł jako jednostka, nie jako wielość ludzi. Każdy z osobna człowiek, owszem, przynależy do gatunku, ale jest jednostką w sobie zamkniętą, jedyną i niepowtarzalną. Nic dziwnego, skoro również wśród zwierząt są różne typy zachowań, a mówi się nawet o charakterach psów i innych zwierząt. Człowiek, o ile byłby pokrewny w tej dziedzinie ze światem zwierzęcym, to jedynie w zakresie samej tajemnicy życia biologicznego. Natomiast jest w człowieku jeszcze jeden element nowy. Jest to Duch, który pochodzi od Stwórcy.

Będąc pyłkiem w kosmosie...

Kiedy już uczynił Bóg człowieka z mułu ziemi, czyli z prochu ziemi, tchnął w oblicze jego tchnienie życia - ruach. Duch, który od Stwórcy pochodzi, stał się dla człowieka tym, co decyduje o jego wyższości nad całym stworzeniem. Będąc pyłkiem w kosmosie - tak mówił o człowieku Pascal - wie, że kosmos go przewyższa wielkością i strukturą, ale jednocześnie wie także o tym, iż jest ponad tym kosmosem. To jest piękne i wielkie w człowieku. To właśnie duch, jakiego tchnął w nas Stwórca, decyduje o takich niewyobrażalnych możliwościach człowieka. Właśnie w tym, co w człowieku jest wielkie - że góruje nad światem i stworzeniem - tkwi tajemnica niepowtarzalności człowieka. Każdy bowiem z nas ma swój własny kod genetyczny, ale ma także swój własny kod duchowy. Duch jest jeden. Duch, czyli życie, które pochodzi od Stwórcy, jest czymś jednym, ale jest tak zróżnicowany, jak życie biologiczne.

 

 
1 2  następna
Zobacz także
ks. Bogdan Czupryn
To dramatyczne w swym wyrazie pytanie nie jest tanim gestem teatralnym, ani też celebryckim zabiegiem obliczonym na wywołanie zainteresowania, lecz dotyczy twardej rzeczywistości ludzkich zmagań. Nie pojawia się bowiem w próżni ideowej, ale odnosi do konkretnej sytuacji cywilizacyjnej. A tę wyznacza dzisiaj filozofia czy raczej ideologia gender. Pytamy zatem, czy droga genderowa wiedzie człowieka do rozwoju, czy raczej wieści jego upadek? 
 
ks. Bogdan Czupryn
Lęki związane z podjęciem nieodwołalnej decyzji o małżeństwie są zrozumiałe. Narzeczeni chcą się sprawdzić zanim powiedzą sobie sakramentalne tak. Stąd chęć realizacji modelu, który pół wieku temu zaproponowała amerykańska antropolog Margaret Mead. Otóż postulowała ona model dwustopniowego małżeństwa...
 
ks. Krzysztof Napora SCJ

W Biblii znaleźć można fragmenty, które niekiedy ranią naszą współczesną wrażliwość i dotykają nasze poczucie sprawiedliwości. Rodzą one wątpliwości, które mogą być przeszkodą w świętej lekturze. By tak się nie stało, nasze czytanie Pisma, które na zawsze pozostanie aktualne – „żywe i skuteczne” (zob. Hbr 4,12) – winno uwzględniać kontekst świata i kultury, w którym Pismo powstało. Każde czytanie powinno być próbą dialogu z autorem czy redaktorem biblijnym. 

 
 
___________________
 
 reklama
 
 
 

 

 
グッチバッグコピー グッチ財布コピー