logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
ks. Matteo Zuppi
SPOWIEDŹ. Wybaczenie. Nawrócenie
Wydawnictwo Bratni Zew
 


Sakrament spowiedzi pomaga zmierzyć się z otchłanią serca i przynosi błogosławieństwo Ducha Świętego. Sprawia, że odradza się w nas to co dobre, grzesznikowi przywraca niewinność, jedna nas z nami samymi – czyniąc na nowo braćmi.

 
Wydawca: Wydawnictwo Bratni Zew
ISBN: 978-83-7485-162-6
Rok wydania: 2011
Format: 130 x 210 mm
Rodzaj okładki: miękka
Strony: 152
 
Kup tą książkę
 

 

Cóż to jest prawda?


Aby zrozumieć grzech, trzeba wysłuchać Boga objaśniającego, czym jest miłość, trzeba skonfrontować się z kodeksem zewnętrznym w stosunku do nas, naszego ja. I na tym właśnie polega problem - dlaczego mam się ugiąć, z moim osobistym sumieniem, wobec zewnętrznych i obiektywnych zasad? Jako indywidualiści, tak bardzo subiektywni, że istnieje tylko to, co jest prawdziwe dla nas, co my odczuwamy jako takie, dajemy się oszukać własnemu zadowoleniu, dla którego nie ma grzechu, jeśli my czujemy się dobrze. I nie wystarczy nawet przyznać się do "błędu", aby się od niego uwolnić. Często unikamy rozmawiania o grzechu, gdyż sądzimy, że to wypadek w porządnym sercu, epizod, błąd, dla którego oczekujemy jedynie wyrozumiałości. Boimy się uznać, że to grzech, czyli przejaw dawnego zła, które jest w nas, a z którym zatem musimy walczyć i je zwyciężać. Miłość Boża pomaga nam w prawdziwym zrozumieniu naszego życia, wreszcie nie ochronnym, usprawiedliwiającym, ale takim które nie stara się nas uspokoić, lecz naprawdę postawić przed nami samymi, uwolnić od bycia letnim, dać odczuć chłód zła, ciepło miłosierdzia, odpowiedzialność naszych wyborów i nie – wyborów.

Czym zatem jest grzech? Tym wszystkim, co ogranicza, rozprasza, poniża miłość, a więc sprzymierza się ze złem. Mieszka zwłaszcza w zasmucaniu miłości, posiadaniu siebie samych oraz innych, stawiając wszystko w relacji do nas, a nie odwrotnie; jest odmową bycia dziećmi, pragnieniem przywłaszczenia sobie daru Boga, umiejętnością mówienia jedynie ja i moje; jest wykrzywieniem otrzymanego daru, przemienionego w zdobycz, jest banalnym postrzeganiem siebie bez innych albo przeciwko nim; to bycie grabieżcą, wprowadzanie wszystkiego do własnego świata i myślenie, że można obyć się bez innych, ponieważ wszystko istnieje w odniesieniu do mnie. Prawdziwy grzech, ten, z którego rodzą się wszystkie pozostałe przez niepokojącą płodność zła, pozostawiającą nas w osłupieniu, gdy odkrywamy ją wewnątrz nas i świata, to życie dla samych siebie. Kochanie samych siebie bez kochania innych, przeciwstawianie dwóch części jedynego przykazania ("Będziesz miłował Pana Boga twego z całego serca swego, a bliźniego swego jak siebie samego"), "niszczy" nasze życie. Naprawdę "nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam!" (por. Rdz 2, 18). Życie dla samych siebie przeciwstawia się woli Bożej, stwórczej, która daje nam bliźniego. Dlatego boli, trwoni nasz skarb, czyni nas bezpłodnymi właśnie przez fakt, że nie przekazujemy życia, tracąc je z miłości. Oto dlaczego Jezus mówi: "Kto chce zachować swoje życie, straci je" (por. Mk 8, 35). Zachowywanie jest grzechem – oznacza bycie samemu, nie wiązanie się z nikim, niezatracanie się w miłości. A gdy zachowujemy siebie, zaczyna się oddzielanie od bliźniego. Myśląc o sobie jako o wyspach, zaczynamy wierzyć, że można nie rozpoczynać pojedynku, cierpienia, walki między życiem a śmiercią, która jest problemem naszego życia. A ten pojedynek nie przewiduje remisu – brak podejmowania walki, myślenie, że wystarczy nie czuć zła, albo być lepszym, sprawiedliwym, jednym słowem nie kochać, zmienia nas we wspólników zła.

Naszemu pokoleniu wybór jawi się jako rezygnacja, utrata czegoś innego, niemożliwość wyrażenia siebie w pełni. To pokolenie, które żąda absolutnej autonomii ("mojej, mówiąc ja i koniec!"), ale potem i tak nie podejmuje decyzji i niczego nie wybiera! Ile osób woli nie wybierać, zostając samemu we własnym niewyrażonym świecie, z obawy przed zajęciem stanowiska i wyruszeniem w drogę. Po co być wolnym, jeśli nie jesteśmy wolni dla kogoś, dla czegoś? Spowiedź pomaga nam to zauważyć, ponieważ daje nam poczuć więzy miłości z Ojcem, a zatem i z braćmi, uwalnia nas od podziału i przywraca radość myślenia o sobie z kimś. Grzech izoluje człowieka od innych lub nastawia przeciwko nim; przebaczenie przywraca nas jako osoby, pozwala odnaleźć siebie i brata.


Zobacz także
ks. Mieczysław Piotrowski TChr.

Poprzez wieczystą adorację wypełniamy to, o co prosił nas św. Jan Paweł II na początku swojego pontyfikatu: „Nie bójcie się, otwórzcie, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi”. Drzwi kaplic wieczystej adoracji są zawsze otwarte, tak aby każdy mógł do nich wejść; przede wszystkim ci, którzy są daleko od Jezusa. Dzięki wieczystej adoracji dokonuje się wiele nawróceń. Ludzie czują, że ktoś ich wzywa…

 
o. Jerzy Zieliński OCD
Żyć mądrze – to kierować uwagę serca na znaki, które wskazują na nieuchronne przemijanie i konieczność wzięcia odpowiedzialności za własne wybory i czyny; na kończący się czas łaski, w którym możesz dokonać zmian ku dobru i wynagrodzić zło. Nigdy nie czekaj do jutra, by zmieniać się na lepsze. W procesie duchowego dojrzewania ponosimy wymierne straty z powodu nałogowego ulegania pokusie odkładania na później. „Zacznę za tydzień... zacznę za miesiąc... zacznę od rekolekcji, w których będę uczestniczyć...”. A czy masz pewność, że za tydzień czy miesiąc wciąż będziesz w gronie żywych? 
 
Jacek Prusak SJ

Najprostszym sposobem odróżniania superego od sumienia jest wskazanie na różnicę pomiędzy „powinieneś” bądź „musisz/nie wolno ci” a „chcę/pragnę” jako imperatywów. Kierowanie się w życiu sumieniem oznacza więc coś więcej niż podejmowanie właściwych decyzji czy też postawienie na niego w sytuacji, w której błądzi osąd naszego rozumu albo formalnych autorytetów. W sytuacji konfliktu między głosem własnego sumienia a nauczaniem Kościoła sumienie pyta: „Gdzie jest praw­da, kto ma rację?”.

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS