logo
Wtorek, 14 maja 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Łk 23,46 a J 19,30.
Autor: Mateusz (---.dynamic.gprs.plus.pl)
Data:   2010-10-25 17:00

Mam pytanie dlaczego w Ewangelii wg Św Łukasza przy śmierci Jezusa pisze, że Jezus zawołał donośnym głosem: "Ojcze w Twoje ręce powierzam ducha Mojego" natomiast w Ewangelii wg Św. Jana: "Wykonało się". Proszę o odpowiedz.

 Re: Łk 23,46 a J 19,30.
Autor: Michał (213.5.202.---)
Data:   2010-10-25 17:47

Każdy z Ewangelistów przekazuje w ten sposób inną prawdę wiary.

 Re: Łk 23,46 a J 19,30.
Autor: Kasia (---.79.74-86.rev.gaoland.net)
Data:   2010-10-25 17:50

Drogi Mateuszu. Ewangelie były spisywane ileś tam lat po śmierci Pana Jezusa, ponadto każdy Ewangelista pisał dla innej grupy i miał - dzisiaj powiedzielibyśmy - inne priorytety. I jeszcze - Pan Jezus konał na krzyżu ok. 3 godz. Jeśli dodamy do tego osobowość każdego z piszących, to zrozumiemy, dlaczego relacje nie są słowo w słowo takie same. Sądzę, że z krzyża padło nieco więcej słów niż te, które dotarły do naszych czasów. Pewnie krążyły wśród pierwszych chrześcijan jako ustny przekaz, zanim ktoś je spisał.
Wierzę jednak, że do nas (za pośrednictwem wszystkich czterech Ewangelistów) dotarły wszystkie WAŻNE słowa z całych tamtych zdarzeń. A swoją wiarę opieram na wierze w to, że Duch Święty działa i asystował Ewangelistom przy pisaniu.

 Re: Łk 23,46 a J 19,30.
Autor: Bogna (---.chello.pl)
Data:   2010-10-25 18:35

Każdy z czterech współautorów jednej Ewangelii (Dobrej Nowiny o Jezusie Chrystusie, Zbawicielu grzesznych ludzi) w czterech przekazach, nieco inaczej zapisał to czego albo był świadkiem (św. Jan Apostoł i być może św. Mateusz), albo usłyszał od świadków (św. Łukasz i św. Marek).
Wklejam poniżej dla porównania Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu (Biblia Poznańska) do czterech fragmentów dotyczących Śmierci Pana Jezusa. Być może w oparciu o te teksty sam znajdziesz odpowiedź na swoje pytanie?

Łk 23,46. Nie ma w Ewangelii Łukasza gorzkiej skargi Jezusa na to, że został opuszczony przez Ojca, ale są słowa, które Jezus wypowiedział, cytując Ps 31[30],6, tuż przed skonaniem: Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mego. Tak więc oznajmił Jezus, że dobrowolnie oddaje swoje życie. Były to równocześnie słowa modlitwy i całkowitego zdania się na wolę Ojca. Jezus z Ewangelii Łukasza modli się więc podczas swego chrztu (3,21), modli się w chwili Przemienienia (9,28), modlitwa również towarzyszy Jego ostatniej chwili.

J 30,19. Tendencja Janowa do podkreślenia wypełniania się zapowiedzi starotestamentowej, dotyczącej męki Jezusa, pomija szczegóły konania Jezusa na krzyżu, znane zresztą czytelnikom dobrze z tradycji (por. paralelne opisy synoptyczne). Podkreśla jedynie pełną świadomość Jezusa, z jaką dokonuje On najwyższego aktu zbawczego (4,34; 17,4): wyrażają ją słowa: Dokonało się.

Mk 15, 33–34. I wreszcie ostatnie słowa Jezusa, utrwalone w identyczny sposób przez Mateusza i Marka. Ten cytat z Ps 22[21],2 nie jest to wyraz rozpaczy ani jakiegoś przeświadczenia o odrzuceniu przez Boga, lecz modlitwa kogoś, kto znalazłszy się w wielkim nieszczęściu szuka pomocy i wsparcia u Boga. Jezus przez to wołanie wcale nie zamierza dać do zrozumienia, iż zmarnowane zostało Jego życie; przeciwnie – jest to wyraz całkowitego zdania się na wolę Bożą, jak głosi dalszy ciąg tego mesjańskiego psalmu.

Mt 27, 45–50. Wreszcie miała nastąpić śmierć. Moment ten poprzedziły ciemności, które okrywały całą ziemię przez trzy godziny, oraz dwukrotne zawołanie Jezusa: Boże mój, Boże mój, czemuś Mnie opuścił. Ponieważ słowa Boże mój, Boże mój brzmią po aramejsku Eli, Eli, dlatego zebrani pod krzyżem przypuszczali, że Jezus prosi o pomoc Eliasza. Ktoś też – może jakiś człowiek o resztkach ludzkich uczuć, a może zwyrodnialec pragnący zwiększyć cierpienia konającego – podsunął do Jego ust gąbkę zwilżoną octem. Inni jednakże bez drwin – kazali tego zaniechać, mówiąc: Popatrzmy, czy nadejdzie Eliasz, aby go wybawić.

 Re: Łk 23,46 a J 19,30.
Autor: Ala (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2010-10-25 18:39

Gdyby wszystkie opisy byłyby takie same można by pomyśleć, że zostało to po prostu zmyślone. Patrząc na dane zdarzenie każdy z obserwatorów opisze to nieco inaczej, chociaż będą mówić o tym samym.

 Re: Łk 23,46 a J 19,30.
Autor: zuzka (Bogumiła) (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2010-10-26 08:59

Na jakichś studiach prawniczych robili eksperyment. Na salę wykładową wszedł obcy człowiek, potknął się, coś mu się rozsypało, ogólne zamieszanie, gość pozbierał się i wyszedł. Studenci, którzy wcześniej nie wiedzieli, że to element nauki, mieli opisać wydarzenie. Każdy z nich widział to inaczej, na co innego zwrócił uwagę, każdy coś pominął. Chodziło właśnie o to, że świadek nie widzi i nie zapamiętuje wszystkiego, że wypowiedzi świadków mają prawo się różnić, bo te różnice nie świadczą ani o tym, że go tam nie było, ani o braku prawdomówności. Każdy na co innego zwraca uwagę.

Śmierć Jezusa na krzyżu nie była kręcona kamerą, ani nagrywana na magnetofon. Śmierć trwała, a obok ludzie przechodzili, rozmawiali, przeszkadzali - jak to zawsze bywa. Ewangelie na dodatek były pisane dużo później. Po upływie czasu w głowie zostaje to, na co się szczególnie zwróciło uwagę. Czasem tylko jedno zdanie, jeden gest.

 Re: Łk 23,46 a J 19,30.
Autor: Michał (213.5.202.---)
Data:   2010-10-27 11:32

Jak wiadomo, śmierć na krzyżu była powolną śmiercią przez uduszenie. (Skazaniec musiał unieść się na przybitych nogach i dłoniach by zaczerpnąć powietrza, co zadawało mu straszliwy ból). W takim stanie Jezus wypowiada tylko słowa najważniejsze. U Łukasza cytuje Ps. 31, nie przytaczając całej jego treści, a jest to Psalm głębokiej ufności do Boga w największym ucisku:

2 Panie, do Ciebie się uciekam,
niech nigdy nie doznam zawodu;
wybaw mnie w Twojej sprawiedliwości!
3 Skłoń ku mnie ucho,
pośpiesz, aby mnie ocalić.
Bądź dla mnie skałą mocną*,
warownią, aby mnie ocalić.
4 Ty bowiem jesteś dla mnie skałą i twierdzą;
przez wzgląd na imię Twoje kieruj mną i prowadź mnie!
5 Wydobądź mnie z sieci zastawionej na mnie*,
bo Ty jesteś moją ucieczką.
6 W ręce Twoje powierzam ducha mojego*:
Ty mnie wybawiłeś, Panie, Boże wierny!
7 Nienawidzisz* tych, którzy czczą marne bóstwa,
ja natomiast pokładam ufność w Panu.
8 Weselę się i cieszę z Twojej łaski,
boś wejrzał na moją nędzę,
uznałeś udręki mej duszy
9 i nie oddałeś mnie w ręce nieprzyjaciela,
postawiłeś me stopy na miejscu przestronnym.

10 Zmiłuj się nade mną, Panie, bo jestem w ucisku,
od smutku słabnie me oko,
a także moja siła i wnętrzności.
11 Bo zgryzota trawi me życie,
a wzdychanie - moje lata.
Siłę moją zachwiał ucisk*
i kości moje osłabły.
12 Stałem się znakiem hańby dla wszystkich mych wrogów,
dla moich sąsiadów przedmiotem odrazy,
dla moich znajomych - postrachem;
kto mnie ujrzy na ulicy,
ucieka ode mnie.
13 Zapomniano w sercach o mnie jak o zmarłym:
stałem się jak sprzęt wyrzucony.
14 Słyszę bowiem złorzeczenia wielu:
«Trwoga dokoła»*,
gdy przeciw mnie się zbierają,
zamyślają odebrać mi życie.

15 Ja zaś pokładam ufność w Tobie, Panie,
mówię: «Ty jesteś moim Bogiem».
16 W Twoim ręku są moje losy: wyrwij mnie
z ręki mych wrogów i prześladowców!
17 Niech zajaśnieje Twoje oblicze* nad Twym sługą:
wybaw mnie w swej łaskawości!
18 Panie, niech nie doznam zawodu, skoro Cię wzywam;
niech się zawiodą występni, niech zamilkną w Szeolu!
19 Niech zaniemówią wargi kłamliwe,
co zuchwale wygadują na sprawiedliwego
z pychą i ze wzgardą.
20 Jakże jest wielka, o Panie, Twoja dobroć,
którą zachowujesz dla tych, co się boją Ciebie,
i okazujesz tym, co w Tobie szukają ucieczki
na oczach synów ludzkich.
21 Ukrywasz ich pod osłoną Twojej obecności*
od spisku mężów,
a w swoim namiocie ich kryjesz
przed sporem języków.
22 Błogosławiony niech będzie Pan, który okazał
cuda swoje i łaski w mieście warownym.
23 Ja zaś powiedziałem przerażony:
«Odcięty jestem od Twoich oczu»*,
lecz Tyś wysłuchał głos mego błagania,
gdy do Ciebie wołałem.
24 Miłujcie Pana, wszyscy, co Go czcicie!
Pan zachowuje wiernych,
a odpłaca z nawiązką tym,
którzy wyniośle postępują.

25 Bądźcie mocni i mężnego serca,
wszyscy, którzy pokładacie ufność w Panu!

Jest to także wypełnienie jednego z proroctw Mesjańskich. Jezus wypowiadając przytoczone słowa, nie zwraca się już do ludzi jak wcześniej, ale do Boga. To już jest końcowa część agonii i Jezus nie ma już ludziom nic więcej do powiedzenia. Teraz jest miejsce tylko na dialog wewnętrzny Trójcy. Taki jest też sens Psalmu 22 do którego odwołuje się Jezus:

2 Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?
Daleko od mego Wybawcy słowa mego jęku.
3 Boże mój, wołam przez dzień, a nie odpowiadasz,
[wołam] i nocą, a nie zaznaję pokoju.
4 A przecież Ty mieszkasz w świątyni,
Chwało Izraela!*
5 Tobie zaufali nasi przodkowie,
zaufali, a Tyś ich uwolnił*;
6 do Ciebie wołali i zostali zbawieni,
Tobie ufali i nie doznali wstydu.

7 Ja zaś jestem robak*, a nie człowiek,
pośmiewisko ludzkie i wzgardzony u ludu.
8 Szydzą ze mnie wszyscy, którzy na mnie patrzą,
rozwierają wargi, potrząsają głową:
9 «Zaufał Panu, niechże go wyzwoli,
niechże go wyrwie, jeśli go miłuje»*.
10 Ty mnie zaiste wydobyłeś z matczynego łona;
Ty mnie czyniłeś bezpiecznym u piersi mej matki.
11 Tobie mnie poruczono przed urodzeniem*,
Ty jesteś moim Bogiem od łona mojej matki,
12 Nie stój z dala ode mnie, bo klęska jest blisko,
a nie ma wspomożyciela.

13 Otacza mnie mnóstwo cielców,
osaczają mnie byki Baszanu.
14 Rozwierają przeciwko mnie swoje paszcze,
jak lew drapieżny i ryczący*.
15 Rozlany jestem jak woda
i rozłączają się wszystkie moje kości;
jak wosk się staje moje serce,
we wnętrzu moim topnieje*.
16 Moje gardło suche jak skorupa,
język mój przywiera do podniebienia,
kładziesz mnie w prochu śmierci.
17 Bo [sfora]* psów mnie opada,
osacza mnie zgraja złoczyńców.
Przebodli ręce i nogi moje*,
18 policzyć mogę wszystkie moje kości.
A oni się wpatrują, sycą mym widokiem;
19 moje szaty dzielą między siebie
i los rzucają o moją suknię.

20 Ty zaś, o Panie, nie stój z daleka;
Pomocy moja, spiesz mi na ratunek!
21 Ocal od miecza moje życie,
z psich pazurów wyrwij moje jedyne dobro,
22 wybaw mnie od lwiej paszczęki
i od rogów bawolich - wysłuchaj mnie!*

23 Będę głosił imię Twoje swym braciom
i chwalić Cię będę pośród zgromadzenia:
24 «Chwalcie Pana wy, co się Go boicie,
sławcie Go, całe potomstwo Jakuba;
bójcie się Go, całe potomstwo Izraela!
25 Bo On nie wzgardził ani się nie brzydził nędzą biedaka,
ani nie ukrył przed nim swojego oblicza
i wysłuchał go, kiedy ten zawołał do Niego».
26 Dzięki Tobie moja pieśń pochwalna płynie w wielkim zgromadzeniu.
Śluby me wypełnię wobec bojących się Jego*.
27 Ubodzy* będą jedli i nasycą się,
chwalić będą Pana ci, którzy Go szukają.
«Niech serca ich żyją na wieki»*.

28 * Przypomną sobie i wrócą
do Pana wszystkie krańce ziemi;
i oddadzą Mu pokłon
wszystkie szczepy pogańskie,
29 bo władza królewska należy do Pana
i On panuje nad narodami.
30 * Tylko Jemu oddadzą pokłon wszyscy, co śpią w ziemi,
przed Nim zegną się wszyscy, którzy w proch zstępują.
A moja dusza będzie żyła dla Niego,
31 potomstwo moje Jemu będzie służyć,
opowie o Panu pokoleniu przyszłemu,
32 a sprawiedliwość Jego ogłoszą ludowi, który się narodzi:
«Pan to uczynił».

Ostatni krzyk Jezusa na Krzyżu, to krzyk udręki miłosierdzia, które pragnie i nie może zbawić wszystkich ludzi, zbawiając jednak tych, którzy pozwalają, aby to wołanie Jezusa poruszyło ich, przemieniło i nawróciło. Jezus może nas zbawić, tak jak zbawił Dobrego Łotra, jak zbawił setnika, jeśli nasz opór nie będzie silniejszy i jeśli Jemu oddamy każdy nasz bunt. Setnik zrozumiał bardzo istotną prawdę, że wytrwać przy Bogu w całkowitym opuszczeniu, gdy Bóg pozbawia wszelkiej opieki, radości, obrony, może tylko Ktoś, kogo więź z Bogiem jest oparta na niewyczerpanym zaufaniu, sile i pewności Boga.
Zbawienia, wypełnienia woli Ojca, dotyczą słowa "Wykonało się", padające bezpośrednio po słowie "Pragnę", które jest wypełnieniem ostatniego proroctwa Mesjańskiego (Ps 22), a jednocześnie oddaje istotę męki Jezusa, który pragnie zbawienia każdego człowieka tak bardzo, że umiera za niego na Krzyżu, nawet jeśli jest to śmierć bezowocna i pragnienie pozostaje niezaspokojone. Zbawienie zostało dokonane, Jezus uczynił wszystko nowe Ap 21,5; 2 Kor 5,17. Jezus Jest tym Adamem, który wypełnił wolę Ojca do końca.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: