Autor: Patrycja (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data: 2005-12-21 07:13
Droga Magdo,
Pytasz:
1. "Czy aby móc przyjąć Komunię Świętą konieczny jest żal za grzechy przed nią i postanowienie poprawy,jeżeli oczywiscie ktoś jest w stanie łaski uświęcającej??"
Daję Ci niżej fragment KKK na ten temat
2. "Co jezeli ktoś przeprosi za swoje grzechy a za niektore z nich nie żałuje dostatecznie i nie postanawia sie poprawic z nich??"
Nie wiem, ile masz lat, jakiej sprawy dotyczy "niedostateczne żałowanie" i "niepostanowienie poprawy", o których piszesz, i jaki mają charakter. Nie znam szczegółów, a w związku z tym nie wiem, czy są to tylko skrupuły, czy też sprawa poważna. Jeżeli Cię to trapi i nie możesz sobie sama dać rady (w swoim sumieniu) - zapytaj w konfesjonale. Tam będziez mogła powiedzieć szczegóły.
Generalnie - godnie przyjąć Komunię Św. znaczy:
- być po dobrej spowiedzi (gdzie wypełniłaś 5 warunków spowiedzi [linka na ten temat daję Ci na końcu], a więc m.in. szczerze żałowałaś za grzechy i szczerze postanowiłaś poprawę),
- od czasu spowiedzi do momentu Komunii Św. nie popełnić grzechu ciężkiego,
- za grzechy lekkie popełnione w międzyczasie szczerze żałować i przepraszać Pana Boga w pokorze.
Człowiek jest słaby. Powiedz to Panu Jezusowi np. - "jestem słaba, pomóż mi Boże poprawić się, z serca proszę..."
Serdecznie pozdrawiam :)
----------------------------
Katechizm Kościoła Katolickiego:
"Bierzcie i jedzcie z tego wszyscy": Komunia święta
1384 Pan kieruje do nas usilne zaproszenie, abyśmy przyjmowali Go w sakramencie Eucharystii: "Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli nie będziecie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie" (J 6, 53).
1385 Aby odpowiedzieć na to zaproszenie, musimy przygotować się do tej wielkiej i świętej chwili. Św. Paweł wzywa nas do rachunku sumienia: "Kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej. Niech przeto człowiek baczy na siebie samego, spożywając ten chleb i pijąc z tego kielicha. Kto bowiem spożywa i pije, nie zważając na Ciało Pańskie, wyrok sobie spożywa i pije" (1 Kor 11, 27-29). Jeśli ktoś ma świadomość grzechu ciężkiego, przed przyjęciem Komunii powinien przystąpić do sakramentu pojednania.
1386 Wobec wielkości tego sakramentu chrześcijanin może jedynie powtórzyć z pokorą i płomienną wiarą słowa setnika 199 : Domine, non sum dignus, ut intres sub tectum meum, sed tantum dic verbo, et sanabitur anima mea - "Panie, nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie, ale powiedz tylko słowo, a będzie uzdrowiona dusza moja" 200 . W liturgii św. Jana Chryzostoma wierni modlą się w tym samym duchu:
Synu Boży, pozwól mi dzisiaj uczestniczyć w Twojej uczcie mistycznej. Nie zdradzę tajemnicy wobec Twych nieprzyjaciół ani nie dam Ci pocałunku Judasza, ale wołam do Ciebie słowami łotra na krzyżu: Wspomnij o mnie, Panie, w Twoim Królestwie.
1387 Aby przygotować się odpowiednio na przyjęcie sakramentu Eucharystii, wierni zachowają ustanowiony przez Kościół post 201 . postawa zewnętrzna (gesty, ubranie) powinna być wyrazem szacunku, powagi i radości tej chwili, w której Chrystus staje się naszym gościem.
1388 Zgodnie z tym, co oznacza Eucharystia, jest rzeczą właściwą, by wierni, jeśli tylko są odpowiednio usposobieni, przyjmowali Komunię za każdym razem przyjmowali Komunię, gdy uczestniczą we Mszy świętej 202 . "Zaleca się usilnie ów doskonalszy sposób uczestniczenia we Mszy świętej, który polega na tym, że po Komunii kapłana wierni przyjmują Ciało Pańskie z tej samej ofiary" 203 .
1389 Kościół zobowiązuje wiernych do uczestniczenia "w niedziele i święta... w Boskiej liturgii" 204 i do przyjmowania Eucharystii przynajmniej raz w roku, jeśli to jest możliwe w Okresie Wielkanocnym 205 , po przygotowaniu się przez sakrament pojednania. Ale Kościół gorąco zaleca jednak wiernym przyjmowanie Najświętszej Eucharystii w niedziele i dni świąteczne lub jeszcze częściej, nawet codziennie.
1390 Dzięki sakramentalnej obecności Chrystusa w każdej z obu postaci Komunia przyjmowana tylko pod postacią chleba pozwala otrzymać cały owoc łaski Eucharystii. Ze względów duszpasterskich ten sposób przyjmowania Komunii świętej ustalił się powszechnie w obrządku łacińskim. "Ze względu na wymowę znaku Komunia święta nabiera pełniejszego wyrazu, gdy jest przyjmowana pod obiema postaciami. W tej bowiem formie ukazuje się w doskonalszym świetle znak Uczty eucharystycznej" 206 . Jest to forma zwyczajna przyjmowania Komunii w obrządkach wschodnich.
http://www.katechizm.diecezja.elk.pl/rkkkII-2-1.htm
----------------------------
Daję Ci linka do strony z dobrym rachunkiem sumienia, gdzie jest napisane na temat, który Cię interesuje:
http://www.rodzinapolska.pl/dok.php?art=religia/archiwum/2004/421_1.htm
Dużo dobrego na ten temat znajdziesz na stronie naszego Księdza Moderatora www.spowiedz.pl
|
|