logo
Wtorek, 23 września 2014 r.
imieniny:
Bogusława, Liwiusza, Tekli, Konstancjusza – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Fr. Justyn
Symbol apostolski
materiał własny
 


Symbol apostolski

Czy apostolski skład wiary (Wierzę w Boga) ułożyli apostołowie?

Apostolski skład wiary albo inaczej: symbol apostolski, zaczyna się od słów: "Wierzę w Boga", i stanowi krótkie wyznanie głównych prawd wiary chrześcijańskiej. Badania historyków i krytyka humanistów wykazały, że nie jest on w swej obecnej formie autentycznym dziełem apostołów, chociaż zawiera ich naukę i sięga początkami czasów apostolskich. Początków dzisiejszej formy składu wiary należy szukać w pierwotnej katechezie chrześcijańskiej i w praktyce udzielania chrztu. Chrześcijaństwo przyniosło ze sobą wiele nowych prawd objawionych, których z nakazu Chrystusa należało nauczać i żądać ich uznania od wstępujących do Kościoła. Krótkie i jasno sprecyzowane formuły, czyli symbole, będące streszczeniem całej nowej religii, stanowiły program nauczania i służyły sprawie utrzymania jedności wiary zagrożonej pojawiającymi się herezjami. Tworzenie takich symboli ułatwiało Pismo Święte, w którym znajdowano przykłady zwięzłych ujęć głównych prawd objawionych.

Określenie "symbol" z przymiotnikiem "apostolski" pojawiło się pod koniec IV w. w wyniku przekonania, że bezpośrednimi autorami symbolu wiary byli apostołowie; mieli oni ustalić wspólne "Wierzę" przed rozejściem się w celach misyjnych. Legendę tę zapoczątkowali w literaturze chrześcijańskiej Rufin z Akwilei i św. Ambroży. Od w. VI twierdzono, że każdy z 12 artykułów zawdzięcza swe powstanie jednemu z apostołów. W średniowieczu przekonanie to przyjęło się powszechnie wśród pisarzy Zachodu. Do jego obalenia w w. XV i XVI przyczyniły się polemika z prawosławnymi Grekami podczas Soboru w Ferrarze (1438), badania historyków i krytyką humanistów.

Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/

 
Zobacz także
Fr. Justin
Mam trudności z wychowaniem swoich dzieci. Są bardzo nieposłuszne i drwią z czwartego przykazania Bożego.
 
Fr. Justin
W książce Tomasza a Kempis "O naśladowaniu Chrystusa" natknąłem się na zdanie, które nie daje mi spokoju i mąci myśli. Autor mówi, że powinniśmy siebie samych nienawidzieć. Czy nie jest to sprzeczne z przykazaniem boskim, które nakazuje miłować bliźniego jak siebie samego?
 
Dariusz Piórkowski SJ
Zwyczajowa interpretacja przypowieści o faryzeuszu i celniku przeciwstawia ich w sposób radykalny. W kontekście całej Ewangelii św. Łukasza wydaje się jednak, że ten kontrast należałoby nieco złagodzić. Faryzeusz nie jest czarnym charakterem, a celnik chodzącą świętością...
 


reklama