Niewiara saduceuszów |
Ks. Jacek Wawrzyniak SDS 2004-11-07 |
2 Mch 7,1-2.9-14; 2 Tes 2,16-3,5; Lk 20,27-38 |
Andre Malraux w „Doli czÅ‚owieczej” w rozmowie koÅ„cowej podaje sÅ‚owa: „PosÅ‚uchaj May, nie dość jest dziewiÄ™ciu miesiÄ™cy, trzeba sześćdziesiÄ™ciu lat, żeby stworzyć czÅ‚owieka, sześćdziesiÄ™ciu lat poÅ›wiÄ™cenia, woli i tylu innych rzeczy! A kiedy ten czÅ‚owiek dojrzeje, kiedy nie bÄ™dzie w nim już Å›ladu dziecka ani mÅ‚odzieÅ„ca, kiedy naprawdÄ™ bÄ™dzie czÅ‚owiekiem, nadaje siÄ™ tylko do Å›mierci”.
To jest myÅ›lenie wielu ludzi nawet współczeÅ›nie żyjÄ…cych. Ale czy czÅ‚owiek nadaje siÄ™ tylko do Å›mierci? Zobaczmy, co na ten temat powie Jezus. Przyszli do Niego Saduceusze, którzy stanowili arystokracjÄ™ żydowskÄ…. Byli to ludzie wÅ‚adzy i pieniÄ…dza. Dla nich liczyÅ‚o siÄ™ jedynie życie doczesne i wcale nie dbali o życie przyszÅ‚e. Co wiÄ™cej nie wierzyli w nieÅ›miertelność, a tym bardziej w zmartwychwstanie. PrzychodzÄ… do Jezusa z prowokujÄ…cym pytaniem, które podpierajÄ… autorytetem Mojżesza: „Nauczycielu, Mojżesz tak nam przypisaÅ‚: Jeżeli umrze czyjÅ› brat, który miaÅ‚ żonÄ™, abyÅ‚ bezdzietny, niech jego brat weźmie wdowÄ™ i niech wzbudzi po nim potomstwo swemu bratu”. Jest to tak zwane prawo lewiratu. PolegaÅ‚o ono na tym, że szwagier, tj. nieżonaty brat zmarÅ‚ego męża zobowiÄ…zany byÅ‚ poÅ›lubić szwagierkÄ™. Synowie, jednak, którzy siÄ™ narodzili z tego małżeÅ„stwa, uważani byli za synów pierwszego męża i mieli prawo dziedziczenia. Przepis ten zwiÄ…zany wyÅ‚Ä…cznie z dziedziczeniem ziemi, ale za czasów Jezusa poszedÅ‚ on dawno już w zapomnienie. Oni natomiast na tym prawie budujÄ… zarzut, aby wykpić i podważyć naukÄ™ o zmartwychwstaniu. Siedmiu braci na mocy prawa lewiratu miaÅ‚o kolejno tÄ™ samÄ… żonÄ…. „Przy zmartwychwstaniu wiÄ™c, którego bÄ™dzie żonÄ…”.
Jezus na to zÅ‚oÅ›liwe pytanie daje bardzo konkretnÄ… odpowiedź w aspekcie teologicznym i biblijnym. Po pierwsze: Jezus mówi, że Å›wiat po zmartwychwstaniu bÄ™dzie zupeÅ‚nie inaczej uksztaÅ‚towany niż ten Å›wiat, w którym teraz żyjemy. Nie bÄ™dzie zwiÄ…zków miÄ™dzyludzkich, bo wszyscy bÄ™dÄ… równi anioÅ‚om. Jako dzieci Boże bÄ™dÄ… uczestnikami zmartwychwstania. I nie mogÄ… umrzeć, bo sÄ… umiÅ‚owanymi przez Boga. MiÅ‚ość Boga i Jego moc sÄ… źródÅ‚em ich nieÅ›miertelnoÅ›ci. Po drugie: Jezus podobnie jak saduceusze podaje argument biblijny, wziÄ™ty z Tory: „A że umarli zmartwychwstajÄ…, to i Mojżesz zaznaczyÅ‚ tam, gdzie jest mowa o krzaku, gdy Pana nazywa Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba. Bóg nie jest Bogiem umarÅ‚ych, lecz żywych”. Bóg jest Bogiem żywych; czczony jest przez żywych, a nie umarÅ‚ych. CzÅ‚owiek nie może umrzeć, gdyż jest umiÅ‚owanym dzieckiem Boga. Bóg zna czÅ‚owieka osobiÅ›cie, kocha jak Abrahama i nie pozwoli mu zginąć. Od Å›mierci czÅ‚owieka chroni miÅ‚ość Boga. I ta miÅ‚ość obdarza nieÅ›miertelnoÅ›ciÄ….
Liturgia chrzeÅ›cijaÅ„skiego pogrzebu ukazuje wyraźnie wiarÄ™ KoÅ›cioÅ‚a w przyszÅ‚e życie i w zmartwychwstanie. Ukazuje ona, że Å›mierć nie jest koÅ„cem, ale jest poczÄ…tkiem nowego życia w Bogu i z Bogiem. Jak Å›piewamy w prefacji za zmarÅ‚ych: „Albowiem życie twoich wiernych , o Panie, zmienia siÄ™ ale siÄ™ nie koÅ„czy i gdy rozpadnie siÄ™ dom doczesnej pielgrzymki, znajdÄ… przygotowane w niebie nowe mieszkanie”.
Dlatego największym nieszczęściem współczesnego człowieka jest niewiara saduceuszów. Nieszczęście to polega na tym, że nie widzi on po doczesnym życiu innego życia; żyje bez nadziei i światła; wędruje w ciemnościach z dala od miłości Boga. I ponieważ nie chce tej miłości przyjąć, jego życie jest mroczne i beznadziejne.
Ale my, chrzeÅ›cijanie mamy nadziejÄ™ na życie wieczne. „OtrzymaliÅ›my życie, byÅ›my szukali Boga; umieramy, by Go znaleźć; otrzymujemy wieczność, by Go posiadać” (P. Nouet).
Ks. Jacek Wawrzyniak SDS |