logo
Środa, 23 października 2019
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
Kanał czerwony
Kanał zielony
 
 
 Jak rozumieć Iz 3, 16-18?
Autor: Daiww (77.111.246.---)
Data:   2019-09-30 16:42

1. Jak rozumieć ten fragment pisma Świętego?
2. Czy dbanie o ubiór jest złe?

Iz 3, 16-18
16 Pan powiedział: «Ponieważ się wbiły w pychę
córki syjońskie,
ponieważ chodzą wyciągając szyję
i rzucając oczami,
ponieważ chodzą wciąż drepcząc
i dzwonią brząkadełkami u swych nóg,
17 przeto Pan sprawi, że wyłysieją czaszki córek syjońskich,
Pan obnaży ich skronie».
18 W owym dniu usunie Pan ozdobę brząkadeł u trzewików, słoneczka i półksiężyce, 19 kolczyki, bransolety i welony, 20 diademy, łańcuszki u nóg i wstążki, flaszeczki na wonności i amulety, 21 pierścionki i kółka do nosa, 22 drogie suknie, narzutki i szale, torebki 23 i zwierciadełka, cienką bieliznę, zawoje i letnie sukienki. 24 I będzie:
zamiast wonności - zaduch,
zamiast paska - powróz,
miast uczesanych kędziorów - łysina,
miast wykwintnej szaty - ciasny wór,
zamiast krasy - wypalone piętno.

 Re: Jak rozumieć Iz 3, 16-18?
Autor: Margaret (---.wieszowanet.pl)
Data:   2019-09-30 19:02

Grzechem jest tu pycha, a nie ubranie.

2. Nie, byle z umiarem.

 Re: Jak rozumieć Iz 3, 16-18?
Autor: Hanna (---.wtvk.pl)
Data:   2019-09-30 20:43

Byłoby lepiej, gdybyś przeczytał Księgę Izajasza od początku (tylko dwa rozdziały i zdziebko) i wtedy zobaczyłbyś, w jakim kontekście pojawiają się wyrwane z kontekstu, cytowane przez Ciebie trzy wersy. Wtedy jest wieksza szansa na zrozumienie.
To podstawowy błąd: wyrwać coś z większej całości i pytać o współczesny sens wyrwanego strzępka.

 Re: Jak rozumieć Iz 3, 16-18?
Autor: Mateusz (31.42.18.---)
Data:   2019-10-01 17:17

Nie wolno być pysznym. Ale o ubranie warto dbać, bo inaczej się zniszczy. I tyle:)

 Re: Jak rozumieć Iz 3, 16-18?
Autor: B. (---.191.99.205.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2019-10-02 07:23

"15 Wdzięk nad wdziękami skromna kobieta i nie masz nic równego osobie powściągliwej." Syr 26,15

W zacytowanym przez Ciebie fragmencie zwróć uwagę na słowo "AMULETY", które kobiety nosiły.
W kontekście tego fragmentu występują także inne słowa świadczące o ścisłych związkach ówczesnego Izraela i Judy z praktykami pogańskimi, czyli z przekraczaniem (notorycznym) pierwszego Przykazania „Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną”.
Czyli chodzi o zdradę Boga, Biblia nazywa to „uprawianiem nierządu z bogami obcymi” (por. np. Wj 34,15-16).

W zacytowanym przez Ciebie rozdziale mowa jest także o „wieszczkach” (werset 2), magii, i znających czary (w. 3). O takich praktykach Bóg mówi, że to „obrzydliwości” (patrz np. Pwt 18,9-14).

Mowa jest tam też o uciskaniu ubogich i rabowaniu ich mienia. Bóg pyta „Jakim prawem uciskacie mój lud”?

„14 Pan wchodzi na rozprawę
ze starszymi swego ludu i z jego książętami:
«To wyście spustoszyli winnicę,
coście biednemu zrabowali, jest w waszych domach.
15 Jakim prawem uciskacie mój lud
i przygnębiacie oblicza ubogich?»”

Pycha kobiet i ich bałwochwalstwo to była część tej strasznej rzeczywistości.

Izajasz, którego cytujesz, zapowiadał zagładę królestwa Izraela i Judy jako karę za niewierność Bogu. Ze wstępu do tej księgi:
"Jako prorok-kaznodzieja i wychowawca narodu Izajasz walczy o dobre obyczaje w życiu publicznym i prywatnym. Piętnuje wady panoszące się w różnych sferach społeczeństwa judzkiego, zwłaszcza pychę i zbytek, zepsucie moralne, wyzysk i ucisk klas niższych, niesprawiedliwość w wyrokach sądowych i w nakładaniu świadczeń publicznych, praktyki wróżbiarskie i formalizm w zewnętrznym kulcie Boga."

Izraelska kobieta mogła nosić biżuterię i piękne szaty, ale.... Przykładem jest dzielna i mądra Judyta (bardzo dzielna, zachęcam do przeczytania księgi Judyty).
Judyta „7 Była piękna i na wejrzenie bardzo miła. Mąż jej Manasses pozostawił jej po sobie złoto, srebro, sługi, służące, bydło i rolę. A ona tym zarządzała. 8 I nie było nikogo, kto by powiedział o niej złe słowo, ponieważ bardzo bała się Boga.” Jdt 8

W rozdziale 10 jest opis ubioru Judyty, gdy poszła zabić podstępem Holofernesa, dowódcę wojsk, które oblegały miasto i groziły zagładą:
„zrzuciła z siebie ubranie wdowie, obmyła ciało w wodzie i namaściła cennym olejkiem, uczesała włosy na głowie i włożyła zawój, i ubrała swój strój radosny, w który ubierała się w czasie, gdy żył jej mąż Manasses. 4 Włożyła też sandały na nogi, ustroiła się w łańcuszki, bransolety, pierścienie i kolczyki, i we wszystkie swoje ozdoby. A ukazała się tak bardzo piękna po to, aby ściągnąć1 na siebie oczy wszystkich mężczyzn, którzy ją zobaczą.”

Jak widzisz, gdy żył mąż, Judyta ubierała się pięknie, dla męża i pod jego opieką.

Po co się tak pięknie ubrała, gdy ruszała na swoją „akcję”? Aby ściągnąć1 na siebie oczy wszystkich mężczyzn, którzy ją zobaczą. Aby wódz Holofernes zachwycił się nią i aby miała w ten sposób okazję go zabić, a tym samym uratować swój lud.

Jak widzisz, nie zawsze piękny strój i ozdoby wiążą się z pychą i wynoszeniem się nad innych.
Serce Judyty było dobre, przy swoim bogactwie była skromna i pobożna, szlachetna i mądra. Cieszyła się powszechnym szacunkiem i wdzięcznością.
Brząkadełka i kółka w nosie noszone z pychą i połączone z bałwochwalstwem na pewno nie mogą się Bogu podobać.

Generalnie: "9 Podobnie kobiety - w skromnie zdobnym odzieniu, niech się przyozdabiają ze wstydliwością i umiarem, nie przesadnie zaplatanymi włosami albo złotem czy perłami, albo kosztownym strojem, 10 lecz przez dobre uczynki, co przystoi kobietom, które się przyznają do pobożności." 1 Tm 2:

Pozdrawiam :)

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: