logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Jarosława, Marka, Wiki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Oratorium ”Peregrinus” w Lusławicach
 


Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna już niebawem wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego, do słów Ryszarda Ostrowskiego 15 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
 
W skład ponad 200 wykonawców wchodzą nauczyciele i uczniowie Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach, m.in.: trzy divy operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska, Anna Wilk, organista – Iwona Karwacka, narrator – Jacek Wojnicki oraz dyrygent Waldemar Groń, który pokieruje całością utworu. Do realizacji Oratorium „Peregrinus” zaproszony został także Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak.
 
Organizatorem wydarzenia jest Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach oraz Gmina Czchów i Gmina Zakliczyn.
 
Kontakt w sprawie wejściówek na koncert pod numerem:  14 663 54 20
 
Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm.
(Ryszard Ostrowski)
 
Oratorium jako utwór pokrewny operze jest połączeniem wielu mniejszych form muzycznych o zróżnicowanym schemacie konstrukcyjnym i dramaturgii. W swej strukturze jest syntezą wielu warstw i przestrzeni brzmieniowych: zróżnicowanej kolorystyki instrumentalnej, odcieni kantyleny głosów solowych, recytacji narratora, jak i patetycznych partii chóralnych.  Już sama forma oratorium determinuje swój kontekst dramaturgiczny, której archetypem przestrzeni muzycznej jest wspólna modlitwa.
 
Zarówno tekst jak i muzyka Oratorium Peregrinus, podporządkowane aksjomatom formy sakralnej, nawiązują zarówno do aktualnych jak i ponad czasowych problemów społecznych, regionalnej tradycji, kultu Maryjnego oraz eschatologicznych aspektów życia.
(Dariusz Swoszowski)
 
Zobacz także

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS