logo
Czwartek, 02 maja 2024 r.
imieniny:
Atanazego, Longiny, Toli, Zygmunta – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Sara Rynowska
Terapia dźwiękiem
Droga
 
fot. Ricardo Gomez Angel | Unsplash (cc)


Muzykoterapia wykorzystuje lecznicze właściwości dźwięku i muzyki. Nie bez powodu mówi się, że dźwięk leczy i ciało, i duszę.

 

Jako mała dziewczynka czasem nie mogłam zasnąć. Wtedy moja mama włączała odkurzacz lub suszarkę do włosów i... raz, dwa – dziecko zasypiało. Na studiach też cierpiałam na bezsenność. Wieczorami moja współlokatorka suszyła grube, długie włosy – wtedy udawało mi się wpaść w objęcia Morfeusza. Dzisiaj, gdy miewam problemy ze spaniem, ratuje mnie kojący szum fal lub spokojna muzyka klasyczna płynąca ze słuchawek. Chociaż wtedy, w dzieciństwie jeszcze tego nie wiedziałam, moja mama stosowała (równie nieświadomie, zapewne) coś, co dzisiaj profesjonaliści określają mianem muzykoterapii.

 

Już w Starym Testamencie spotykamy się z podobną kuracją. Kiedy króla Saula ogarniał „zły duch”, Dawid grał mu na cytrze i duch go opuszczał (1 Sm 16, 23-24). Starożytni domagali się muzyki jako ukojenia dla duszy i ciała w chorobie. Chociaż nikogo samą muzyką z depresji czy choroby nie wyleczymy, z pewnością może być to doskonałe narzędzie wspomagające. Przykładowo, dla osób niewidomych muzyka jest spotkaniem ze sztuką, doświadczeniem estetyki, często źródłem poznania świata. Ćwiczenia muzyczne stymulują zmysły niewidomych dzieci, korzystnie wpływając na rozwój motoryczny i poznawczy, pomagając zdobyć umiejętności społeczne i budując empatię.

 

W ostatnim czasie muzykoterapia zyskuje coraz więcej zwolenników. Powiększa się też grono specjalistów w tej dziedzinie. Głównym narzędziem muzykoterapii są muzyka i odgłosy akustyczne. Wykorzystując ich właściwości, pacjent może osiągnąć nie tylko sprawność fizyczną, ale przede wszystkim psychiczną i społeczną. Przeprowadzone w ubiegłym wieku badania dowodzą, że muzyka, w zależności od gatunku i wrażliwości słuchającej jej osoby, wpływa na stan emocjonalny pacjenta i jego reakcje wegetatywne, jak częstość bicia serca, oddech, napięcie mięśniowe, przemiana materii. W zależności od potrzeb pacjenta wybiera się muzykę spokojną, żywiołową albo np. odgłosy natury. Jednak ćwiczenia muzykoterapeutyczne to nie tylko słuchanie, ale też tworzenie muzyki. Pacjenci śpiewają, tańczą, komponują, dzięki czemu wyzwalają i leczą emocje. Często terapeutyczna twórczość ma formę improwizacji.

 

Jestem muzykiem i obserwuję, jak muzyka pomaga ludziom w moim otoczeniu i mnie samej, jak moi uczniowie „kwitną”, wychodząc z lekcji śpiewu. Wierzę, że dobrze dobrane dźwięki naprawdę mają moc ukojenia, rozradowania, budowania wiary w siebie. Bóg nie na darmo dał człowiekowi uszy zdolne do słuchania i mózg zdolny do przetwarzania oraz tworzenia dźwięków. To wielki dar!

 

Często instynktownie wybieramy rodzaj muzyki. Zastanów się: Czy kierujesz się nastrojem, kiedy wybierasz piosenkę do słuchania? Czy czasem wolisz posłuchać deszczu zamiast rocka? Czy cisza, która też przecież jest muzyką, wydaje ci się niekiedy najlepszą opcją?

 

Każdy z tych aspektów zawiera właśnie muzykoterapia i chociaż terapeuci dzielą ją na wiele rodzajów, warto przyjąć jedno, obejmujące to wszystko przesłanie: muzyka łagodzi obyczaje!


Sara Rynowska
Droga 19/2016

warto przeczytać: Ludwika Konieczna- Nowak, Wprowadzenie do muzykoterapii

 
Zobacz także
Robert Krzywicki MIC
Jak często mijamy obojętnie osoby spotykane na ulicy? Nie zwracamy uwagi na ludzi, a ich zachowania nas nie angażują, ponieważ ich nie znamy. Wybiórczo zwracamy na nich uwagę. Bezradność? obojętność? zachowanie własnego komfortu życia? uszanowanie cudzej prywatności? Naszym życiem kierują lęki, może dlatego w Biblii trzysta sześćdziesiąt pięć razy czytamy: „Nie lękajcie się”. Strach zaczyna przejawiać się w postaci ukrytej pokory: nie mieszać się w prywatne życie innych. Własna bezradność rodzi wycofanie i milczenie. 
 
Robert Krzywicki MIC
Biblia opowiada o królu Saulu, który w obliczu czekającej go bitwy ze znacznie potężniejszymi Filistynami „radził się (...) Pana, lecz Pan mu nie odpowiadał ani przez sny, ani przez urim (dosł. «światło i doskonałość» – święte losy, przechowywane w pektorale arcykapłana, por. Wj 28, 15 - 30), ani przez proroków. Zwrócił się więc Saul do swych sług: «Poszukajcie mi kobiety wywołującej duchy, chciałbym pójść i jej się poradzić»”.
 
Bartek Jaskot, Bartek Maziarz
Wiele razy modliłem się podczas wyjazdów na mecze. Wiadomo, że były szalone i pełne radości momenty, ale były i takie, gdzie dochodziło do konfliktów pomiędzy grupami kibiców i policją. Środowiska kibicowskie to trudny teren, wręcz misyjny. Marzy mi się, żeby kiedyś dla tej społeczności zagrać na scenie...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS