logo
Poniedziałek, 22 października 2018 r.
imieniny:
Haliszki, Lody, Przybysłąwa, Salomei, Filipa, Donata – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
ks. Zygmunt Kosowski
Ostatnia droga Jezusa
Droga
 


 Nabożeństwo Drogi Krzyżowej upamiętnia ostatnią drogę Pana Jezusa: z pretorium Piłata na Golgotę, ukrzyżowanie, śmierć i złożenie do grobu. Polega na rozważaniu Męki Pańskiej połączonej z symbolicznym przejściem poprzez 14 stacji przypominających poszczególne jej etapy. Do dzisiejszego dnia istnieją w Jerozolimie schody, po których prawdopodobnie szedł Pan Jezus na Golgotę, niosąc poprzeczną belkę, której waga wynosiła 30 kilogramów. Długość Drogi Krzyżowej to nie więcej niż 500 metrów.
 
Dziewięć stacji ma podstawę w relacji Ewangelistów: I - skazanie na śmierć, II - podjęcie krzyża, V - pomoc Szymona Cyrenejczyka, VIII - rozmowa z niewiastami, X - odarcie z szat, XI - ukrzyżowanie, XII - śmierć, XIII - zdjęcie z krzyża i złożenie na łonie matki, XIV - złożenie do grobu. Stację IV - spotkanie z matką, utworzono opierając się na wnioskach płynących z tekstu biblijnego. Stacje III, VII, IX - trzykrotny upadek Jezusa, oraz VI - spotkanie z Weroniką wywodzą się z tradycji.
 
Pierwowzorem Drogi Krzyżowej był istniejący od czasów wczesnochrześcijańskich kult miejsc związanych z Męką Pańską w Jerozolimie (IV w.). Rozszerzył się dzięki pielgrzymkom oraz różnego rodzaju praktykom religijnym tworzącym tzw. pobożność pasyjną (np. nabożeństwo do upadków Jezusa, obliczanych na 7 do 32, czy "dróżki kalwaryjskie"). Takie formy kultu pasyjnego propagowali zwłaszcza franciszkanie, którzy od około 1320 r. opiekowali się miejscami świętymi w Jerozolimie. Początkowo liczba stacji pozostawała nieustalona - było ich 7, 9, 12, 18 itd. Różnie też rozpoczynano nabożeństwo: od Wieczernika, Ogrojca, pałacu Piłata. Od XV w. nabożeństwo znane było w Polsce. W XVIII w. Droga Krzyżowa przybrała obecny kształt. Znane w Polsce miejsca kultu pasyjnego to przede wszystkim Kalwaria Zebrzydowska i Kalwaria Pacławska.
Wyruszmy teraz duchową Drogą Krzyża rozważając mękę Jezusa, przyjmijmy Jego zaproszenie i pójdźmy...
 

Stacja I
WYROK

Ten jest "spoko", a ten "do kitu". Tamten "OK", a z tym nie warto się pokazywać, totalny obciach. Wyroki, osądy, opinia publiczna potwierdzona badaniami, własne zdanie, wytykanie palcami, wskazywanie winnego.
Czy to coś nowego?
Nie.
Dwa tysiące lat temu też Jeden nie był "spoko", był "obciachowy". Bo wyrok wydano pod wpływem opinii publicznej, tak chciał tłum.
Panie, daj mi dobre oczy i słowa, bym głupio nie osądzał.
 
 
 
1 2 3  następna
Zobacz także
ks. Alfons Skowronek
Artykuł został usunięty, ponieważ redakcja Tygodnika Powszechnego zakończyła współpracę ze wszystkimi serwisami internetowymi, także z naszym.

Zapraszamy do czytania innych ciekawych artykułów w naszej czytelni.
 
Grażyna Starzak
Źle się jednak stało, że w naszym systemie edukacji "testologia" stała się wszechobecna, wymuszając zmianę procesu nauczania w kierunku "pod klucz". Szczególnie wyraźnie widać to w liceum, gdzie wszystkim – uczniom, nauczycielom i rodzicom – chodzi o jak najlepszy wynik na maturze, czyli o jak najlepsze przygotowanie ucznia do zdania określonego typu testu.

Ministerstwo edukacji zapowiedziało rezygnację z testów szóstoklasistów. Z dr hab. Anną Sajdak, zastępcą dyrektora Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozmawia Grażyna Starzak. 
 
ks. dr Johannes Gamperl
Jezus jest tutaj obecny jako ukrzyżowany i zmartwychwstały. To jest Pan! Pan mój i Bóg mój! Jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara - tak św. Paweł zwraca się do Koryntian w liście i dobitnie akcentuje, pisząc dalej: Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał...
 
 

ISMCH

___________________
 
 reklama