logo
Sobota, 25 maja 2019 r.
imieniny:
Borysa, Magdy, Marii-Magdaleny, Bedy, Grzegorza – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Podziemna droga krzyżowa
 


W sierpniu 2007 r. powołany został Komitet Budowy Drogi Krzyżowej w wyrobiskach Kopalni Soli Bochnia, w grudniu podpisana została umowa pomiędzy pracownią plastyczną Andrzeja Kołaczyńskiego a rodziną zamieszkałą na terenie Ziemi Bocheńskiej, która zadeklarowała chęć sfinansowania kosztów budowy pierwszej stacji.


Można powiedzieć, iż w tym momencie dzięki grupie oddanych idei ludzi udało się wdrożyć w życie projekt, który narodził się wiele lat temu. Powstanie pierwszej kaplicy jest bardzo ważną dla nas kwestią. Dzięki temu, że prace już się rozpoczęły oraz temu, iż w przyszłym roku kaplicę będzie można obejrzeć zdecydowanie łatwiej będzie kontynuować ten prekursorski na świecie projekt - mówi Jacek Kołodziej (przewodniczący Komitetu Budowy Drogi Krzyżowej). Po wstępnych pracach projektowych po przygotowaniu trasy w wyrobiskach górniczych artyści z pracowni Andrzeja Kołaczyńskiego rozpoczęli prace, której pierwszy efekt podziwiać będzie można w połowie sierpnia roku 2008. Podziemna trasa drogi krzyżowej jest już wyznaczona i przygotowana do prowadzenia inwestycji. W miejscach gdzie usytuowane będą stacje drogi krzyżowej będą wisieć w najbliższym czasie duże czerwone krzyże. Droga krzyżowa rozpoczynać się będzie na głębokości ok. 300 m. pod powierzchnią terenu a kończyć się będzie na głębokości 220 m. pod powierzchnią terenu. Planowany czas konieczny do pokonania projektowanej drogi krzyżowej wynosi 2,5 godziny.W skład każdej stacji drogi krzyżowej oprócz części sacrum wchodzić będzie część profanum. Kaplice drogi krzyżowej składać się będą z dwóch części sakralnej w której przedstawionych będzie po 2 - 6 postaci w wielkości naturalnej oraz części uzupełniającej przedstawiającej np. dzieje narodu polskiego, historię górnictwa czy też polskich świętych. Całość stacji posiadać będzie wymiary wysokość do 2,5 m., szerokość do 7 m.
We wspomnianych częściach uzupełniających pojawi się kilkaset postaci. W tym przypadku będą to już niekoniecznie rzeźby o naturalnych rozmiarach ale również popiersia i płaskorzeźby. Materiałem użytym do wykonania rzeźb oprócz soli będzie drewno i skały. Projekt plastyczny nie będzie również formą zamkniętą, kolejne pokolenia będą mogły go poszerzać oczywiście uwzględniając charakter i koncepcje twórcy powstających stacji drogi krzyżowej.

Jako pierwsza na wyznaczonej trasie projektu powstanie stacja IV drogi krzyżowej. Część sacrum przedstawiać będzie scenę IV Stacji - spotkanie Jezusa z Matką. Część kaplicy profanum również będzie posiadała charakter sacrum z Maryjnym tematem przewodnim - prezentacja najbardziej znanych wizerunków Matki Bożej nie tylko w Polsce ale również na wszystkich kontynentach. Obok wizerunku Matki Bożej Bocheńskiej dostrzec będzie można m.in. wizerunki Matki Bożej Ostrobramskiej, z La Salette, Moskiewskiej, Japońskiej, Indyjskiej Kolejnymi stacjami w realizowanym projekcie będą stacje z tematem drugoplanowym: papieskim i górniczym.

 

 

 

 

 
 
 


 
Cost-Club.com: Best Cosplay Costumes for Sale