logo
Wtorek, 07 maja 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: wm (---.crowley.pl)
Data:   2006-01-01 16:12

Czy ktoś mógłby mi wskazać cytaty z Biblii świadczące o nieśmiertelności duszy człowieka?

 Re: Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: Andrzej Waśko SDS (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2006-01-01 16:29

Katecheza środowa Jana Pawła II
16 kwietnia 1986

CZŁOWIEK — OBRAZ BOŻY — ISTOTĄ DUCHOWO-CIELESNĄ

1 Człowiek stworzony na obraz Boży jest istotą złożoną z duszy i ciała, istotą, która z jednej strony należy do świata zewnętrznego, z drugiej zaś jest w stosunku do niego transcendentna. Jako istota złożona zarówno z ciała, jak i z duszy — jest on osobą. Ta prawda o człowieku jest przedmiotem naszej wiary, podobnie jak prawda biblijna o tym, że jest on stworzony na „obraz i podobieństwo” Boga; tę prawdę podaje stale na przestrzeni dziejów Magisterium Kościoła.
Prawda o człowieku nie przestaje być na przestrzeni dziejów przedmiotem poznania rozumowego, zarówno na gruncie filozofii, jak też w orbicie wielu nauk szczegółowych: jednym słowem — jest ona przedmiotem antropologii.

2 O tym, że człowiek jest duszą ucieleśnioną, albo — mówiąc inaczej — ciałem obdarzonym nieśmiertelną duszą, dowiadujemy się już poniekąd z opisu stworzenia w Księdze Rodzaju, a zwłaszcza z opisu „jahwistycznego”, który jest w pewnym sensie „inscenizacją” i posługuje się wyobrażeniami antropomorficznymi. Tak więc czytamy, że „Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą” (Rdz 2,7). Dalszy ciąg tekstu biblijnego pozwala nam wyraźnie zrozumieć, że stworzony w taki sposób człowiek różni się od całego świata widzialnego, a w szczególności od istot zwierzęcych. „Tchnienie życia” sprawiło, że człowiek poznaje te istoty, nadaje im nazwy, a równocześnie rozpoznaje, że jest od nich różny (por. Rdz 2,18-20). Chociaż więc w opisie „jahwistycznym” nie ma mowy o „duszy”, to jednakże łatwo z tego opisu wywnioskować, iż życie, jakim człowiek został obdarzony w akcie stworzenia, posiada naturę, która przerasta zwykły wymiar cielesny (właściwy zwierzętom). Jest obdarzone ponadmaterialnym wymiarem duchowym, w którym zawiera się istotna podstawa „obrazu Bożego”, którym — według opisu z Księgi Rodzaju 1,27 — jest człowiek.

3 Człowiek jest jednością: kimś jednym, a równocześnie w tej jedności zawiera się dwoistość. Pismo Święte daje świadectwo zarówno owej jedności (osoba), jak też dwoistości (dusza – ciało). Można tu przytoczyć np. Księgę Syracha: „Pan stworzył człowieka z ziemi i znów go jej zwróci”; a równocześnie: „Dał im [ludziom] wolną wolę, język i oczy, uszy i serce zdolne do myślenia. Napełnił ich wiedzą i rozumem, o złu i dobru ich pouczył” (17,1.6-7).
Szczególnie znany jest pod tym względem Psalm 8, który sławi dzieło stworzenia człowieka, zwracając się do Boga w następujących słowach: „czym jest człowiek, że o nim pamiętasz, i czym — syn człowieczy, że się nim zajmujesz? Uczyniłeś go niewiele mniejszym od istot niebieskich, chwałą i czcią go uwieńczyłeś. Obdarzyłeś go władzą nad dziełami rąk Twoich, złożyłeś wszystko pod jego stopy” (ww. 5-7).

4 Podkreśla się często, że tradycja biblijna uwydatnia przede wszystkim osobową jedność człowieka, nie wahając się tej jedności nazywać również „ciałem” dla określenia całego człowieka (por. np. Ps 145 [144],21; Jl 3,1; Iz 66,23; J 1,14). Jest to słuszne spostrzeżenie. Niemniej przekonanie o dwoistości człowieka daje o sobie również znać w tradycji biblijnej — i to czasem w sposób bardzo wyrazisty. Ta tradycja odzwierciedla się w słowach Chrystusa: „Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciało, lecz duszy zabić nie mogą. Bójcie się raczej Tego, który duszę i ciało może zatracić w piekle” (Mt 10,28).

5 Źródła biblijne uprawniają do tego, ażeby ukazywać człowieka jako osobową jedność i równocześnie jako dwoistość duszy i ciała, co znajduje swój wyraz w całej Tradycji i nauczaniu Kościoła. W nauczaniu tym doszły później do głosu nie tylko źródła biblijne, ale także ich teologiczne interpretacje, które pogłębiły analizy niektórych szkół (Arystoteles) filozofii greckiej. Te żmudne i pracochłonne refleksje zostały uwieńczone — głównie pod wpływem św. Tomasza z Akwinu — dokumentami Soboru w Vienne (1312 r.), gdzie dusza jest nazwana „formą” ciała: forma corporis humani per se et essentialiter1. Ta właśnie duchowa „forma”, dusza, jest nieśmiertelna, jak to z kolei przypomniał w swoim nauczaniu Sobór Laterański V (1513 r.): dusza jest nieśmiertelna w odróżnieniu od ciała, które podlega śmierci2. Równocześnie jednak szkoła teologiczna św. Tomasza podkreśla, iż mocą substancjalnego zjednoczenia ciała z duszą — ciało również po śmierci nie przestaje „dążyć” do połączenia się z duszą, co znajduje także swe potwierdzenie w objawionej prawdzie o zmartwychwstaniu ciał.

6 Chociaż filozoficzna terminologia, użyta dla wyrażenia jedności i złożoności (dwoistości) człowieka, bywa nieraz przedmiotem krytyki, to jednakże nie ulega wątpliwości, że sama nauka o jedności ludzkiej osoby i równocześnie dwoistości duchowo-cielesnej człowieka jest w pełni zakorzeniona zarówno w Piśmie Świętym, jak i w Tradycji. A chociaż często wyraża się przeświadczenie, że człowiek jest „obrazem Boga” tylko dzięki swej duszy, to w parze z tym idzie przekonanie, że również i ciało na swój sposób uczestniczy w godności „obrazu Bożego”, tak jak uczestniczy w godności osoby.

7 W czasach nowożytnych szczególnym zagadnieniem dla objawionej nauki o stworzeniu człowieka jako istoty złożonej z duszy i ciała stała się teoria ewolucji. Wielu specjalistów w zakresie nauk przyrodniczych, którzy przy pomocy metod sobie właściwych badają sprawę początków człowieka na ziemi, daje wyraz — w przeciwieństwie do wielu innych swoich kolegów — nie tylko przeświadczeniu o jego związku z całokształtem przyrody, ale także o pochodzeniu człowieka od najwyższych gatunków zwierzęcych. Jest to problem, który od ubiegłego stulecia nie przestaje zajmować uczonych, a także szerokiej opinii.
Odpowiedź ze strony Magisterium przyniosła w tej dziedzinie encyklika Humani generis Piusa XII z 1950 r. Czytamy tam: „Z tych względów [encyklika mówiła przedtem o pewnych hipotezach] Magisterium Kościoła nie zabrania badań nad teorią ewolucji, mającą za przedmiot pochodzenie ciała ludzkiego, co do dusz bowiem, katolicka wiara każe nam przyjąć, że są one bezpośrednio przez Boga stwarzane”3.
Tak więc, z punktu widzenia nauki wiary, nie widać trudności, gdy chodzi o uzgodnienie problemu pochodzenia człowieka co do ciała z hipotezą ewolucjonizmu, chociaż trzeba dodać, że hipoteza wskazuje tylko na prawdopodobieństwo, a nie mówi o naukowej pewności. Natomiast ta sama nauka wiary niezmiennie utrzymuje, że duchowa dusza ludzka została stworzona bezpośrednio przez Boga. Tak więc zgodnie z wyżej wspomnianą hipotezą, ciało ludzkie, pozostające w ustalonym przez Stwórcę porządku sił witalnych, mogło się stopniowo ukształtować z istniejącej uprzednio materii ożywionej. Natomiast materia nie jest sama z siebie zdolna wyłonić duchowej duszy, która stanowi ostatecznie o „uczłowieczeniu”.

8 Omawiany przez nas problem stworzenia został doskonale ujęty przez Sobór Watykański II: „Człowiek, stanowiący jedność ciała i duszy — czytamy — skupia w sobie dzięki swej cielesnej naturze elementy świata materialnego, tak że przez niego dosięgają one swojego szczytu”4. I dalej: „Nie myli się człowiek, gdy uważa się za wyższego od rzeczy cielesnych, a nie tylko za cząstkę przyrody… Albowiem tym, co zawiera jego wnętrze, przerasta człowiek cały świat rzeczy”5. Oto ta sama prawda o jedności i dwoistości (złożoności) zarazem ludzkiej natury, wyrażona językiem możliwie bliskim wobec współczesnej umysłowości.

Przypisy
1 Denz., 902.
2 Por. Denz., 1440.
3 Denz., 3896.
4 Gaudium et spes, 14.
5 Tamże.

 Re: Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: Dawid (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-01-01 20:15

W Biblii jest napisane, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga (por. Rdz 1,26). Czlowiek ma duszę nieśmiertelną, ponieważ Bóg jest nieśmiertelny (wieczny ). Mowi o tym Jan Pawel II w cytowanej wyzej katechezie.

 Re: Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: C (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-01-01 20:37

Pojęcie 'dusza' w kontekstach świadczących o tym, że dusza jest nieśmiertelna jest w Biblii uzyte wiele razy. Na przykład:

(4) I ujrzałem trony - a na nich zasiedli /sędziowie/, i dano im władzę sądzenia - i ujrzałem DUSZE ściętych dla świadectwa Jezusa i dla Słowa Bożego, i tych, którzy pokłonu nie oddali Bestii ani jej obrazowi i nie wzięli sobie znamienia na czoło swe ani na rękę. Ożyli oni i tysiąc lat królowali z Chrystusem Ap 20:4

(9) A gdy otworzył pieczęć piątą, ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych dla Słowa Bożego i dla świadectwa, jakie mieli. Ap 6:9

(9) wtedy, gdy osiągniecie cel waszej wiary - zbawienie dusz. 1 P 1:9

(20) niech wie, że kto nawrócił grzesznika z jego błędnej drogi, wybawi duszę jego od śmierci i zakryje liczne grzechy. Jk 5:20

(23) Sam Bóg pokoju niech was całkowicie uświęca, aby nienaruszony duch wasz, dusza i ciało bez zarzutu zachowały się na przyjście Pana naszego Jezusa Chrystusa. 1 Tes 5:23

(27) że nie zostawisz duszy mojej w Otchłani ani nie dasz Świętemu Twemu ulec skażeniu. Dz 2:27

(36) Cóż bowiem za korzyść stanowi dla człowieka zyskać świat cały, a swoją duszę utracić? Mk 8:36

(28) Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciało, lecz DUSZY ZABIĆ NIE MOGĄ. Bójcie się raczej Tego, który duszę i ciało może zatracić w piekle. Mt 10:28

 Re: Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: C (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-01-01 20:45

I jeszcze np. to:
Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą.
Rdz 2,7

A tu Papież Jan Paweł II na ten temat, fragmenty katechezy środowej wygłoszonej 16 kwietnia 1986 r.
/.../
O tym, że człowiek jest duszą ucieleśnioną, albo - mówiąc inaczej - ciałem obdarzonym nieśmiertelną duszą, dowiadujemy się już poniekąd z opisu stworzenia w Księdze Rodzaju, /.../ Tak więc czytamy, że "Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą" (Rdz 2,7). Dalszy ciąg tekstu biblijnego pozwala nam wyraźnie zrozumieć, że stworzony w taki sposób człowiek różni się od całego świata widzialnego, a w szczególności od istot zwierzęcych. "Tchnienie życia" sprawiło, że człowiek poznaje te istoty, nadaje im nazwy, a równocześnie rozpoznaje, że jest od nich różny (por. Rdz 2,18-20). /.../

 Re: Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: Tadeusz (82.160.137.---)
Data:   2006-01-02 09:44

Mdr3,(1) A dusze sprawiedliwych są w ręku Boga i nie dosięgnie ich męka. (2) Zdało się oczom głupich, że pomarli, zejście ich poczytano za nieszczęście (3) i odejście od nas za unicestwienie, a oni trwają w pokoju.

 Re: Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: Marek (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-01-02 10:20

Sporo odniesień biblijnych a także omówienie najczęstszych argumentów przeciwnych znajdziesz tutaj http://www.apologetyka.katolik.net.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=106&Itemid=64
pozdrawiam
Marek

 Re: Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: wm (---.crowley.pl)
Data:   2006-01-02 15:22

Bardzo dziękuję na odpowiedzi!

 Re: Szukam cytatów biblijnych nt. duszy nieśmiertelnej.
Autor: Calina (---.tnt7.chi15.da.uu.net)
Data:   2006-01-02 16:44

To, że człowiek jest obdarzony niematerialną, samoistną i nieśmiertelną duszą jest podstawowym dogmatem wiary wyraźnie opartym na Bożym Objawieniu. "Kto zaś z ludzi zna to, co ludzkie, jeżeli nie duch, który jest w człowieku?" 1Kor 2, 11. Umierającemu na krzyżu łotrowi Chrystus obiecuje zbawienie: "Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju" Łk 23, 43. - Dobry łotr umarł, a ciało jego zostało pogrzebane. Obietnica Chrystusa mogła więc dotyczyć wyłącznie jego duszy.
Nie tylko na podstawie Objawienia Bożego możemy twierdzić, że człowiek jest istotą obdarzoną duchem. Człowiek myśli i w sposób dobrowolny też wybiera. Czy czynności umysłu i woli można wytłumaczyć materialnym mózgiem? Np. idea sprawiedliwości: ile waży? jaką ma długość? czy możemy określić jej kolor lub kształt? Widzimy, że nie ma żadnych materialnych cech.
Zatem logiczny wniosek: - musi być niematerialna. Byty niematerialne nie mogą być wytworem materialnego mózgu. Duchowe idee nie mogą być skutkiem funkcjonowania ludzkiego mózgu, gdyż skutek nie może być większy od przyczyny, która go wywołuje.
Procesowi myślenia towarzyszą bioelektryczne fale, ale one same nie są myślami. Idee miłosierdzia czy sprawiedliwości nie są złozone z odpowiedniej długości fal. Gdy człowiek rozważa, że np. w jakimś przypadku miłosierdzie jest bardziej wskazane aniżeli sprawiedliwość, to nie porównuje ze sobą fal mózgowych. Człowiek nie zdaje sobie nawet sprawy, jaką zdumiewającą (!) czynność wykonuje. Porównuje miłosierdzie, sprawiedliwość i wybiera, co bardziej będzie użyteczne w danym wypadku. Chcąc porównać te idee musi je mieć razem. Nie może być pomiędzy nimi żadnego dystansu, bo inaczej nie będąc razem, nie mogłyby być porównane. Gdyby umysł ludzki rozciągał się tak jak mózg, wtedy idea sprawiedliwości byłaby w jednym miejscu, miłosierdzia w drugim, a w trzecim idea użyteczności. Jak je więc porównać? A jednak człowiek porównuje i wydaje sądy, ponieważ jego zdolność do myślenia oparta jest na pojedyńczym, niepodzielnym i niematerialnym czynniku. - Jest nim dusza ludzka.
Dlaczego tylu wątpi w jej istnienie? Przecież dzięki duchowi jesteśmy świadomi siebie. Prawdopodobnie dlatego, że człowiek bezpośrednio nie doświadcza swojej duszy; doświadczamy wprost tylko stany świadomości, czyli strumień myśli, który z duszy naszej wypływa.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: