logo
Czwartek, 28 marca 2024 r.
imieniny:
Anieli, Kasrota, Soni, Guntrama, Aleksandra, Jana – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Święć się imię Twoje
Wydawnictwo Homo Dei
 


strona główna książki

Wydawca: Homo Dei
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-62579-16-7
Format: 148×210
Rodzaj okładki: miękka
cena: 26.00 zł

 

Miłość do Pisma Świętego w dzisiejszym Kościele


W swojej encyklice Novo millennio ineunte Jan Paweł II napisał o wielkim postępie, jaki dokonał się od czasów Soboru Watykańskiego II:

Powszechnie odwołują się dziś do niego jednostki i wspólnoty. Również wielu świeckich oddaje się jego lekturze, korzystając z cennej pomocy opracowań teologicznych i biblijnych. Przede wszystkim zaś samo dzieło ewangelizacji i katechezy czerpie żywotne soki właśnie z tej więzi ze słowem Bożym. Należy ją umacniać i pogłębiać, drodzy Bracia i Siostry, także poprzez rozpowszechnianie księgi Pisma Świętego w rodzinach. Konieczne jest zwłaszcza, aby słuchanie słowa Bożego stawało się żywym spotkaniem, zgodnie z wiekową i nadal aktualną tradycją lectio divina, pomagającą odnaleźć w biblijnym tekście żywe słowo, które stawia pytania, wskazuje kierunek, kształtuje życie[13].

W 2008 roku marzenie Jana Pawła II zainspirowało Synod Biskupów do tego, by poświęcić cały miesiąc na studia tego, jak Kościół może się otworzyć i żyć słowem Bożym mieszkającym w nim. Kardynał Marc Quellet z Quebecu podsumował propozycje Synodu, który podniósł kwestie nauczania wiernych żywego słuchania słowa Bożego na każdej płaszczyźnie kulturalnej, ewentualnej rewizji lekcjonarza, pomocy w zrozumieniu zawiłego związku słowa i Eucharystii oraz tłumaczenia i propagowania Biblii w jak największej liczbie kultur, a w szczególności pośród ubogich[14]. Jeśli te propozycje będę wdrażane, doświadczymy odnowienia Kościoła w Duchu, podobnego do tego, jakie rozpoczęło się w rezultacie Soboru Watykańskiego II. Możemy się także spodziewać dalszego rozkwitu relacji ekumenicznych, ponieważ pomimo dzielących chrześcijan różnic doktrynalnych słowo Boże nas łączy.

[13] Jan Paweł II, Novo millennio ineunte, 39.
[14] Por. „The World Seen from Rome”, www.zenit.org (dostęp: 25 listopada 2010).


Zobacz także
Wojciech Giertych OP
Tradycyjne formy pobożności czerpią nie tylko ze słowa Bożego, z prawd wiary przemyślanych i precyzyjne sformułowanych przez Magisterium Kościoła, ale również z pewnych obrazów i skojarzeń, którymi kaznodzieje oraz zaawansowani duchowo ludzie posługiwali się w celu przybliżenia tychże prawd. Te obrazy i przykłady są, oczywiście, naznaczone bieżącą kulturą, potocznie przyjętymi filozoficznymi założeniami, a niekiedy nawet odrębnymi od wiary ideologiami lub aktualnymi aspiracjami społecznymi. 
 
Józef Augustyn SJ
W prawdziwym żalu za grzechy musimy przejść od doświadczenia grzechu do doświadczenia miłosierdzia Bożego. Nasze rozważania o grzechu byłyby niewłaściwe, a nawet wręcz szkodliwe, gdyby zabrakło w nich wyraźnego odniesienia do miłosierdzia Bożego, do przebaczającej i bezinteresownej miłości Ojca niebieskiego.
 
dk. Jacek Jan Pawłowicz

Coraz częściej daje się słyszeć głosy dochodzące z różnych środowisk kościelnych i pozakościelnych, czy nie nadszedł już czas, aby Kościół złagodził lub przynajmniej uprościł swoje procedury odnośnie do orzekania o nieważności małżeństwa, tak jak to ma miejsce np. w Cerkwi prawosławnej. Można nawet spotkać się z opinią, że w gruncie rzeczy w praktyce „rozwody” udzielane w Cerkwi prawosławnej i stwierdzenia nieważności małżeństwa orzekane przez sądy biskupie w Kościele katolickim to akty bardzo sobie bliskie, pomimo że inaczej się nazywają i inaczej się je uzasadnia od strony teologicznej.

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS