logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Asyria. O co chodzi w Oz 14,4?
Autor: ela (---.leczna.enterpol.pl)
Data:   2005-11-01 13:47

czytając Ozeasza jest tam o Asyrii (Oz.14,4)Jakie znaczenie miała i co przedstawia?

 Re: Asyria. O co chodzi w Oz 14,4?
Autor: Andrzej Wasko SDS (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2005-11-01 17:18

"Asyryjczyk nas nie uratuje. Nie będziemy już dosiadali koni i nie będziemy mówili: »Boże nasz« do dzieła własnych rąk, bo tylko u Ciebie sierota znajdzie zmiłowanie”.
Oz 14,4

Z Komentarza do Biblii Poznanskiej:
Zgubna polityka zewnętrzna musi ulec zmianie. — Konie sprowadzano od czasów Salomona głównie z Egiptu (por. 1 Krl 10,28; Iz 31,1; Ez 17,15); chodzi tu więc o postanowienie rezygnacji z pomocy Egiptu.

 Re: Asyria. O co chodzi w Oz 14,4?
Autor: Daniel O. (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2005-11-01 22:10

Ponad to, co napisła ks. Andrzj cytując Komentarz do Biblii Poznańskiej można podkreślić, iżnie chodzi tutaj tylko o pomoc ze strony Egiptu, ale - dodaje Międzynarodowy Komentarz do Pisma świętego - chodzi tutaj o pomoc militarną. Aby szerzej to zrozumieć należałoby zagłębić się w kontekst wydarzeń. Otóż czas działalności Ozeasza to okres powolnego upadku państwa izraelskiego (nieudolni królowie izraelscy doprowadzili do upadku państwa i do przesiedleń lidności do Asyrii - 722 r. przed Chr.). Ozeasz dążył więc do podniesienia religijnego i moralnego poziomu życia narodu - chciał wyczulić na to, iż pomocy w tej trudnej dla izraela sytuacji, nie można oczekiwać od obcego narodu, ale od Jedynego Boga - Jahwe.

 Re: Asyria. O co chodzi w Oz 14,4?
Autor: Andrzej (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2005-11-02 10:40

Asyria nie może nas zbawić - nie chcemy już wsiadać na konie ani też mówić "nasz Boże" do dzieła rąk naszych. U Ciebie bowiem znajdzie litość sierota.

Ten fragment może mówić również o trudnym stanie człowieka, grzesznika, który będąc w strapieniu, przybity konsekwencją swoich grzechów nie ma już siły dalej walczyć czy znaleźć pociechę zarówno u ludzi czy u Boga.
Drugie zdanie jest odzwierciedleniem nadziei, która zaczyna kiełkować u takiego człowieka. Nadziei w miłosierdzie Boże, który nie opuszcza skruszonego grzesznika. Skrucha i nadzieja jest ozdrowieńcza. Dalsze wersy są obietnicą Boga dla skruszonego w sercu człowieka.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: