logo
Niedziela, 12 maja 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Jak realizować podstawę programową z niewierzącym dzieckiem?
Autor: karola (178.218.232.---)
Data:   2017-04-03 20:38

Szczęść Boże,
Chciałabym uzyskać poradę jak realizować swoje powołanie w trudnym środowisku. Jestem nauczycielką w publicznym przedszkolu i trafiają do niego różne dzieci. Od 7 miesięcy, po raz pierwszy zdarzyło mi się mieć w grupie dzieci, których rodzice nie są wierzący, tzn. nie chodzą do kościoła, nie uczą dzieci modlitw, nie obchodzą świąt, większość z nich żyje w związkach nieformalnych lub ma kolejnych partnerów. Trudno mi było realizować podstawę programową, w której jest Święto Wszystkich Świętych, Boże Narodzenie, Wielkanoc itd, generalnie nasza tradycja. Ciężko też rodzicom wytłumaczyć, że dziecko dla swojego prawidłowego rozwoju powinno żyć w kochającej się rodzinie. Jestem osobą wierzącą i sytuacja ta staje się dla mnie trudna. Wiem, że może powinnam zmienić pracę, ale nie o to chodzi.

 Re: Jak realizować podstawę programową z niewierzącym dzieckiem?
Autor: Hanna (---.wtvk.pl)
Data:   2017-04-03 23:57

Trzeba będzie złapać dystans do własnego wyznania. Analogia? Ucząc licealistów nt. literatury średniowiecznej, np. "Bogurodzicy", nie trzeba w nich wcale kształtować kultu maryjnego ani zachęcać do modlitwy. Co więcej, powiedziałabym, że w publicznej szkole nie należy tego czynić, bo to nie to miejsce. Ów dystans nie jest niczym złym, nie jest wypieraniem się swoich przekonań, swojej wiary.

Przypuszczam, że chodzi o ogólny program, nie o katechezę, tak? Cóż, rodzice mają pełne prawo do bezwyznaniowego wychowywania swoich dzieci. Szanując to, tradycję można pokazać jako tradycję, jako element kultury, nie próbując wychowywać cudzych dzieci w wierze, nie ucząc ich modlitwy itp. Tak samo trzeba byłoby postępować wobec dzieci wychowywanych w innych wyznaniach, niekoniecznie niechrześcijańskich.