logo
Pi±tek, 26 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Rok C - 32 niedziela zwykła

Niewiara saduceuszów
Ks. Jacek Wawrzyniak SDS 2004-11-07
2 Mch 7,1-2.9-14; 2 Tes 2,16-3,5; Lk 20,27-38
Andre Malraux w „Doli czÅ‚owieczej” w rozmowie koÅ„cowej podaje sÅ‚owa: „PosÅ‚uchaj May, nie dość jest dziewiÄ™ciu miesiÄ™cy, trzeba sześćdziesiÄ™ciu lat, żeby stworzyć czÅ‚owieka, sześćdziesiÄ™ciu lat poÅ›wiÄ™cenia, woli i tylu innych rzeczy! A kiedy ten czÅ‚owiek dojrzeje, kiedy nie bÄ™dzie w nim już Å›ladu dziecka ani mÅ‚odzieÅ„ca, kiedy naprawdÄ™ bÄ™dzie czÅ‚owiekiem, nadaje siÄ™ tylko do Å›mierci”.
To jest myślenie wielu ludzi nawet współcześnie żyjących. Ale czy człowiek nadaje się tylko do śmierci? Zobaczmy, co na ten temat powie Jezus.
 
Przyszli do Niego Saduceusze, którzy stanowili arystokracjÄ™ żydowskÄ…. Byli to ludzie wÅ‚adzy i pieniÄ…dza. Dla nich liczyÅ‚o siÄ™ jedynie życie doczesne i wcale nie dbali o życie przyszÅ‚e. Co wiÄ™cej nie wierzyli w nieÅ›miertelność, a tym bardziej w zmartwychwstanie. PrzychodzÄ… do Jezusa z prowokujÄ…cym pytaniem, które podpierajÄ… autorytetem Mojżesza: „Nauczycielu, Mojżesz tak nam przypisaÅ‚: Jeżeli umrze czyjÅ› brat, który miaÅ‚ żonÄ™, abyÅ‚ bezdzietny, niech jego brat weźmie wdowÄ™ i niech wzbudzi po nim potomstwo swemu bratu”. Jest to tak zwane prawo lewiratu. PolegaÅ‚o ono na tym, że szwagier, tj. nieżonaty brat zmarÅ‚ego męża zobowiÄ…zany byÅ‚ poÅ›lubić szwagierkÄ™. Synowie, jednak, którzy siÄ™ narodzili z tego małżeÅ„stwa, uważani byli za synów pierwszego męża i mieli prawo dziedziczenia. Przepis ten zwiÄ…zany wyÅ‚Ä…cznie z dziedziczeniem ziemi, ale za czasów Jezusa poszedÅ‚ on dawno już w zapomnienie. Oni natomiast na tym prawie budujÄ… zarzut, aby wykpić i podważyć naukÄ™ o zmartwychwstaniu. Siedmiu braci na mocy prawa lewiratu miaÅ‚o kolejno tÄ™ samÄ… żonÄ…. „Przy zmartwychwstaniu wiÄ™c, którego bÄ™dzie żonÄ…”.
 
Jezus na to zÅ‚oÅ›liwe pytanie daje bardzo konkretnÄ… odpowiedź w aspekcie teologicznym i biblijnym. Po pierwsze: Jezus mówi, że Å›wiat po zmartwychwstaniu bÄ™dzie zupeÅ‚nie inaczej uksztaÅ‚towany niż ten Å›wiat, w którym teraz żyjemy. Nie bÄ™dzie zwiÄ…zków miÄ™dzyludzkich, bo wszyscy bÄ™dÄ… równi anioÅ‚om. Jako dzieci Boże bÄ™dÄ… uczestnikami zmartwychwstania. I nie mogÄ… umrzeć, bo sÄ… umiÅ‚owanymi przez Boga. MiÅ‚ość Boga i Jego moc sÄ… źródÅ‚em ich nieÅ›miertelnoÅ›ci. Po drugie: Jezus podobnie jak saduceusze podaje argument biblijny, wziÄ™ty z Tory: „A że umarli zmartwychwstajÄ…, to i Mojżesz zaznaczyÅ‚ tam, gdzie jest mowa o krzaku, gdy Pana nazywa Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba. Bóg nie jest Bogiem umarÅ‚ych, lecz żywych”. Bóg jest Bogiem żywych; czczony jest przez żywych, a nie umarÅ‚ych. CzÅ‚owiek nie może umrzeć, gdyż jest umiÅ‚owanym dzieckiem Boga. Bóg zna czÅ‚owieka osobiÅ›cie, kocha jak Abrahama i nie pozwoli mu zginąć. Od Å›mierci czÅ‚owieka chroni miÅ‚ość Boga. I ta miÅ‚ość obdarza nieÅ›miertelnoÅ›ciÄ….
 
Liturgia chrzeÅ›cijaÅ„skiego pogrzebu ukazuje wyraźnie wiarÄ™ KoÅ›cioÅ‚a w przyszÅ‚e życie i w zmartwychwstanie. Ukazuje ona, że Å›mierć nie jest koÅ„cem, ale jest poczÄ…tkiem nowego życia w Bogu i z Bogiem. Jak Å›piewamy w prefacji za zmarÅ‚ych: „Albowiem życie twoich wiernych , o Panie, zmienia siÄ™ ale siÄ™ nie koÅ„czy i gdy rozpadnie siÄ™ dom doczesnej pielgrzymki, znajdÄ… przygotowane w niebie nowe mieszkanie”.
 
Dlatego największym nieszczęściem współczesnego człowieka jest niewiara saduceuszów. Nieszczęście to polega na tym, że nie widzi on po doczesnym życiu innego życia; żyje bez nadziei i światła; wędruje w ciemnościach z dala od miłości Boga. I ponieważ nie chce tej miłości przyjąć, jego życie jest mroczne i beznadziejne.
 
Ale my, chrzeÅ›cijanie mamy nadziejÄ™ na życie wieczne. „OtrzymaliÅ›my życie, byÅ›my szukali Boga; umieramy, by Go znaleźć; otrzymujemy wieczność, by Go posiadać” (P. Nouet).
 
Ks. Jacek Wawrzyniak SDS