logo
Sobota, 27 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Sergiusza, Teofila, Zyty, Felicji – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Ks. Andrzej Orczykowski SChr
Priorytety apostolskie instytutów życia konsekrowanego w Polsce
materiał własny
 


 Osoby konsekrowane w Kościele to wierni, którzy złożyli śluby czystości, ubóstwa i posłuszeństwa w jednym z instytutów życia konsekrowanego (zakonie, zgromadzeniu zakonnym lub instytucie świeckim)(*1). Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich wraz z Konferencją Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych opublikowały dokument: Idziemy naprzód z nadzieją. Życie konsekrowane w Polsce na początku nowego tysiąclecia(2) opisujacy życie konsekrowane w nowej rzeczywistości wspólnoty eklezjalnej w Polsce. Dokument ukazuje oblicze życia konsekrowanego w Polsce w bogactwie jego charyzmatów i wskazuje nowe zadania instytutów życia konsekrowanego na progu trzeciego tysiąclecia(3). Część trzecia dokumentu: Wysłannicy nowej wielkiej nadziei - podzielona na dwa rozdziały: 
1 - Wspólnota braterska w Chrystusie czyli wyzwania „ad intra” oraz
2 - Wspólnota do rozesłania czyli wyzwania „ad extra” - systematyzuje wyzwania i zadania, jakie stoją przed instytutami życia konsekrowanego w polskiej rzeczywistości, kreśląc dla nich priorytety apostolskie i ich konteksty. Przyjrzyjmy się, zatem na początku priorytetom apostolskim ad intra instytutów życia konsekrowanego w Polsce.
 
Życie zakonne w polskiej rzeczywistości – potocznie - postrzegane jest albo jako cała społeczność wszystkich zakonników i zakonnic, albo jako zbiór poszczególnych zgromadzeń zakonnych. Pierwsze ujęcie wyodrębnia elementy wspólne wszystkich osób konsekrowanych przez profesję rad ewangelicznych, zaś drugie zwraca uwagę na elementy specyficzne, różnicujące. Jednak powstanie każdego instytutu życia konsekrowanego wynika z konieczności zaspokojenia jakiejś potrzeby oraz wiąże się z wypełnieniem w Kościele i świecie ściśle określonych zadań. Zakony, powstając w odpowiedzi na potrzeby czasów ukazują wybrany aspekt tajemnicy Chrystusa i uwypuklają specyficzne elementy tożsamości Kościoła oraz jego posłannictwa w świecie. Zakonodawca zakładając instytut wyznacza mu nie tylko cel ogólny, ale określa również środki przy pomocy, których cel ten powinien być realizowany, zaś od dokładnej jego realizacji oraz od stosowania środków polecanych przez założyciela zależy rozwój i prężność danego instytutu. Każdy instytut życia konsekrowanego troszcząc się o wierność charyzmatowi założycielskiemu oraz duchowemu dziedzictwu, musi ustawicznie szukać właściwych form świadectwa, stosownie do potrzeb chwili, bez odchodzenia od pierwotnej inspiracji(4), a tym samym konfrontować specyfikę własnej duchowości zakonnej z potrzebami czasów i miejsca(5). Najważniejszym przejawem apostolstwa nie są zewnętrzne dzieła, ale uobecnianie w świecie samego Chrystusa przez osobiste świadectwo(6). Wspólnota braterska w Chrystusie jest wyzwaniem ad intra wszystkich instytutów życia konsekrowanego w Polsce na początku nowego tysiąclecia, zaś - według dokumentu – jej realizacji służą: na pierwszym miejscu życie duchowe, autentyczne świadectwo życia, klimat braterskiej wspólnoty, droga duchowej terapii, duszpasterstwo powołaniowe, formacja stała.
 
Życie duchowe
 
Podstawowym zadaniem osób składających profesję rad ewangelicznych jest życie swoją konsekracją, czyli wierniejsze pójście za Chrystusem i wyraźniejsze ukazywanie jego miłości, zaś obowiązkiem wspólnot życia konsekrowanego jest szczególna troska o życie duchowe(7). Zakony nie istnieją same dla siebie, ale ich duchowość ma promieniować na zewnątrz służąc Kościołowi i światu. Działalność apostolska zakonników powinna wypływać z ich wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem, ugruntowywać je i pogłębiać(8). Domy zakonne powinny być przede wszystkim miejscem doświadczenia Boga nie tylko dla zakonników, lecz dla wszystkich, którzy je odwiedzają. Klasztory – w stopniu właściwym dla charakteru zgromadzenia - muszą się otworzyć i być gościnnymi domami, szkołami wiary dla szukających Boga i spraw duchowych(9). Wysoki poziom duchowy i głębia osobistej więzi osób konsekrowanych przez profesję rad ewangelicznych z Chrystusem - wyrażające się między innymi praktykowaniem ascezy - służą rozwojowi wewnętrznego człowieka i ukazywaniu, że Chrystus jest celem wszelkiego religijnego poszukiwania.
 
 
 
1 2 3 4  następna
Zobacz także
Lidia Wajdzik

„Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus” (1Tm 2,5) –  poucza nas święty Paweł. I ten jedyny Kapłan zapewnił nas: „A oto Ja jestem z wami po wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28,20). Chciał, aby wierni byli świadkami Jego działania, chciał, by we Mszy świętej bez przerwy uobecniała się na świecie ofiara Krzyża. Powołał więc ludzi do udziału w swoim kapłaństwie. Eucharystia i kapłan są nierozłączne.

 
Lidia Wajdzik
Świadomie piszę te słowa zaczerpnięte z Pisma Świętego, aby już na początku podkreślić ogromną trudność problematyki, moją własną ograniczoność w jej wyjaśnieniu oraz niezbędną w podejściu do tego zagadnienia wiarę. Drogi Czytelniku jeśli po przeczytaniu niniejszego artykułu czy nawet wielu opasłych tomów, które mówią o czystości konsekrowanej, nie pojmiesz lub pozostaniesz dalej ze swoimi wątpliwościami dotyczącymi tej delikatnej materii, proszę Cię, nie przejmuj się...
 
Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska

Kiedy Maria zjawiła się u krewnej, Elżbieta była w szóstym miesiącu ciąży, prawdopodobnie jej brzuch był już dobrze widoczny. Mogły emanować z niej pokora i wewnętrzny spokój, bo oswoiła się już z tym, że będzie miała dziecko. Prawdopodobnie zauważała też zmiany zachodzące w jej ciele i cieszyła się z ruchów dziecka. Nie spodziewała się Marii w swoim domu. Kiedy młoda kobieta stanęła u progu domu Elżbiety, przywitała się z nią i pozdrowiła, miało miejsce kolejne wyjątkowe wydarzenie...

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS