logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Jarosława, Marka, Wiki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Dzisiejsza ewangelia może nas irytować. Jezus bowiem pozwala wejść duchom nieczystym z opętanego człowieka w świnie. A te z kolei wpadły do jeziora i potonęły. Trzoda około 2 tysięcy świń to wielka strata dla mieszkańców tej krainy. Cóż ich może obchodzić uwolnienie opętanego człowieka wobec takiej straty? Nic dziwnego w tym, że prosili Jezusa aby odszedł od ich krainy. 

A zanieczyszczenie jeziora? Czyżby Jezusa to nie obchodziło? Chyba  że swoją wszechmocą sprawił następny cud - nie opisany już w Ewangelii - że rozkładające się ciała świń nie wyrządziły szkody dla jeziora. 

Dla Jezusa liczył się człowiek. Zwierzęta mają mu służyć i gdy nastanie konieczność trzeba je poświęcić dla dobra człowieka. 

Dla dzisiejszych obrońców praw zwierząt ten dzisiejszy ewangeliczny opis  nie jest na rękę. Niektórzy z nich to raczej ludzi by poświęcili, aby tylko nie skrzywdzić zwierząt. Musi być zachowana hierarchia wartości. Dobro człowieka ma być na pierwszym miejscu. Ale człowiek ma być odpowiedzialny za świat przyrody. Bezmyślne niszczenie i nieraz okrucieństwo wobec zwierząt jest grzechem często przeoczonym przez tak wielu ludzi. Brak harmonijnego współistnienia ludzi ze światem przyrody obróci się przeciw człowiekowi  i dzisiaj coraz bardziej widzimy tego skutki. 

diakon Franciszek 
diakonfranciszek@gmail.com
 

***

Biblia pyta:

Cóż nam pomogło nasze zuchwalstwo, co dało chełpliwe bogactwo?
Mdr 5,8

***

KSIĘGA III, O wewnętrznym ukojeniu
Rozdział LI. O TYM, ŻE POWINNIŚMY SIĘ ĆWICZYĆ W RZECZACH DROBNYCH, GDY NIE UDAJE NAM SIĘ W WIELKICH

1. Synu, nie potrafisz wytrwać zawsze w gorliwym pragnieniu dobra i utrzymywać się ciągle na wzniosłym szczycie kontemplacji, ale wskutek pierworodnego skażenia natury musisz czasem zejść niżej, aby choć niechętnie i ze smutkiem dźwigać dalej ciężar tego marnego życia.

Dopóki nosisz śmiertelne ciało, będziesz odczuwać smutek i tęsknotę 2 Mch 6,25. Musisz więc w ciele często przeklinać ciało, że nie możesz w pełni oddać się sprawom ducha i poznawania Boga.

2. Wówczas powinieneś uciec się do skromnych spraw i zadań i szukać pokrzepienia w dobrych czynach, a tymczasem oczekiwać z niewzruszoną nadzieją mojego przyjścia i powrotu i znosić cierpliwie oschłość serca i wygnanie, póki nie wrócę i nie uwolnię cię od wszystkich niepokojów.

Sprawię, że zapomnisz o trudach i znów cieszyć się będziesz wewnętrznym spokojem. Roztoczę przed tobą łąki Pisma świętego, abyś mógł biec radośnie drogą moich przykazań Ps 119(118),32. Wówczas powiesz: Tamto cierpienie nie było godne chwały przyszłej, która w nas się objawi Rz 8,18.

Tomasz a Kempis, 'O naśladowaniu Chrystusa'

***

MILCZENIE

Zaiste, miłe Bogu Jest aniołów pienie,
Ale daleko milsze człowieka milczenie.

Adam Mickiewicz

Patron Dnia



św. Marek Ewangelista

Druga Ewangelia została napisana przez św. Marka, który w Nowym Testamencie jest czasami zwany Janem Markiem. Zarówno on, jak i jego matka, Maria, byli wielce szanowani w pierwszych latach chrześcijaństwa, a dom jego matki w Jerozolimie był miejscem spotkań chrześcijan. Św. Marka wymienia się zwykle ze Św. Pawłem i Św. Barnabą, kiedy mowa jest o podróżach misyjnych na Cypr i dalej. Później podróżował już tylko ze Św. Barnabą. Wiemy również, że przebywał w Rzymie ze Św. Piotrem i Św. Pawłem. Tradycja sięgająca czasów Euzebiusza wskazuje na niego jako założyciela gminy aleksandryjskiej i pierwszego biskupa Aleksandrii. Św. marek jest autorem drugiej Ewangelii, napisał ją prawdopodobnie w Rzymie przed rokiem 60. Ewangelia powstała w języku greckim i była przeznaczona dla ludów nawróconych na chrześcijaństwo. Tradycja mówi także, iż Rzymianie prosili Św. Marka aby głosił nauki Św. Piotra. To tłumaczy pozycję jaką zajmuje Św. Piotr w tej Ewangelii.

jutro
: św. Aldy

wczoraj
dziś
jutro