logo
Piątek, 29 marca 2024 r.
imieniny:
Marka, Wiktoryny, Zenona, Bertolda, Eustachego, Józefa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Jubileusz stowarzyszenia Kapela Jasnogórska
 


 W 2019 roku Stowarzyszenie Kapela Jasnogórska świętuje 20. rocznicę powstania. Z tej okazji we wtorek, 26 marca odbędzie się wspólna modlitwa i świętowanie, na które zaproszeni są wszyscy miłośnicy muzyki. 
 
O godz. 16.45 w Kaplicy Matki Bożej odprawiona zostanie Msza św. w intencji Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska, Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, oraz wszystkich muzyków kościelnych w Polsce. Eucharystii będzie przewodniczył o. Nikodem Kilnar, paulin, Krajowy Duszpasterz Muzyków Kościelnych, a śpiew poprowadzi Jasnogórski Kwartet Wokalny Cantus pod dyr. Przemysława Jeziorowskiego. 
 
Po Eucharystii, o godz. 17.30 w Kaplicy Różańcowej rozpocznie się prezentacja VI tomu edycji Musica Claromontana - Studia. Tom pozycja nosi tytuł: Liturgia i muzyka w historii Zakonu Paulinów (The Liturgy and Musik in the History of the Pauline Order). Prezentacji dokona prof. Remigiusz Pośpiech, przewodniczący Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, wykładowca Uniwersytetów Wrocławskiego i Opolskiego, redaktor tomu. 
 
Dzień zwieńczy niezwykły muzyczna uczta - Koncert Polskiej Opery Królewskiej. Rozpocznie się on w bazylice jasnogórskiej o godz. 19.00. Zabrzmi monumentalne dzieło - Oratorium Mesjasz G. F. Haendela w opracowaniu twórców, z podtytułem: "Tryptyk Papieski - Totus Tuus". Poprzez dźwięki wybranych fragmentów kompozycji Haendla oraz odpowiednio dobrane fotografie-ikony i inscenizację, Polska Opera Królewska opowie o obecności Mesjasza w życiu świętego człowieka - Jana Pawła II, a także w historii polskiego narodu. Uniwersalne przesłanie zaklęte w treści i muzyce Oratorium Mesjasz zostało odczytane w sposób szczególny przez reżysera wydarzenia Ryszarda Peryta. 
 
Zabrzmi także "Completorium" o. Eryka Briknera, paulińskiego kompozytora (1705-1760). 
 
Wystąpią soliści i zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej pod dyr. Andrzeja Klimczaka oraz muzycy Capella Regina Polona pod dyr. Krzysztofa Garstki. Inscenizację, scenografię i reżyserię przygotowął Ryszard Peryt, kostiumy i rekwizyty - Marlena Skoneczko, projekcje - Marek Zamojski. 
 
Patronat honorowy nad Jubileuszem objęli: o. Arnold Chrapkowski, generał Zakonu Paulinów i o. Marian Waligóra, przeor Jasnej Góry, a patronat medialny - Tygodnik Katolicki Niedziela, Biuro Prasowe Jasnej Góry i Radio Jasna Góra. 
 
Organizatorem przebiegu uroczystości jubileuszowych jest Stowarzyszenie Kapela Jasnogórska, a współorganizatorem Zespół Naukowo-Redakcyjny Jasnogórskich Muzykaliów i Klasztor Paulinów na Jasnej Górze. 
 
Na wszystkie uroczystości serdecznie zapraszają organizatorzy na czele z o. dr. Nikodemem Kilnarem, prezesem Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska. 
 
Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska zajmuje się m.in. opracowywaniem zachowanych w archiwum jasnogórskim utworów muzycznych, a także przygotowywaniem ich do wykonania, nagrania i publikacji. Stowarzyszenie powstało aby muzyczne dziedzictwo polskiego narodu było znane w jak najszerszym kręgu społecznym. Najbardziej znany cykl płyt, który został wydany staraniem Stowarzyszenia zatytułowany jest „Jasnogórska Muzyka Dawna”. 
 
Stowarzyszenie wspiera działalność zespołu muzyki dawnej Kapela Jasnogórska. 
 
Kapela Jasnogórska to historyczna nazwa zespołu, który funkcjonował w częstochowskim klasztorze Paulinów ponad 300 lat. Dzisiejsza Kapela powstała w wyniku rozpisanego przez Stowarzyszenie „Kapela Jasnogórska” konkursu dla grup grających na historycznych instrumentach. Tworzą ją muzycy regularnie pracujący w ramach formacji harmonologia - zespołu wykonującego repertuar od wczesnego baroku po początek XIX wieku z naciskiem na operę z czasów rozkwitu belcanto oraz muzykę instrumentalną pochodzącą z kręgu kompozytorów operowych. Pierwszy koncert „nowej” Kapeli Jasnogórskiej odbył się w styczniu 2000 roku i od tego czasu regularnie odbywają się kolejne sesje obejmujące koncerty i nagrania płytowe. 
 
Prezentacja VI tomu edycji Musica Claromontana - Studia 
 
Wprowadzenie 
 
Prezentowany tom jest wynikiem kontynuacji kompleksowych badań nad rozwojem liturgii i muzyki liturgicznej w zakonie OO. Paulinów, rozpoczętych w roku 2010 w ramach działalności Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska oraz Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów. Głównym celem prowadzonych studiów jest próba określenia specyfiki celebracji liturgicznych sprawowanych w klasztorach paulińskich w odniesieniu do polskiej i europejskiej tradycji zakonnej oraz diecezjalnej. Ważnym zadaniem jest również ukazanie wkładu klasztornych środowisk paulińskich dla rozwoju kultury muzycznej w Polsce i na terenie Europy. 
 
Od początku badania w wymienionym wyżej zakresie prowadzone są w ramach szerokiej współpracy z wybitnymi specjalistami z zakresu historii liturgii, historii Kościoła, mediewistyki i muzykologii z różnych ośrodków naukowych polskich i zagranicznych, przede wszystkim z krajów, w których działały klasztory paulińskie. Szczególnie owocne są naukowe kontakty ze środowiskiem węgierskim. Warto w tym miejscu przypomnieć, że na terenie Węgier Zakon Pauliński ma swoje źródła, podobnie jak liturgia zakonna, mocno zakorzeniona w tradycji diecezji ostrzychomskiej. To właśnie pracownicy Instytutu Muzykologii Węgierskiej Akademii Nauk, na czele z dr. Gáborem Kissem, zorganizowali międzynarodową konferencję naukową Liturgy and Musik in the History of the Pauline Order, która miała miejsce w Budapeszcie w dniach 25–27 listopada 2013 r. To naukowe spotkanie badaczy polskich, węgierskich, chorwackich, niemieckich i słowackich stanowiło ważny etap w procesie badań nad znaczeniem muzyki liturgicznej w dziejach Zakonu, zapoczątkowało zarazem intensywne studia nad wieloma nowymi wątkami z zakresu podjętej tematyki. Wymiernym owocem wskazanych wyżej badań jest prezentowany tom serii „Musica Claromontana – Studia”, w którym całość materiału ujęta została w cztery zakresy tematyczne: Liturgy and Chant – Notation and Theory – Sours Studies – Late Developments in the Pauline Liturgy. 
 
Pragniemy wyrazić podziękowania wszystkim uczestnikom projektu, szczególnie zaś autorom zamieszczonych w tomie artykułów, a także jego redaktorom i korektorom. Dziękujemy również władzom Zakonu Ojców Paulinów na czele z Ojcem Generałem dr. Arnoldem Chrapkowskim OSPPE oraz dziekanowi Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego ks. prof. dr. hab. Radosławowi Chałupniakowi, dzięki którym wydanie kolejnego tomu w ramach serii „Musica Claromontana – Studia” stało się możliwe. Wyrazy ogromnej wdzięczności kierujemy w stronę naszych przyjaciół z Węgier. Główny moderator wspomnianej wyżej konferencji – dr Gábor Kiss nie doczekał, niestety, wydania niniejszej publikacji. Jego przedwczesna śmierć napełniła nas wszystkich głębokim bólem i smutkiem. Zanosimy w Jego intencji modlitwy do Miłosiernego Boga poprzez wstawiennictwo Pani Jasnogórskiej. Jego też pamięci poświęcamy prezentowany tom studiów nad tradycją liturgiczno-muzyczną pielęgnowaną przez wieki w klasztorach paulińskich. 
 
Redakcja 
 
Introduction 
 
The present volume is a result of the continuation of a comprehensive study on the liturgy and liturgical music development in the Pauline Order, initiated in 2010 as a part of the activity of the Kapela Jasnogórska Association and the Scientific-Editorial Committee of the Jasna Góra Musical Sources. The main purpose of the research is defining the specificity of liturgical celebrations held in Pauline monasteries regarding monastic and diocesan traditions of Poland and Europe. Another important task is to show the contribution of Pauline monastic environment to the development of Polish and European musical culture. 
 
The research on the subject matter mentioned above is performed in extensive cooperation with eminent specialists in the history of liturgy, the history of the Catholic Church, medieval studies and musicology, from various research centres located in Poland and abroad, especially in countries where Pauline monasteries were active. Scholarly contacts with Hungarian environment are especially fruitful. At this point, it is worth mentioning that Pauline Order has its origins in Hungary, as well as its liturgy which is firmly rooted in a tradition of Esztregom diocese. It is researchers from the Institute of Musicology of the Research Centre for the Humanities of the Hungarian Academy of Sciences who, under the leadership of Dr Gábor Kiss, organised International Musicological Conference Liturgy and Music in the History of the Pauline Order. The conference took place in Budapest, 25–27 November 2013. This meeting of Polish, Hungarian, Croatian, German and Slovak researchers was an important stage in the process of research on the meaning of liturgical music in the history of the discussed order. It also initiated thorough studies regarding many new threads in the subject matter. A measurable result of the research is the present volume in the series Musica Claromontana – Studia. The whole material in it has been divided into four topic areas: Liturgy and Chant – Notation and Theory – Source Studies – Late Developments in the Pauline Liturgy. 
 
We would like to thank all members of the project, especially the authors of the papers contained in this volume, as well as the editors and proofreaders. Many thanks shall be also given to the authorities of the Pauline Order with Father General, Dr Arnold Chrapkowski OSPPE at the head, and to Rev. Prof. Dr Radosław Chałupniak, Dean of Faculty of Theology, University of Opole, thanks to whom publishing another volume in the series Musica Claromontana – Studia has been made possible. We would like to express big gratitude to our friends from Hungary. Unfortunately, Dr Gábor Kiss (1960–2017) – the chief moderator of the conference mentioned above, has not lived to see this publication. His premature death filled all of us with deep pain and sorrow. We pray for him to the Merciful God through the intercession of Our Lady of Jasna Góra. The present volume, containing studies on the liturgical-musical tradition that has been maintained in Pauline monasteries for ages, is dedicated to the memory of Dr Kiss. 
 
Erwin Mateja, Remigiusz Pośpiech 
www.jasnagora.com
 
Zobacz także

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS