logo
Czwartek, 16 maja 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Jak traktować taczanie głowy popiołem?
Autor: Karolina (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2013-09-12 14:26

Czy taczanie głowy po przewianiu popiołem, tzw. cugiem jest traktowane jako biała magia, czy po prostu jako działanie lecznicze?
Wiadomo, że niektóre zioła itp. mają działania lecznicze ze względu na zawarte w nich substancje, ale czy popiół ma takie właściwości, czy leczenie przychodzi od nieznanej mocy?
Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 Re: Jak traktować taczanie głowy popiołem?
Autor: Iza (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2013-09-12 17:15

Nie jestem lekarzem, ale jestem biologiem i pomijając fakt, że kompletnie nie rozumiem, o jakim toczeniu głowy mówisz (brzmi dość makabrycznie) to wydaje mi sie, że popiół nie ma prawa mieć właściwości leczniczych. Popiół to minerały, one nie są lotne ani nie wchlaniaja sie przez skore, za to wdychane moga zapylic i wyżreć pluca. Zabawa popiołem może być niebezpieczna, ponieważ zawarte w nim metale w kontakcie z wodą tworzą zasady i można sobie wyprodukować w ten sposób wodorotlenek sodu czy potasu (człowiek w 70% składa się z wody, tak dla przypomnienia). Oba silnie żrące, toteż sterylizowało się tym kiedyś wychodki. Generalnie pomysl porownywalny z tarzaniem się w srodkach do udrozniania rur i tyleż wydaje się sensowny. Pomijając cudotwórczą moc placebo, oczywiście.
Z roślinami to jest zupełnie inna sprawa, ponieważ zawierają związki biologicznie aktywne. Niektóre z nich są przyswajalne tylko po spożyciu (bo są rozpuszczalne w wodzie jak alkaloidy, glikozydy, flawonoidy itp), inne mają charakter tłuszczowy i są lotne (jak terpeny w olejkach eterycznych), dlatego wykorzystanie roslin w lecznictwie ma jak najbardziej uzasadnienie naukowe.