Autor: ~~~~ (---.17-3.cable.virginm.net)
Data: 2015-04-21 00:46
Odnośnie wypowiedzi Franciszki stanowiącej zawężoną interpretację wypowiedzi Benedykta XVI: choćby Łukasz 22 nie pozostawia wątpliwości: "Tak nadszedł dzień Przaśników, w którym należało ofiarować Paschę. Jezus posłał Piotra i Jana z poleceniem: «Idźcie i przygotujcie nam Paschę, byśmy mogli ją spożyć». Oni Go zapytali: «Gdzie chcesz, abyśmy ją przygotowali?» Odpowiedział im: «Oto gdy wejdziecie do miasta, spotka się z wami człowiek niosący dzban wody. Idźcie za nim do domu, do którego wejdzie, i powiecie gospodarzowi: "Nauczyciel pyta cię: Gdzie jest izba, w której mógłbym spożyć Paschę z moimi uczniami?" On wskaże wam salę dużą, usłaną; tam przygotujecie». Oni poszli, znaleźli tak, jak im powiedział, i przygotowali Paschę. A gdy nadeszła pora, zajął miejsce u stołu i Apostołowie z Nim. Wtedy rzekł do nich: «Gorąco pragnąłem spożyć Paschę z wami, zanim będę cierpiał. Albowiem powiadam wam: Już jej spożywać nie będę, aż się spełni w królestwie Bożym»"
Pomińmy temat uczty Mesjańskiej w Królestwie Bożym, której zapowiedzią jest "Pascha Jezusa" , a typem "Pascha Mojżesza", ale Łukasz nie pozostawia najmniejszych wątpliwości - Jezus spożywał wraz z Apostołami Paschę!
Skąd się biorą pytania odnośnie tej Paschy?
- Była spożywana w czwartek, nie w sobotę
- Brakuje hagady paschalnej w jej tradycyjnym rozumieniu
- Nic nie wiadomo o obowiązkowym baranku paschalnym
O ile to ostatnie jest zrozumiałe - Barankiem jest sam Jezus, bo to On składa siebie na ofiarę, która ratuje nas przez śmiercią, tak jak pomalowanie odrzwi krwią baranka znakiem krzyża (tau), ratowało, przed Aniołem śmierci pierworodnych - więc jest to NOWA PASCHA.
A w takim razie i hagada paschalna ma zupełnie nowe treści, w porównaniu z hagadą tradycyjną - ona nie upamiętnia wyjścia z Egiptu (synonimu niewoli grzechu), tylko zwycięstwo nad śmiercią, którą grzech sprowadził na ludzkość. Nonsensem byłoby takie mieszanie porządków zbawczego - Boskiego i zabezpieczającego, symbolicznego ludzkiego. Hagada opisywała wielkie dzieła Boże, których Bóg dokonał w chwili Wyjścia na narodzie Izraela, ale Bóg TERAZ w osobie Jezusa dokonuje rzeczy WIĘKSZYCH, ustanawiając NOWĄ PASCHĘ.
Tym niemniej Jezus spożywa z uczniami starą Paschę w "starym obrządku", tu nie sposób się zgodzić ze stwierdzeniem, że gdy nadeszła godzina Paschy Jezus już skonał. Według ustaleń biblistów, choćby o. Augustyna Jankowskiego w skutek zawirowań związanych z niewolą babilońską (a właściwie niewolami), Pascha, która była świętem ruchomym (i dalej jest) w kalendarzu żydowskim, nie była jednolicie obchodzona przez wszystkie równouprawnione stronnictwa mozaizmu. Izraelici mieli kalendarz księżycowy i w skutek zawirowań z przesiedleniami problemy z jednoznacznym ustaleniem daty Paschy. To że saduceusze i Sanhedryn, znienawidzony przez większość społeczeństwa ustalił dzień Paschy na sobotę po ukrzyżowaniu Jezusa, nie zmienia faktu, że pozostałe stronnictwa religijne obchodziły Paschę pomiędzy środą a sobotą. ( I dzisiaj np. w chrześcijaństwie w obrządku wschodnim Wielkanoc jest obchodzona wg różnych kalendarzy). Jest to problem czysto techniczny - kalendarzowy właśnie. Wielu religijnych Izraelitów (np. wspólnota z Qumran) obchodziło Paschę wtedy kiedy czynił to Jezus wraz z uczniami. I była to ta sama Pascha, tyle, że celebrowana w rożnych terminach. Więc ten argument po prostu upada.
|
|