logo
Piątek, 19 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Alfa, Leonii, Tytusa, Elfega, Tymona, Adolfa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Marian Zawada OCD
Niewyczerpana historia ognistego proroka
Wydawnictwo Flos Carmeli
 


Wydawca: Flos Carmeli
Rok wydania: 2010
ISBN: 978-83-6172-728-6
Format: 140x205
Stron: 254
Rodzaj okładki: miękka 
 

Kup tą książkę

 

Symbolika żywienia


W duchowej metaforze kruka może nas zaskoczyć to, że ptak nieczysty, którego nie wolno spożywać (Pwt 14,14), którym się nie można posilać, może z woli Boga nas żywić. A zatem mamy do czynienia z sytuacją, że Bóg może zmusić to, co nie może nas karmić, żeby nas żywiło. To znamienne, spójrzmy w kontekście naszej historii: dopust totalitaryzmu komunistycznego, który przeżywaliśmy - nie mogło to nas żywić, ale nas wzmacniało. Podobna jest tajemnica każdego cierpienia. Ono niby jest zabójcze, ale jednocześnie nas karmi, umacnia. Wzrastamy silniejsi mimo pewnej opresji i wydaje się, że tutaj mamy klucz do naszego życia: to, co nieczyste, grzeszne, zepsute, może być wykorzystane do wzmocnienia nas. Kazałem krukom, aby cię żywiły. I mimo, że tego nie chciały, czyniły to.

W tekstach królewskich czytamy: kruki przynosiły mu rano chleb i mięso wieczorem(1 Krl 17,6). Można w tym odczytać symbolikę karmienia narodu wybranego na pustyni, a drugiej strony - symbolikę treści eucharystycznych. W czasie wędrówki przez pustynię Jahwe również obdarowywał Izraela rano manną, wieczorem mięsem z przepiórek.

W eucharystycznym wymiarze Chrystus przychodzi do nas jako chleb i ciało. Bóg przychodzi do nas w postaci pokarmu, chce nas żywić, sam się do tego zobowiązuje. Przychodzi jako pokarm, a zatem jako coś "niższego", chyba tylko po to, by człowiek już nie bał się Boga i nie miał żadnej wymówki. Gdyby Chrystus przychodził jako człowiek, moglibyśmy powiedzieć, że nie odpowiada nam różnica temperamentów, poglądów, że jest szalony czy dziwny. Tutaj przychodzi jako rzecz, w postaci rzeczy, żebyśmy już nie wyszukiwali jakichś zastrzeżeń. Chrystus w tajemnicy Eucharystii staje tam, gdzie człowiek szuka zaspokojenia, chce jeść i pić, aby się wzmocnić i zachować życie. Właśnie w tym momencie Chrystus przychodzi i zaprasza do Siebie. Stanowi to zarazem wspaniałe przejście od Eliasza, który jest karmiony, do Eucharystii, w której jesteśmy karmieni. Tu objawia się jeszcze bardziej tajemnica Kerit. Chcąc w nią wejść, należy tam osiąść razem z Eliaszem i uczyć się mądrości duchowej, mądrego zaspokajania siebie, kształtowania naszych pragnień, by wejść w tę logikę pokarmu i karmienia siebie. Tu możemy na nowo uformować naszą troskę, nasze głody, pragnienia i tu możemy pozwolić przede wszystkim karmić się Bogu.


Zobacz także
Tomasz Górny SDS
Św. Tomasz z Akwinu urodził się w 1224 albo 1225 roku na zamku w Roccasecca w pobliżu Montecassino. Był synem hrabiego Landulfa z Aquino (Akwino), jego matka pochodziła z rodziny normandzkiej. Gdy miał pięć lat, na życzenie rodziców, został oblatem w klasztorze benedyktyńskim na Monte Cassino, gdzie opatem był jego wuj Sinibald; pozostał tam do 1239...
 
ks. Andrzej Draguła

Doświadczenie Jana, Tomasza i Marii Magdaleny wskazuje, że wiara popaschalna będzie się opierała na nowym rodzaju znaków – na chuście grobowej, apostolskim świadectwie Magdaleny, a przede wszystkim na słowie Pisma. Emaus to nie tylko homilia, rozmowa uczniów w drodze, do której to rozmowy włącza się sam Jezus jako Nieznajomy Wędrowiec. Emaus to także niezwykle ciekawa dialektyka widzenia i nierozpoznania, rozpoznania i niewidzenia, obecności i nieobecności Jezusa.

 
Cezary Żechowski
Przebaczyć i żyć tak, aby zachować własną godność. A może nie przebaczyć? Przecież przebaczyć i zapomnieć to w jakiś sposób zrezygnować z siebie. Komu potrzebne jest przebaczenie: temu kto skrzywdził czy temu kto został skrzywdzony? A może kulturze, społeczeństwu, aby mogło ono unikać poczucia winy albo stawiania trudnych pytań?  
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS