Wydawca: Hlondianum |
|
Prezentowana książka to skarbnica wiedzy dla przygotowujących homilie, moderatorów grup biblijnych i modlitewnych, katechetów i wszystkich zainteresowanych Pismem Świętym. Czytelnik znajdzie tu wyjaśnienie wielu oryginalnych pojęć i kontekstów, które czasem umykają w przekładach biblijnych, pozna zwyczaje, zasady i prawa, według których żyli ludzie przywoływani na kartach Biblii.
Ks. prof. Waldemar Chrostowski, wykładowca Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i przewodniczący Stowarzyszenia Biblistów Polskich, tak ocenił tę książkę:
"Głoszenie słowa Bożego podczas celebracji pociąga za sobą uznanie, że sam Chrystus jest obecny i mówi do nas, abyśmy Go przyjęli" - czytamy w posynodalnej adhortacji apostolskiej Verbum Domini o słowie Bożym w życiu i misji Kościoła Ojca Świętego Benedykta XVI. Czytanie, rozważanie i objaśnianie Pisma Świętego podczas celebrowania Eucharystii skutecznie sprawia obecność Chrystusa ukrytego pod postaciami chleba i wina, a także w słowie głoszonym w liturgii. To nadaje lekturze całej Biblii wyraźne ukierunkowanie chrystologiczne, a nawet chrystocentryczne, stawiając Jezusa Chrystusa w samym środku historii zbawienia oraz życia i wiary Jego wyznawców.
Komentarze biblijne do czytań na rok "C", autorstwa ks. dr. hab. Stanisława Ormantego TChr, znanego poznańskiego biblisty, wychodzą naprzeciw nauczaniu Magisterium Kościoła oraz najważniejszym potrzebom i wyzwaniom pastoralnym. Podkreślając jedność planu Bożego, ukazują i potwierdzają nierozerwalną więź, jaka istnieje między czytaniami ze Starego i Nowego Testamentu, a także kluczową rolę Ewangelii skoncentrowanej na Chrystusie i Misterium Paschalnym. Autor czyta i objaśnia poszczególne perykopy w świetle lektury kanonicznej, uwypuklającej jedność obydwu części Biblii oraz nieprzemijającą żywotność i aktualność ksiąg świętych, stanowiących trwałą normę wiary i pobożności chrześcijańskiej.
ks. prof. dr hab. Waldemar Chrostowski
Jezus nieustannie nawołuje swych uczniów właśnie do słuchania. W Ewangeliach św. Marka, Mateusza i Łukasza powtarza się wielokrotnie jednakowo brzmiące wezwanie: "Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha!" (Mt 11,5; 13,9,43; Mk 4,9,23; Łk 8,8; 14,35). W Apokalipsie św. Jana, w każdym z listów "do siedmiu Kościołów, które są w Azji", odnajdujemy to samo wezwanie, trochę tylko rozbudowane: "Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów" (Ap 2,7,11,17,29; 3,6,13,22).