logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Czy Herod z Mt 2,20 i Mt 14, 6-10 to ta sama osoba?
Autor: B. (---.acn.waw.pl)
Data:   2009-01-16 04:42

"i rzekł: Wstań, weź Dziecię i Jego Matkę i idź do ziemi Izraela, bo już umarli ci, którzy czyhali na życie Dziecięcia" Mt 2,20
Czyli Herod, który zarządził rzeź niewiniątek zmarł, kiedy Pan Jezus był Dzieckiem.

Gdy Pan Jezus był już dorosły:
"Otóż, kiedy obchodzono urodziny Heroda, tańczyła córka Herodiady wobec gości i spodobała się Herodowi. Zatem pod przysięgą obiecał jej dać wszystko, o cokolwiek poprosi. A ona przedtem już podmówiona przez swą matkę: Daj mi - rzekła - tu na misie głowę Jana Chrzciciela! Zasmucił się król. Lecz przez wzgląd na przysięgę i na współbiesiadników kazał jej dać. Posłał więc [kata] i kazał ściąć Jana w więzieniu" Mt 14, 6-10.

Czy Herod, który kazał ściąć głowę Jana Chrzciciela był synem Heroda, który zarządził rzeź niewiniątek?

 Re: Czy Herod z Mt 2,20 i Mt 14, 6-10 to ta sama osoba?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2009-01-16 06:43

Mt 2,22 "Lecz gdy się dowiedział, że w Judei rządzi po śmierci swego ojca, Heroda, Archelaus, bał się tam iść. Na polecenie otrzymane we śnie udał się do Galilei."'
Mt 14, ‘1 W owym czasie doszła do uszu tetrarchy Heroda2 wieść o Jezusie. 2 I rzekł do swych dworzan: «To Jan Chrzciciel. On powstał z martwych i dlatego moce cudotwórcze w nim działają». 3 Herod bowiem kazał pochwycić Jana i związanego wrzucić do więzienia. Powodem była Herodiada, żona brata jego, Filipa3.'

Mt 14, 1 - Był to Herod Antypas, syn Heroda Wielkiego.
Mt 14, 3 - Różnego od Filipa, tetrarchy Iturei i kraju Trachonu (Łk 3,1). Józef Flawiusz nazywa go Herodem. Herod Antypas jeszcze za życia Filipa zabrał mu żonę, po oddaleniu swej pierwszej.

 Re: Czy Herod z Mt 2,20 i Mt 14, 6-10 to ta sama osoba?
Autor: Verba Docent (---.eranet.pl)
Data:   2009-01-17 21:54

Zrobmy trochę porządku z tymi Herodami.

Herod (nazwany przez Józefa Flawiusza Wielkim) syn Antypatra - Idumenejczyk, nie Żyd, mianowany królem Żydów przez Marka Antoniusza panował w latach 40(37) - 4 p.n.e. Znany z tego, że odbudował Świątynię i wiele innych obiektów (twierdza Masada, Cezarea Nadmorska). Sprytny dyplomata i bezwględny okrutnik, szczególnie w stosunku do własnej rodziny. Prawdopodobnie schizofrenik. Jezus urodził się w końcówce jego panowania. To o nim piszą św. Mateusz (2,1-22) oraz św.Łukasz (1,5). Kronikarze współcześni Herodowi nie potwierdzają faktu rzezi niewiątek, choć dość skrupulatnie wymieniają jego inne zbrodnie. Dzisiejsi egzegeci biblijni widzą w tej opowieści haggadę, czyli specyficzne opowiadanie żydowskie, rodzaj rozbudowanej paraboli wywodzącej się z Biblii (w tym konkretnym przypadku chodzi o opis rzezi chłopców żydowskich nakazany przez faraona a podany w Księdze Wyjścia), raczej niż faktograficzny opis zbrodni.

Antypas (zwany też Herodem Antypasem), syn Heroda Wielkiego, rządca-tetracha (ale nie król) Galilei (a wię formalnie zwierzchnik Jezusa) w latach 4 p.n.e - 39 n.e. Na monetach używał imienia Herod. To on uwięził Jana Chrzciciela i nakazał jego ścięcie za krytykę jego związku z Herodiadą, swoją bratanicą. To jemu Piłat odesłał Jezusa, Galilejczyka celem wydania wyroku, od czego Antypas wykręcił się (Łk 23, 6-13). Jezus określił Antypasa Heroda mianem "tego lisa" (Łk 13,31-32). Imię jego pojawia się 25 razy w Dziejach Apostolskich i Ewangeliach synoptycznych.

Agryppa I (zwany Herodem Agryppą), wnuk Heroda Wielkiego, po synu Arystobulu. Król Judei w latach 41-44 n.e. dzięki protekcji cesarza Kaliguli. Opisany w dziejach Apostolskich, jako sprawca śmierci apostoła Jakuba syna Zebedeusza i rozkazodawca uwięzienia św. Piotra (Dz.A. 12,1-4) Kronikarze podkreślają jego łagodność i szacunek jakim cieszył się wśród poddanych (nazywany był "bratem", co było dość niezwykłe w odniesieniu do władcy nie będącego żydem).

Filip Tetrarcha, syn Heroda i Kleopatry Jerozolimskiej rządził w latach 4 p.n.e-33/34 n.e. na ziemiach nieżydowskich, na północ i wschód od Galilei. Ufundował Cezareę Filipową, był mężem Salome (tej od tańca). Zajrzałem do Flawiusza i nie zauważyłem, żeby nazywał go Herodem (ale pisał o nim pozytywnie). Będę wdzięczny o wskazanie takie miejsca w "Dziejach dawnych" lub "wojnie żydowskiej".

Archelaos, starszy syn Heroda Wielkiego i Maltake Samarytanki. Rządził Judeą, Idumeą i samarią w latach 4 p.n.e. - 6 n.e. Herod Wielki wskazał go jako swojego dziedzica i króla. Jednak Rzymianie nie zatwierdzili tego i pozwolili mu rządzić tylko powyższymi terenami bez tytułu królewskiego (był etnarchą). Uznawany za marną kopię swojego ojca, podobnie jak on okrutny (por. Mt 2,22 - właśnie z powodu tego okrucieństwa św. Józef nie zdecydował się zostać z rodziną w judejskim Betlejem ale przeniósł się do galilejskiego Nazaretu, będącego pod panowaniem łagodniejszego Heroda Antypasa) ale nie posiadający jego talentów władczych. Znienawidzonyprzez wszystkich poddanych, zdetronizowany przez Augusta, wygnany do Galii. Wymieniony w Ewangelii tylko raz Mt 2,22.

Zainteresowanym polecam lekturę:
Józef Flawiusz "Dawne dzieje".
G.Vermes "kto był kim w czasach Jezusa"
"Starożytny Izrael" pod red. Herschela Shanksa
Listopadowy nr National Geographic z ubiegłego roku

 Re: Czy Herod z Mt 2,20 i Mt 14, 6-10 to ta sama osoba?
Autor: Verba Docent (---.eranet.pl)
Data:   2009-01-17 23:28

Agryppa II (Marek Juliszu Agryppa), zwany również Herodem Agryppą II, syn Agryppy I, rządził (z nadania Rzymu, w którym pobierał nauki) w latach 50-92/93 n.e. różnymi podrzędnymi tetrarchiami oraz sprawował nadzór nad Świątynią, łącznie z prawem mianowania arcykapłanów. Był gorącym przeciwnikiem wybuchu powstania przeciwko Rzymowi, przewidując (bardzo trafnie) jego klęskę. W trakcie powstania stał u boku Rzymian, za co otrzymywał nadania ziemskie na terenie dzisiejszego Libanu oraz rzymski tytuł pretora. Dzieje Apostoslkie w rozdziałach 25; 26 opisują jego uczestnictwo w debacie ze św. Pawłem, którą zorganizował (Porcjusz) Festus (kolejny prokurator Judei) w Cezarei Nadmorskiej celem zbadania zasadności skargi starszyzny żydowskiej na Pawła.

Na marginesie: bardzo ciekawe jest ostatnie zdanie owej debaty wypowiadane przez Agryppę II:
"Agryppa powiedział zaś do Festusa: można by zwolnić tego człowieka, gdy się nie odwołał do cezara" Dz 26,32.
Obaj, Festus i Agryppa, uznali, że nie ma podstaw karania Pawła. Ten jednak uparcie odwoływał się do cesarza, choć w zasadzie to nie było konieczne. Dlaczego tak nierozsądnie robił, narażał życie bez sensu? Odpowiedź: a jak inaczej miałby zaintresować swoimi poglądami Rzym Wieczny?

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: