logo
Czwartek, 02 maja 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Łk 16,9. Przyjaciele za nieuczciwą mamonę?
Autor: Szymon (---.gdynia.mm.pl)
Data:   2008-09-21 00:21

Mam pewne wątpliwości dotyczące słów Jezusa o pozyskiwaniu przyjaciół nieuczciwą mamoną. O co w nich konkretnie chodzi? Czy może znajduje tu zastosowanie zasada 'clara non sunt interpretanda'? Są one aż tak oczywiste? Czy też może jest w nich tzw. drugie dno? Czy znaczą one między innymi, iż mam starać się o pozyskiwanie przyjaciół na tym padole? Czy chodzi o to, że ludzi można "kupić", ich przychylność, "przyjaźń"? Czy też może stanowią one oparcie dla twierdzenia, iż cel uświęca środki? I dalej - czy ich znaczenie oscyluje wokół kwestii załatwiania pewnych spraw w życiu (nie mam tu na myśli łapówek itp., ale po prostu celowe pozyskiwanie sobie czyjejś przychylności ukierunkowane np. na zdobycie lepszej pracy itd)?
Pokój i dobro.

 Re: Łk 16,9. Przyjaciele za nieuczciwą mamonę?
Autor: B. (---.acn.waw.pl)
Data:   2008-09-21 08:54

Rządca zmniejszył zapisy dłużników jeszcze przed dymisjonowaniem go. A więc był jeszcze rządcą i jeszcze działał w ramach swych kompetencji, a że nadużywał tych kompetencji, dlatego został nazwany "nieuczciwym rządcą" Podobnie dzieje się dziś...

Przypuszczam, że werset:
8 - "Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie światłości"
ma sens następujący:
Pan podziwiał [może z zaskoczeniem, niedowierzaniem] nieuczciwego rządcę, że cwanie postąpił. Bo synowie tego świata cwańsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie światłości.
My mówiąc o kimś "z podziwem": "popatrz, ale cwany" wcale nie chwalimy postępku, jaki zrobił...
9 - "Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy /wszystko/ się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków."
Sens:
"niegodziwa mamona" = pieniądze w ogóle. Pozyskujcie sobie przyjaciół pieniędzmi [np. poprzez dawanie jałmużny w szerokim znaczeniu], aby gdy /wszystko/ się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków.
Serdecznie pozdrawiam.

PS. Syr Prolog 15-25:
"Proszę więc z życzliwością i uwagą zabierać się do czytania, a wybaczyć w tych miejscach, gdzie by się komu wydawać mogło, że mimo naszej usilnej pracy nad tłumaczeniem, nie mogliśmy dobrać odpowiedniego wyrażenia: albowiem nie mają tej samej mocy
słowa czytane w języku hebrajskim, co przełożone na inną mowę. Nie tylko ta księga, ale nawet samo Prawo i Proroctwa, i inne księgi czytane w swoim języku wykazują niemałą różnicę."

 Re: Łk 16,9. Przyjaciele za nieuczciwą mamonę?
Autor: Dziadek_Muminka (---.adsl.inetia.pl)
Data:   2008-09-21 10:06

Z Komentarza Biblii Poznańskiej:

Łk 16, 1-13.
"Po przypowieści o Bożym miłosierdziu następują kolejne przypowieści, które pouczają o właściwym stosunku do dóbr materialnych. Zarówno przypowieść o przewrotnym zarządcy, jak przypowieść o bogaczu i Łazarzu skierowane zostały do uczniów, ale słuchali ich także faryzeusze, którzy byli chciwi i naśmiewali sie z Jezusa (w.14). Zarządca przypuszczalnie źle zarządzał majątkiem swego pana albo też używał go na własne potrzeby. Zanim, po zwolnieniu ze stanowiska, rozliczył się z panem, starał sie zabezpieczyć sobie przyszłość. Ponieważ nie potrafił tego uczynić własna pracą fizyczną, dopuszcza się oszustwa i to na niemałą skalę. Dłużnikom swego pana każe sfałszować zapisy długów. Sto barył oliwy, z której każda zawierała 40 litrów, a więc razem 40 hektolitrów, kaze zamienić na 50. Zapis na 100 korców pszenicy każe zamienić na 80 (korzec zawierał również około 40 litrów).
Przebiegłość zarządcy nie została potępiona przez poszkodowanego. - Jezus wyprowadza z tej przypowieści kilka wniosków. Najpierw zachęca uczniów, aby posiedli taka samą roztropność, pomysłowość i przebiegłość w sprawach duchowych, jaką ludzie okazują w sprawach materialnych. Po wtóre, poleca wykorzystać należycie "niegodziwą mamonę". Dobra materialne nazwane są niesprawiedliwą mamoną albo dlatego, że rosną zazwyczaj z krzywdą innych, albo też dlatego, że bogactwo często prowadzi do krzywdy drugich. Uczeń Jezusa powinien zużyć dobra materialne do dobrych celów. Rozdać je ubogim i w ten sposób pozyskać sobie przyjaciół i obrońców w życiu przyszłym, w którym dobra materialne tracą całkowicie wartość. Wtedy przyjaciółmi i obrońcami będą właśnie ubodzy, wsparci jałmużnami tutaj na ziemi lub tez Jezus, w imię którego uczniowie rozdawali jałmużnę. Porównanie wygląda następująco: Jak zarządca z przypowieści zabezpieczył sobie przyszłość, tak też uczniowie mają zabezpieczyć sobie przyszłość. Jak zarządca pozyskał sobie przyjaciół, tak uczniowie pozyskują sobie przyjaciół w osobach ubogich. To wyjaśnienie zakłada, że ubodzy zgodnie z duchem i zasadą Ewangelii Łukasza będą zbawieni. Umiejętność należytego wykorzystania dóbr materialnych daje gwarancję, że uczniowie potrafią gospodarować dobrami nadprzyrodzonymi. Trzy wyrażenia: "niegodziwa mamona", "najmniejsze", "cudze", oznaczają dobra materialne, a "wielkie" - dobra prawdziwe, "to, co wasze" - dobra duchowe.
Nie można służyć dwom panom: Bogu i mamonie (por. Mt 6,24). Ta nauka wydała sie faryzeuszom śmieszna. Ich zdaniem można było pogodzić miłość do Boga z miłością do bogactwa. Co więcej, uważali oni bogactwo za nagrodę za świętość i dobre życie. Dlatego Jezus wytyka im bez osłonek obłudę."
Pozdrawiam :)

 Re: Łk 16,9. Przyjaciele za nieuczciwą mamonę?
Autor: Bogumiła (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2008-09-21 15:35

Ten temat był tutaj
http://www.katolik.pl/forum/read.php?f=1&i=188272&t=188251
polecam szczególnie odpowiedź ks. Mariana

 Re: Łk 16,9. Przyjaciele za nieuczciwą mamonę?
Autor: agu (---.toya.net.pl)
Data:   2008-09-21 22:07

http://www.katolik.pl/forum/read.php?f=1&i=188259&t=188251 już o to pytałam

 Re: Łk 16,9. Przyjaciele za nieuczciwą mamonę?
Autor: DZIEWCZYNA (---.chello.pl)
Data:   2008-09-22 08:50

Zawsze to rozumiałam jako zachętę do jałmużny.
Ktoś powiedział, że przy wchodzeniu do Nieba ubodzy tego świata i żebracy będa się wstawiać za tymi, od których otrzymywali miłosierdzie. To będą wtedy nasi "przyjaciele pozyskani niegodziwą mamoną".

 Re: Łk 16,9. Przyjaciele za nieuczciwą mamonę?
Autor: andy pandy (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2008-09-22 13:50

Pieniądz nierozerwalnie łączy się z naszym życiem ziemskim, kojarzy się z naszym trudem, znojem a jednocześnie z rachowaniem - ja tobie tyle, a ty w zamian tyle.
Jest to sposób na życie całkowicie różny od zasad królestwa niebieskiego. Dlatego Jezus nazwał pieniądz "niegodziwą mamoną". Jezus zachęca do "odwróconego" korzystania z pieniądza. Skoro na tym świecie jest, to używaj go, ale w służbie królestwa Bożego.
Prawdziwa przyjaźń jest rzeczą wielką, nieprzemijającą - warto poświęcić kilka złotych i tak niewiele wartych w perspektywie wieczności, aby ją pozyskać.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: