logo
Sobota, 27 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Konsekracja dziewic-mniszek - w jakich zakonach?
Autor: wronia (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2008-08-10 11:07

Niedawno wyczytałam, iż do obrzędu konsekracji dziewic można dopuszczać nie tylko kobiety żyjące "w świecie" (nie w zakonach), lecz także mniszki - z zastrzeżeniem, że tylko w niektórych zakonach. Nie wiedziałam o tym. Czy jest to jeszcze praktykowane - mam na myśli mniszki? Jeśli tak, to w jakich zakonach?
Pozdrawiam.

 Re: Konsekracja dziewic-mniszek - w jakich zakonach?
Autor: Michal (---.201.117.195.ng.pl)
Data:   2008-08-10 11:50

A to ciekawe :)
Zawsze myślałem, że zarówno mniszki, siostry zakonne czynne jak i dziewice konsekrowane są na tym samym stopniu konsekracji.

 Re: Konsekracja dziewic-mniszek - w jakich zakonach?
Autor: Barbara Karpińska (---.chello.pl)
Data:   2008-08-10 13:49

Na przykład mniszki benedyktynki.

 Re: Konsekracja dziewic-mniszek - w jakich zakonach?
Autor: :)) (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2008-08-10 15:15

Warto zajrzeć tutaj:
http://www.kkbids.episkopat.pl/wprowadzeniedowkl/pontyfikal/sdziewic.htm
i tutaj:
http://www.zakon.pl/?d=start,zakony,580&zp=2
a także przeczytać to:
III. Życie konsekrowane

914 "Stan, który opiera się na profesji rad ewangelicznych, nie dotyczy hierarchicznej struktury Kościoła, należy jednak nienaruszalnie do jego życia i świętości" 427 .

Rady ewangeliczne, życie konsekrowane

915 Rady ewangeliczne, w ich wielości, są proponowane wszystkim uczniom Chrystusa. Doskonałość miłości, do której są powołani wszyscy wierni, nakłada na tych, którzy w sposób wolny przyjmują wezwanie do życia konsekrowanego, obowiązek praktykowania czystości w bezżenności dla Królestwa, obowiązek ubóstwa i posłuszeństwa. Profesja rad ewangelicznych, w trwałym stanie życia uznanym przez Kościół, jest znakiem charakterystycznym "życia poświęconego" Bogu 428 .

916 Stan zakonny życia konsekrowanego ukazuje się zatem jako jeden ze sposobów przeżywania "bardziej wewnętrznej" konsekracji, która opiera się na chrzcie i polega na całkowitym oddaniu się Bogu 429 . W życiu konsekrowanym wierni, za natchnieniem Ducha Świętego, decydują się w sposób doskonalszy iść za Chrystusem, poświęcić się umiłowanemu nade wszystko Bogu oraz, dążąc do doskonałej miłości w służbie Królestwa, głosić w Kościele chwałę świata, który ma przyjść, oraz być jego znakiem 430 .

Wielkie drzewo o licznych gałęziach

917 "Wyrosły niby na drzewie, które się cudownie i bujnie rozkrzewiło na Pańskiej z danego przez Boga zalążka, rozmaite formy życia samotnego lub wspólnego, rozmaite rodziny zakonne, które pomnażają to, co służy zarówno pożytkowi ich członków, jak i dobru całego Ciała Chrystusa" 431 .

918 "Już od początku byli w Kościele zarówno mężczyźni, jak i niewiasty, którzy chcieli przez praktykę rad ewangelicznych z większą swobodą iść za Chrystusem i wierniej Go naśladować, prowadząc na swój sposób życie Bogu poświęcone. Wielu spośród nich, z natchnienia Ducha Świętego, prowadziło życie pustelnicze lub tworzyło rodziny zakonne, które Kościół chętnie objął swą powagą i zatwierdził" 432 .

919 Biskupi powinni zawsze starać się rozpoznawać nowe dary życia konsekrowanego powierzane przez Ducha Świętego Jego Kościołowi; zatwierdzanie nowych form życia konsekrowanego jest zarezerwowane Stolicy Apostolskiej 433 .

Życie pustelnicze

920 Pustelnicy nie zawsze składają publicznie profesję trzech rad ewangelicznych, ale "przez surowe odsunięcie się od świata, milczenie, samotność, gorliwą modlitwę i pokutę poświęcają swoje życie na chwałę Boga i zbawienie świata" 434 .

921 Ukazują oni każdemu wewnętrzny aspekt tajemnicy Kościoła, którym jest osobowa bliskość z Chrystusem. Ukryte przed światem życie pustelnika jest milczącym przepowiadaniem Chrystusa, któremu oddał swoje życie, ponieważ jest On dla niego wszystkim. Na tym polega to szczególne powołanie, by na pustyni, właśnie w walce wewnętrznej, znaleźć chwałę Ukrzyżowanego.

Dziewice konsekrowane

922 Począwszy od czasów apostolskich dziewice i wdowy chrześcijańskie, powołane przez Pana, by poświęcić się Mu w sposób niepodzielny 435 w większej wolności serca, ciała i ducha, podejmowały za aprobatą Kościoła decyzję życia w stanie dziewictwa lub dozgonnej czystości "dla Królestwa niebieskiego" (Mt 19, 12).

923 "Wyrażając święty zamiar wierniejszego pójścia za Chrystusem, dziewice zostają poświęcone Bogu przez biskupa diecezjalnego według zaaprobowanego obrzędu liturgicznego oraz mistycznie poślubione Chrystusowi, Synowi Bożemu, i włączone w służbę Kościoła" 436 . Przez ten uroczysty obrzęd (Consecratio virginum) "dziewica staje się osobą konsekrowaną, transcendentnym znakiem miłości Kościoła do Chrystusa, eschatologicznym obrazem tej niebieskiej Oblubienicy i przyszłego życia" 437 .

924 "Obok wspomnianych form życia konsekrowanego" 438 stan dziewic obejmuje kobiety żyjące w świecie (lub mniszki), które poświęcają się modlitwie, pokucie, służbie braciom i pracy apostolskiej, stosownie do ich stanu i odpowiednich charyzmatów ofiarowanych każdej z nich 439 . Dziewice konsekrowane mogą się zrzeszać, by wierniej wypełniać swoje postanowienie 440 .

Życie zakonne

925 Życie zakonne, powstałe w pierwszych wiekach chrześcijaństwa na Wschodzie 441 i praktykowane w instytutach kanonicznie erygowanych przez Kościół 442 , różni się od innych form życia konsekrowanego przez swój aspekt kultowy, publiczną profesję rad ewangelicznych, życie braterskie prowadzone we wspólnocie, świadectwo dawane zjednoczeniu z Chrystusem i Kościołem 443 .

926 Życie zakonne wypływa z tajemnicy Kościoła. Jest ono darem, który Kościół otrzymuje od swojego Pana i który ofiaruje jako trwały stan życia osobie powołanej przez Boga w profesji rad ewangelicznych. W ten sposób Kościół może ukazywać równocześnie Chrystusa i rozpoznawać się jako Oblubienica Zbawiciela. Życie zakonne w swoich różnych formach zmierza do tego, by było znakiem miłości Bożej wyrażonej językiem naszych czasów.

927 Wszyscy zakonnicy, podlegający lub nie podlegający władzy ordynariusza 444 , należą do współpracowników biskupa diecezjalnego w jego misji pasterskiej 445 . Zakładanie i misyjne rozszerzanie się Kościoła domagają się obecności życia zakonnego w jego różnych formach od samych początków ewangelizacji 446 . "Historia odnotowuje wielkie zasługi rodzin zakonnych w krzewieniu wiary i formowaniu nowych Kościołów od starożytnych instytucji monastycznych przez zakony średniowieczne aż po współczesne zgromadzenia" 447 .

Instytuty świeckie

928 "Instytut świecki jest instytutem życia konsekrowanego, w którym wierni żyjący w świecie dążą do doskonałej miłości i starają się przyczynić do uświęcenia świata, zwłaszcza od wewnątrz" 448 .

929 Przez "życie całkowicie i doskonale poświęcone (temu) uświęceniu" 449 członkowie instytutów uczestniczą w misji ewangelizacyjnej Kościoła "w świecie i jakby od strony świata", gdzie ich obecność jest "zaczynem do wzmocnienia i wzrostu Ciała Chrystusa" 450 . Ich "świadectwo życia chrześcijańskiego" zmierza do "układania spraw doczesnych po Bożemu i przepajania świata mocą Ewangelii". Przez święte więzy przyjmują oni rady ewangeliczne i strzegą między sobą wspólnoty i braterstwa "zgodnie z własnym świeckim sposobem życia" 451 .

Stowarzyszenia życia apostolskiego

930 Obok różnych form życia konsekrowanego istnieją "stowarzyszenia życia apostolskiego, których członkowie - bez ślubów zakonnych - realizują własny cel apostolski stowarzyszenia i prowadzą życie braterskie we wspólnocie, zgodnie z własnym sposobem życia, dążą do doskonałej miłości przez zachowanie konstytucji. Wśród nich są stowarzyszenia, których członkowie podejmują rady ewangeliczne" według ich konstytucji 452 .

Konsekracja i posłanie: zwiastować Króla, który przychodzi

931 Człowiek oddany umiłowanemu nade wszystko Bogu, ofiarowany Mu już przez chrzest, poświęca się w ten sposób głębiej służbie Bożej i oddaje się dla dobra Kościoła. Przez stan konsekracji Bogu Kościół objawia Chrystusa i pokazuje, w jak przedziwny sposób działa w nim Duch Święty. Zadaniem składających profesję rad ewangelicznych jest przede wszystkim życie swoją konsekracją. Ponieważ jednak "na mocy samej konsekracji poświęcają się na służbę Kościołowi, powinni w sposób właściwy ich instytutowi mieć szczególny udział w działalności misyjnej" 453 .

932 W Kościele, który jest jakby sakramentem, to znaczy znakiem i narzędziem życia Bożego, życie konsekrowane jawi się jako szczególny znak tajemnicy Odkupienia. "Wierniej" iść za Chrystusem i naśladować Go, "wyraźniej" ukazywać Jego wyniszczenie, oznacza być "głębiej" obecnym w sercu Chrystusa dla sobie współczesnych. Ci bowiem, którzy idą tą "węższą" drogą, pobudzają swoim przykładem braci oraz "dają wspaniałe i zaszczytne świadectwo temu, iż świat nie może się przemienić i ofiarować się Bogu bez ducha błogosławieństw" 454 .

933 Zarówno gdy to świadectwo jest publiczne, na przykład w stanie zakonnym, jak również prywatne czy nawet ukryte, przyjście Chrystusa pozostaje dla wszystkich konsekrowanych początkiem i światłem ich życia:

Ponieważ Lud Boży nie ma tutaj trwałego miasta... to stan zakonny... ukazuje także wszystkim wierzącym dobra niebieskie już na tym świecie obecne, jak i daje świadectwo nowemu i wiekuistemu życiu zyskanemu dzięki odkupieniu przez Chrystusa oraz zapowiada przyszłe zmartwychwstanie i chwałę Królestwa niebieskiego 455 .

(http://www.katechizm.diecezja.elk.pl/rkkkI-2-3.htm)

 Re: Konsekracja dziewic-mniszek - w jakich zakonach?
Autor: :)) (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2008-08-10 15:47

Kan. 573
§ 1. Życie konsekrowane przez profesję rad ewangelicznych jest trwałą formą życia, w której wierni pod działaniem Ducha Świętego naśladując dokładniej Chrystusa, oddają się całkowicie umiłowanemu nade wszystko Bogu, ażeby - poświęceni z nowego i szczególnego tytułu dla chwały Boga, budowania Kościoła i zbawienia świata - osiągnąć doskonałą miłość w służbie Królestwa Bożego i, stawszy się w Kościele wyraźnym znakiem, zapowiadać niebieską chwałę.
§ 2. Tę właśnie formę życia w instytutach życia konsekrowanego, kanonicznie erygowanych przez kompetentną władzę Kościoła, podejmują w sposób wolny ci wierni, którzy przez śluby lub inne zobowiązania, zgodnie z przepisami własnych instytutów, zobowiązują się do zachowania ewangelicznych rad czystości, ubóstwa i posłuszeństwa oraz przez miłość, do której prowadzą, łączą się w sposób szczególny z Kościołem i jego tajemnicą.
Kan. 588
§ 1. Stan życia konsekrowanego nie jest ze swej natury ani klerycki, ani laicki.
§ 2. Instytut nazywa się kleryckim wtedy, gdy z racji celu, czyli zamierzenia założyciela, ewentualnie na podstawie prawomocnej tradycji, pozostaje pod zarządem duchownych, podejmuje wykonywanie święceń i jako taki jest uznawany przez władzę kościelną.
§ 3. Natomiast instytut nazywa się laicki wtedy, gdy został uznany za taki przez władzę kaścielną, na mocy jego natury, charakteru i celu ma właściwe sobie zadanie, określone przez założyciela czy prawnie ustaloną tradycję, nie zawierającą w sobie wykonywania święceń.
Kan. 589
Instytut życia konsekrowanego nazywa się instytutem na prawie papieskim, jeśli został erygowany przez Stolicę Świętą albo otrzymał od niej formalny dekret zatwierdzający. Jest natomiast na prawie diecezjalnym, gdy został erygowany przez biskupa diecezjalnego, a nie otrzymał od Stolicy Apostolskiej dekretu zatwierdzającego.
Kan. 590
§ 1. Ponieważ instytuty życia konsekrowanego są w sposób specjalny poświęcone na służbę Bogu i całemu Kościołowi, stąd ze szczególnej racji podlegają najwyższej władzy kościelnej.
§ 2. Każdy członek obowiązany jest okazywać uległość Papieżowi jako swemu najwyższemu przełożonemu, również z racji świętych więzów posłuszeństwa.
Kan. 603
§ 1. Oprócz instytutów życia konsekrowanego, uznaje Kościół życie pustelnicze, czyli anachoretyczne, w którym wierni przez surowsze odsunięcie się od świata, milczenie odosobnienia, gorliwą modlitwą i pokutą poświęcają swoje życie na chwałę Boga i zbawienie świata.
§ 2. Prawnie uznaje się za pustelnika osobę poświęconą Bogu w życiu konsekrowanym, jeśli poprzez ślub albo inne święte więzy zobowiązuje się publicznie wobec biskupa diecezjalnego do praktykowania trzech rad ewangelicznych i pod jego kierownictwem zachowuje właściwy tryb życia.
Kan. 604
§ 1. Do wspomnianych form życia konsekrowanego dochodzi stan dziewic, które - wyrażając święty zamiar gruntowniejszego naśladowania Chrystusa - są Bogu poświęcone przez biskupa diecezjalnego według zatwierdzonego obrzędu liturgicznego, zostają zaślubione mistycznie Chrystusowi, Synowi Bożemu, i przeznaczone na służbę Kościołowi.
§ 2. Dziewice mogą się zrzeszać dla wierniejszego wypełnienia swojego zamiaru oraz dla służby Kościołowi, odpowiadającej ich własnemu stanowi i wykonywanej przy wzajemnej pomocy.
(http://www.jezuici.pl/iss/kpk/)

Obrzędy konsekracji dziewic są pierwszym i najstarszym obrzędem powstałym u zarania chrześcijaństwa, poprzez który kobieta poświęca Bogu swoje życie w doskonałej czystości. Co przyczyniło się do powstania tego obrzędu? Przede wszystkim stanowisko kobiety w starożytnym społeczeństwie. W Rzymie nie była ona nigdy sui iuris. Na każdym etapie życia była zależna od mężczyzny, jako dziewczyna była in manu patris, jako kobieta zamężna podlegała autorytetowi męża, jako wdowa musiała w hierarchii domowej ustąpić miejsca najstarszemu synowi. Patrząc więc od strony społeczno - kulturowej, wybór drogi w bezżeństwie stawiał kobietę w zupełnie odmiennej sytuacji. Wydaje się, że dziewica chrześcijańska dysponowała większą autonomią i z większym zdecydowaniem dokonywała wyboru dotykającego samej głębi jej życia, niż mogły to uczynić inne kobiety w wyborze swojego życiowego partnera. Ponadto obranie drogi życia w dziewictwie czyniło ją wolną od wszelkich uwarunkowań rodzinnych i społecznych, a w przyszłości pozwalało jej niekiedy lepiej zrealizować swoje życiowe aspiracje. Później, kiedy ślub dziewictwa zostanie potwierdzony uroczystym aktem konsekracyjnym, kobieta jako virgo Christi będzie podlegała bezpośrednio biskupowi i pozostawać będzie pod opieką Kościoła.

Natomiast profesja zakonna jest w pewnym stopniu pochodną konsekracji. Zrodziła się ok. VI w. na skutek przeobrażeń w życiu duchowym kobiet konsekrowanych, polegających głównie na życiu wspólnotowym, które z kolei zrodziło potrzebę funkcji przełożonych oraz ślubów posłuszeństwa i ubóstwa. Można powiedzieć, że obrzędy konsekracji dziewic są pewnego rodzaju matrycą, archetypem dla profesji zakonnej.

Różnica polega także w podmiocie obydwu obrzędów. Podmiotem profesji zakonnej są kobiety, także wdowy, a nawet związane węzłem małżeńskim, jeśli otrzymały odpowiednie upoważnienie. Obrzęd ten przeznaczony jest więc dla mniszek, zakonnic i członkiń instytutów świeckich. Podmiotem konsekracji dziewic natomiast są tylko niektóre mniszki, które posiadają tradycję tego obrzędu i głównie kobiety żyjące w świecie. Warunkiem otrzymania przez nie konsekracji jest to, że nigdy nie zawarły małżeństwa kościelnego ani cywilnego i nie żyły publicznie, czyli jawnie, w stanie przeciwnym czystości. Dla uniknięcia wątpliwości należy zaznaczyć, że do przyjęcia konsekracji nie jest wymagane u kandydatek dziewictwo fizyczne. Ponadto - jeśli chodzi o podmiot - profesja zakonna przeznaczona jest tak dla mężczyzn jak i dla kobiet. Obrzędy konsekracji dziewic są tylko dla kobiet. Tradycja Kościoła rzymskiego nie zna udzielania konsekracji mężczyznom, niemniej dziś sprawa ta wydaje się być otwarta, czego dowodem są liczne zapytania a także propozycje napływające do Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, aby ustanowić specjalny obrzęd konsekracji mężczyzn .

Bardzo istotna różnica dotyczy szafarza obrzędów. Profesję zakonną przyjmuje przełożony zakonny albo ksiądz diecezjalny, rzadziej biskup. Konsekracji dziewic przewodniczy zawsze biskup miejsca bądź delegowany przez niego biskup pomocniczy. Prezbiter nigdy w historii nie był i także obecnie nie może być szafarzem obrzędów konsekracji dziewic. Kiedy w pewnych okresach życia Kościoła zaczęły pojawiać się próby uzurpowania sobie prawa do udzielania konsekracji przez księży czy przeorysze, wówczas ustawodawstwo kościelne zareagowało zdecydowanie w obronie tego starożytnego zwyczaju. Niezwykle zdecydowane stanowisko zajął np. synod w Paryżu (829 r.), który zagroził surowymi karami tym księżom, którzy by dopuścili się praktyki sprawowania tego obrzędu.

Podczas profesji zakonnej osoby ślubują, że będą naśladować Chrystusa w Jego trzech radach ewangelicznych: ubóstwa, czystości i posłuszeństwa, żyjąc według reguły zakonu lub zgromadzenia. Cechą charakterystyczną profesji zakonnej jest więc doskonałe postępowanie za Chrystusem. Podczas konsekracji, która ze swej istoty jest liturgią oblubieńczych zaślubin, kobiety składają jedynie ślub życia w dziewictwie jako znak rzeczywistości przyszłej i udziału w niej wszystkich chrześcijan.

Profesja zakonna obliguje do życia wspólnotowego, a zatem niesie z sobą regułę zakonną i funkcję przełożonych, którym podlegają członkinie wspólnot zakonnych. Konsekracja nie. Dziewice konsekrowane mieszkają na ogół indywidualnie, nie mają zatem ani reguł życia, ani przełożonych.

Jest inna fizjonomia duchowa tych dwóch form życia konsekrowanego. Członkinie wspólnot zakonnych przeżywają swoje powołanie w perspektywie duchowości zakonnej i założyciela wspólnoty. Dziewice konsekrowane nie mają swego założyciela, jak sam Kościół. Dlatego swój charyzmat dziewictwa przeżywają w łączności z Kościołem lokalnym. Duchowy związek z biskupem i wspólnotą wiernych Kościoła diecezjalnego jest "proprium" tej formy życia konsekrowanego.

Powyższe różnice występujące między profesją zakonną a konsekracją dziewic nie czynią bynajmniej tych dwóch obrzędów przeciwnymi. Różnica bowiem nie jest tym samym co przeciwstawieństwo. Obydwa obrzędy są prawdziwą i pełną konsekracją kobiety, czyli całkowitym oddaniem się jej na dozgonną służbę Bogu i braciom.

Dlatego nie można mówić, że któryś z tych obrzędów zawiera mniejszy czy większy stopień konsekracji. Takie zróżnicowania bowiem nie istnieją.

(http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/32/5.htm)

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: