logo
Wtorek, 23 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Ilony, Jerzego, Wojciecha – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Michał Deja OFMCap
Zbawienne wątpliwości. Medytacje biblijne
Wydawnictwo Serafin
 


Zakochaj się w Biblii! Bez wątpienia jest ona kapryśną "oblubienicą". Jako jej miłośnik będziesz musiał wykazać się wielką wytrwałością i ogromną wręcz cierpliwością, aby zdobyć jej zaufanie i przekonać ją o swej miłości. Jednak kiedy uda Ci się ta trudna sztuka i "oblubienica" uwierzy w Twoją miłość, wtedy niezmiernie Cię obdaruje, uczyni z Ciebie, swojego oblubieńca, człowieka mądrego, czyli szczęśliwego. Będziesz musiał wciąż czuwać i strzec się, aby o swej oblubienicy nie zapomnieć albo, co gorsza, nie zdradzić jej dla łatwiejszej "miłości". Jest ona bowiem zazdrosną "oblubienicą", potrafi zdemaskować niewiernego pseudomiłośnika i srogo go ukarać utratą mądrości. Dlatego ten, kto zafascynuje się jej pięknem i nie zniechęci pozorną niedostępnością, doczeka się owego ogromnego obdarowania, obdarowania głębokim poczuciem sensu samego siebie, tego, kim jest, i tego, co czyni.
 
 

Wydawca: Serafin
Rok wydania: 2016
ISBN: 978-83-63243-36-4
Format: 155 x 215
Stron: 216
Rodzaj okładki: Miękka

 
  
   

 
W OBLICZU BOGA SPRAWIEDLIWEGO:
BÓG JEST SPRAWIEDLIWY I KOCHA SPRAWIEDLIWOŚĆ (PS 11,7)
 
Jednym z najważniejszych terminów Starego Testamentu określającym większość relacji, w jakie wchodzi w swoim życiu człowiek, jest termin caddik – sprawiedliwy. Trzeba jednak natychmiast dopowiedzieć, że biblijne jego znaczenie ma niewiele wspólnego z jego popularnym rozumieniem w naszych czasach, o którym już wcześniej wspominaliśmy. Dziś sprawiedliwość określa odniesienie człowieka do normy prawnej, a w starożytności biblijnej chodziło najpierw o wzajemne relacje we wspólnocie ludu Bożego, czyli o relacje rodzinne, plemienne, międzyplemienne itd. Pojęcie to określało równocześnie relację narodu wybranego względem Boga. Stąd sprawiedliwy był ten człowiek, który nie tyle spełnił normę jakiegoś prawa, ale okazał się lojalny, wierny, życzliwy, miłujący względem swego bliźniego i Boga. Tak rozumiana sprawiedliwość oznacza zatem wierność, lojalność, pamięć, a w relacji pomiędzy Bogiem i człowiekiem staje się synonimem zbawienia. Dlatego właśnie sprawiedliwość Boga, sprawiedliwość, która jest w Bogu, to nie jakaś abstrakcyjna norma, ale przede wszystkim Jego zbawcze czyny, dowody Jego lojalności w relacjach, Jego pamięć o człowieku, z którym zawarł przymierze. Dlatego wierzący Hebrajczycy, modląc się słowami psalmu: "Wysłuchaj mnie w swej sprawiedliwości" (Ps 143,1; 71,2), wołali z pełną świadomością faktu, że Bóg jest sprawiedliwy, to znaczy, że pamięta, że jest wierny, że przyjdzie z pomocą w sytuacji zagrożenia. Zatem prawda o sprawiedliwości Boga, o Jego pamięci, wierności, lojalności stanowiła centrum wiary starożytnego Izraela.
 
O ile sprawiedliwość Boga jest czymś trwałym i niezmiennym, to, niestety, sprawiedliwość człowieka już nie ma takiego charakteru. Człowiek może ją utracić poprzez czyny, które w oczach Boga są sprzeczne z zawiązaną z Nim relacją przymierza. Co wówczas? Cóż, spodziewamy się, że odpowiedzią Boga na niesprawiedliwość człowieka będzie miłosierdzie. Miłosierdzie rozumiane jako ocalenie życia, nawet wbrew znanej regule, że skoro sprawiedliwy żyć będzie dzięki swej sprawiedliwości, to niesprawiedliwy poniesie konsekwencje swoich wyborów i umrze. Pytamy zatem: jak Pan Bóg objawia swoje miłosierdzie?

1 2  następna
Zobacz także
Roman Zając

Od czasów starożytnych wielu interpretatorów próbowało odpowiedzieć na pytanie, na czym właściwie polegał grzech popełniony przez budowniczych wieży Babel i za co zostali oni tak naprawdę ukarani. Nie jest do końca jasne, dlaczego Bóg ocenił negatywnie tu ambitne przedsięwzięcie. Chęć życia w jedności nie powinna być uważana za coś złego. Rozwój technologiczny i podjęty ogromny wysiłek, pozwalający zbudować ogromną wieżę, zasługuje raczej na podziw. A jednak Bóg nie pozwolił budowniczym na ukończenie ich dzieła.

 
ks. Tomasz Stroynowski
Pewnie każdy z nas jakoś się modli, ale czy umiemy się modlić? Człowiek, który wierzy w Boga musi się modlić, nawet, jeśli czasowo poważnie zaniedba modlitwę, to i tak w chwilach szczególnych będzie się modlił. Tak to już jest, jeśli wierzysz, to się modlisz! Usiądźmy dziś wśród uczniów Jezusa i pozwólmy się wprowadzić w świat modlitwy, posłuchajmy jak Jezus mówi o modlitwie.
 
Marcin Jakimowicz
W niedzielny poranek trzeba się zapytać, gdzie jest zmartwychwstały Chrystus. A jeśli czytam w Ewangelii: że gdzie dwóch lub trzech i tak dalej..., to znaczy, że spokojnie powinienem siąść do stołu z najbliższymi i nacieszyć się ich obecnością. Gdy spotykamy się nad święconką, między nami siedzi sam Chrystus.

Z ks. dr Grzegorzem Strzelczykiem – wykładowcą dogmatyki na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego rozmawia Marcin Jakimowicz.
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS