Autor: Anna (---.dzierzoniow.vectranet.pl)
Data: 2016-11-07 21:51
Hanno,
61, 1-3 , komentarz z Biblii Poznańskiej
Już dawno zauważono podobieństwo tych wierszy do Pieśni o Słudze Jahwe zwłaszcza do pierwszej i trzeciej /../,tak ze wielu komentatorów nawet łączyło je z nimi.Obecnie uważa się ten monolog tylko za naśladownictwo Pieśni.Prorok mówi o swoim posłannictwie głoszenia dobrej nowiny, które jednak nie ma cech uniwersalizmu, jak w powołaniu Sługi Jahwe.- Prorok oznajmia, ze spoczywa na nim Duch Jahwe. Bóg namaścił go, poświęcając go i zlecając specjalne posłannictwo /1Krl 19,16;Dz 10,38 /- Trudno powiedzieć z całą pewnością, czy wyrażenia ubodzy, wiezieni, jeńcy należy rozumieć w sensie dosłownym fizycznym, czy tez przenośnym duchowym. Ponieważ jednak hebrajskie anawim oznacza zwykle prawdziwa biedotę, a deror jest terminem prawnym wyrażającym uwolnienie rzeczywistych jeńców / zwłaszcza z okazji roku szabatniego i jubileuszowego, por.Kpł 25,10;Jr 34,8,15,17;Ez46,17 /, przeto przyjąć należy raczej zwykłe znaczenie fizyczne. Autor chce pocieszyć pogrążonych w żałobie na Syjonie, ze czas zmiany na lepsze jest już bliski. Będzie to okres miłosierdzia i laski dla wiernych Bogu, ale równocześnie także sądu dla Jego wrogów / por 34,8 ;63,14 /Pomyślność, szczęście, obfitość wszelkich dóbr i moralna doskonałość mieszkańców uprawni lud Boży do przyjęcia nowych nazw.-Winnica Jahwe-dosłownie winny szczep Jahwe; ponieważ jednak chodzi o większy zespół ludzi, można, a nawet należy tłumaczyć "winnica". Do 61,2n przede wszystkim nawiązywał autor Księgi Syracha / 48,22nn/, gdy oświadczał, ze Izajasz " potęgą ducha oglądał rzeczy ostateczne i pocieszał pogrążonych w żałobie na Syjonie /...
Jezus staje w synagodze nazaretańskiej/ Łk 4,17 / jako żyd. Jest ubrany w tałes- szal modlitewny z cicit , czyta tekst znany odbiorcom, odnoszący się do Izajasza, ale dotyczący Jego posłannictwa, jako ze Stary Testament jest zapowiedzią Nowego, o czym często zapominamy.Jezus mówi o sobie, kiedy czyta:
"Duch Pana Boga nade mną, bo Pan mnie namaścił." Czy w tym momencie miał powiedzieć odbiorcom- żydom, ze jest Trzecią Osobą Trójcy Świętej ? Posłużył się znanym słuchaczom tekstem. Czy miał go zmienić ? To nie w Izraelu- tu każda litera Pisma była święta./ W samym Kościele dogmat o Trójcy Świętej zatwierdzony został dopiero w 381 roku ! /.
Myślę, ze żeby naprawdę" zrozumieć" Trojce Świętą, na ile dla człowieka jest to możliwe,to znaczy w sensie dostępności dla człowieka, a nie w sensie zrozumienia czegoś, co jest Tajemnicą /, trzeba Ją przeżyć we własnym sercu.Wtedy nie dzieli się już Boga na osoby, nawet kiedy się dzieli.
Jeśli chodzi o Świadków Jehowy to mam wśród nich przyjaciół i lubię z nimi dyskutować. Dlatego nieźle znam ich nauczanie. Bóg nie zmiażdżył własnego syna cierpieniem, bo Bóg Ojciec jest zarówno Synem i Duchem Świętym, Syn zarówno Ojcem i Duchem Świętym, itd.To są proroctwa ze Starego Testamentu. Można powiedzieć, ze w pewnym sensie nieudolne, bo Bóg wtedy nie objawił się jeszcze w Jezusie- Miłości, chociaż Jezus już wtedy był Osobą Trójcy Świętej, bo był Nią od początku.
Napisze ci jeszcze, jak się dochodzi do Trójcy Świętej w sercu. Najpierw jest bardzo długo Jezus. Świadomość, ze jest Duch Święty przychodzi w czasie bierzmowania, ale szybko znika. Potem wszystko znika. Jest ciemność i tylko pragnienie Boga. To trwa długo. Potem pojawia się Jezus w Najświętszym Sakramencie i siedzi się przed Nim kilka lat i dziwi się, ze On Jest. Potem Jezus przez Ducha Świętego pojawia się w sercu, ale nie ma jeszcze Boga Ojca. I to tez trwa długo. Potem jest znowu noc - długo. Potem nagle znika Jezus. Jest Duch Święty i zaczyna pojawiać się Ojciec. Wtedy zaczyna się czytać Stary Testament i kochać Izraela, ale jest rozpacz, bo nie ma Jezusa. W ogóle nie ma. A potem okazuje się, ze to nie Jezus zniknął tylko Jego Człowieczeństwo - jest tylko Bóstwo i do tego dochodzi się dzięki Teresie od Jezusa. No i potem jest już w sercu cała Trójca, wraca się do Człowieczeństwa Jezusa i jest wszystko w porządku. To trwa wiele lat.
|
|