Autor: B. (---.191.85.8.ipv4.supernova.orange.pl)
Data: 2019-01-15 23:04
Wkleję Ci materiał do przemyśleń - fragment Starego Testamentu gdzie opisana jest modlitwa i ofiara za zmarłych oraz komentarz z Biblii Poznańskiej do tego fragmentu.
Ofiara za zmarłych
"38 Potem Juda zebrał wojsko i powiódł do miasta Adullam14. Ponieważ zaś wypadł siódmy dzień, zgodnie ze zwyczajem oczyścili się i tam spędzili szabat. 39 Następnego dnia w tym czasie, w którym należało już to wykonać, żołnierze Judy przyszli zabrać ciała tych, którzy polegli, i pochować razem z krewnymi w rodzinnych grobach. 40 Pod chitonem jednak u każdego ze zmarłych znaleźli przedmioty poświęcone bóstwom, zabrane z Jamnii, chociaż Prawo tego Żydom zakazuje15. Dla wszystkich więc stało się jasne, że to oni i z tej właśnie przyczyny zginęli. 41 Wszyscy zaś wychwalali Pana, sprawiedliwego Sędziego, który rzeczy ukryte czyni jawnymi, 42 a potem oddali się modlitwie i błagali, aby popełniony grzech został całkowicie wymazany. Mężny Juda upomniał lud, aby strzegli samych siebie i byli bez grzechu mając przed oczyma to, co się stało na skutek grzechu tych, który zginęli. 43 Uczyniwszy zaś składkę pomiędzy ludźmi, posłał do Jerozolimy około dwu tysięcy16 srebrnych drachm, aby złożono ofiarę za grzech. Bardzo pięknie i szlachetnie uczynił, myślał bowiem o zmartwychwstaniu. 44 Gdyby bowiem nie był przekonany, że ci zabici zmartwychwstaną, to modlitwa za zmarłych byłaby czymś zbędnym i niedorzecznym, 45 lecz jeśli uważał, że dla tych, którzy pobożnie zasnęli, jest przygotowana najwspanialsza nagroda - była to myśl święta i pobożna17. Dlatego właśnie sprawił, że złożono ofiarę przebłagalną za zabitych, aby zostali uwolnieni17 od grzechu." 2 Księga Machabejska 12
I komentarz:
"43-45. Ważne opowiadanie Autora świadczy o głębokiej wierze Judy i ówczesnych Żydów w zmartwychwstanie człowieka. Rzecz jasna, nie była to jeszcze nauka dzisiejszej teologii, bo nie znali Żydzi ścisłego rozróżnienia między duszą i ciałem. Wierzyli, że człowiek po śmierci schodzi do „krainy śmierci” — Szeolu i tam bytuje jako mara, ale kiedyś zmartwychwstanie do życia (7,9). Nawet dla grzeszników można wybłagać u Boga przebaczenie przez modlitwę i ofiary. Juda zarządza więc składkę, aby kapłani w Jerozolimie złożyli ofiarę przebłagalną, by Bóg odpuścił tym, którzy zeszli ze świata w grzechu i w ten tylko sposób mogą zostać od grzechu uwolnieni (apolythenai), co pozwoli im kiedyś zmartwychwstać. Autor, pochwalając czyn Judy, polemizuje równocześnie z tymi, którzy nie wierzą w możliwość zmartwychwstania. Nauka Kościoła o czyśćcu i praktyka modlitw za zmarłych znajduje tu swoje potwierdzenie."
I jeszcze odnośnik z Biblii Tysiąclecia:
2 Mch 12, 45 - "Pobożna" - modlitwa za zmarłych; "uwolnieni" - podstawą do nauki o czyśćcu jako o karze wprawdzie pośmiertnej, lecz mającej koniec.
|
|