logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Zasady przedstawienia NMP w sztuce.
Autor: Azariasz (---.centertel.pl)
Data:   2023-05-09 02:09

Szczęść Boże wszystkim.

Moje pytanie dotyczy tego w jaki sposób można lub powinno się przedstawiać Najświętsza Marię w sztuce.. głównie chodzi o obrazy. Czy Święta Maria zawsze musi mieć zasłonięte włosy? Czy ich odsłonięcie na takim przedstawieniu było by czymś złym? Załóżmy że obraz przedstawiał by Najświętsza Panienke trzymającą w dłoni różaniec..obraz zawierał by też inne chrześcijańskie symbole ale na tym obrazie artysta nie zakrył by jej włosów Czy wtedy by to było św Maria czy po prostu inna postać? Czy było by coś złego w ukazaniu postaci Świętej Panienki z odkrytymi włosami ?

2. Oraz drugie pytanie. Czy wolno modlić się i otaczać czcią obraz Najświętszej Maryii z Medjugorie?( tak wiem nie obraz się czci i nie do obrazu się modlimy ale to taki skrót myślowy) pytam o to ponieważ nasłuchałem się różnych opinii na temat tego miejsca że to prawdziwe objawienia. Inni mówią że to wszystko zmyślone a jeszcze inni że postać która tam się pojawia to demon udający Świętą Panienke . Więc jak traktować obrazy które przedstawiać mają te postać z rzekomych objawień w Medjugorie?

 Re: Zasady przedstawienia NMP w sztuce.
Autor: bergamotka (---.184.196.127.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2023-05-10 23:59

W ikonach napisanych zgodnie z kanonem Matka Boża ma na głowie zawsze maforion - rodzaj szaty zbliżony do welonu - który stanowi znak jej macierzyństwa i całkowitego oddania się Bogu. Gdy maforion jest purpurowy wskazuje także na jej królewską godność. Pod wpływem sztuki zachodniej bywa że Matka Boża ma koronę lub diadem - również znak władzy królewskiej - ale na maforionie. Zdarzają się również ikony gdzie Matka Boża ma tylko koronę, nie są one jednak kanoniczne. Na wschodzie znany był kult maforionu Matki Bożej który był przechowywany w Konstantynopolu i z czasem pojawiły się ikony przedstawiające Matkę Bożą trzymająca maforion w rękach lub takie na których maforion był trzymany nad Nią. Z czasem ta idea dotarła na Zachód i tam się upowszechniła ale w postaci nieco zmienionej - a mianowicie płaszcza opieki który Maryja roztacza nad swymi czcicielami. W średniowieczu tego typu przedstawienia były bardzo popularne, bywało jednak iż zawierały one poważne błędy teologiczne, stąd silnie krytykowane przez protestantów ostatecznie zanikły po Soborze Trydenckim, ale sam motyw uciekania się pod opiekę Matki Bożej także w tym bardzo intuicyjnym motywie chronienia się do pod Jej płaszcz pozostał, a nawet pojawia się w nabożeństwach różnych świętych. Na obrazach Matka Boża ma różne nakrycia głowy - a to właśnie płaszcz, a to szal, niekiedy ściągnięty do tyłu tak że odsłania włosy ale jest, a to woal niemal przeźroczysty - to w zależności od tego która prawdę teologiczną akcentowano, a co za tym idzie jakim typie przedstawiano Matkę Bożą. Jak wspomniałam wyżej gdy Matka Boża przedstawiana jest jako królowa może nosić koronę czy diadem bezpośrednio na włosach. Reasumując - bywa że włosy Matki Bożej są bardzo dobrze widoczne ale nie oznacza to że jest - z braku lepszego określenia - z gołą głową. Jaki natomiast według ciebie miałby by by teologiczny sens przedstawienia Matki Bożej bez żadnego nakrycia głowy? Bo tu nie o to chodzi że ktoś sobie kiedyś ustalił jakiś kanon i teraz nie godzi się czy też może jednak godzin przedstawić Matkę Boża inaczej ale o motywy dyktowane pewną myślą teologiczną. Osobiście trudno mi rozszyfrować zamysł tego artysty o którym piszesz. Skoro te nakrycia Matki Bożej mają teologiczny sens to czy artysta pomijając je neguje te sensy? Wskazuje na coś innego? Dla mnie jest to zupełnie nieczytelne. Drugi problem który dostrzegam to możliwa zbytnia sensualizacja przedstawień Matki Bożej. Bywa że są takie przedstawienia np Matki Bożej z Dzieciątkiem że właśnie tylko ten woal, zasłona na włosach pozwala nam odczytać temat, bo bez niego obraz równie dobrze mógłby się nazywać np. Macierzyństwo i obrazować jakąś kobietę z dzieckiem.
Co do drugiej kwestii to chyba wizerunki Matki Bożej z Medjugorie są wzorowane na jakieś figurze która istniała zanim się zaczęły objawienia. Wokół Medjugorie są różne kontrowersje ale papież Franciszek zezwolił na pielgrzymki - podkreślono że nie oznacza to uznania objawień. Teraz wpisałam sobie w wyszukiwarkę "Matka Boża z Medjugorie" i widzę że są obrazy tylko głowy Matki Bożej z Medjugorie takie że gdyby nie aureola to mogła by być równie dobrze urodziwa chłopka (chusta na głowie). Usunąć chustę to mamy jakiegoś anioła. Usunąć i chustę i aureolę to mamy jakąś piękną kobietę. Są też takie figurki że gdyby nie niebieski kolor szaty to trudno byłoby się połapać że to Matka Boża Do nich jestem bardzo sceptyczna. Jeszcze zrozumiałym gdyby ktoś uznający objawienia z Medjugorie za prawdziwe miał taki obraz, czy figurkę - właśnie dlatego że z Medjugorie - ale jeśli do objawień jest się sceptycznym to jaki sens ma posiadanie przez katolika wizerunku Matki Boże który ledwo zachowuje religijny charakter? Są na pewno bardziej wartościowe bo bogatsze w treści a przez to piękniejsze a nie jedynie przyjemne dla oka.

 Re: Zasady przedstawienia NMP w sztuce.
Autor: hanna (---.wtvk.pl)
Data:   2023-05-11 00:19

ad 1
Włosy to jest żaden problem! Nie szukaj dziury w całym.
No i przyznaj się, że chyba niewiele przejrzałeś wizerunków, więc Maryi z wyeksponowanymi włosami nie pamiętasz...

Przedstawienie zależy od epoki, nurtu w sztuce itp. Obraz i ubiór odzwierciedla często obyczaje danego momentu. Nie ma nic złego w ukazaniu Maryi bez nakrycia głowy. Dobrze poszukaj.

Zresztą takich wizerunków, z pięknymi włosami, bez nakrycia głowy, wspólczesnych, dawnych, dziś muzealnych albo i czczonych, umieszczonych w kościołach, jest jednak sporo...
Od Matki Bożej Łaskawej z Warszawy zaczynając. Wygugluj.
Ja mam słabość do Matki Bożej Wspomożenia Wiernych. Tej z Turynu i w licznych nowszych wariantach. Owszem, w koronie, ale za to długie falujące włosy niczym nie są osłonięte. Wygugluj.
A długowłosa Maryja Blondynka w subtelnych zwiastowaniach u Fra Angelico? Wygugluj.

A może taka ikona? https://pracowniaikony.com/wp-content/uploads/2023/01/20221030_131057-scaled.jpg
A może taka z Siekierek? https://warszawa.gosc.pl/doc/6866127.Ona-was-teraz-slucha
A może ta ze strony po włosku? https://www.scholapalatina.it/il-sabato-e-la-fede-di-maria/

Czasem, nie zawsze, mistrzowie malowali jakieś cudownie przejrzyste woale, tylko że kto nie wie, zwykle nie wypatrzy, że w ogóle są, takie nikłe.
Kiedy indziej jest jakaś wstążka, wąska chustka, ale wspaniałe włosy i tak się wylewają kaskadą.

Dalej szukaj sam. Ale obrazów, a nie dziury w całym.

Przy okazji. Widziałeś w malarstwie Matkę Bożą w kapeluszu?
Bo ja tak. Oczywiście, że w kościele. Włosy i tak widać. Polecam.

 Re: Zasady przedstawienia NMP w sztuce.
Autor: bergamotka (---.184.196.127.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2023-05-11 13:08

Po przeczytaniu wpisu hanny doszłam do wniosku że chyba źle zrozumiałam pytanie. No bo właśnie jest tyle przedstawień Matki Bożej z bardzo dobrze widocznymi włosami że nie przyszli mi do głowy że to może dla kogoś stanowić zgrzyt. Stąd uznałam że chodzi o jakieś przedstawienie gdzie tylko włosy i nic innego - nawet korony czy wieńca z gwiazd dwunastu jak na przedstawieniach których linki podała hanna.

 Re: Zasady przedstawienia NMP w sztuce.
Autor: Azariasz (---.dynamic.mm.pl)
Data:   2023-05-11 17:47

Niech Bóg wszystkim błogosławi

@bergamotka Dziękuję za te dwie wyczerpujące odpowiedzi na moje pytania. Rozumiem że to co czyni Maryję Maryją ( lepiej tego aktualnie nie umiem określić) są jej atrybuty, które zawierają przesłanie teologiczne ukryte w symbolach. Wydaje mi się że zwykli ludzie często nie szukają na tych obrazach teologicznego przesłania a namiastki ich Niebiańskiej Pani. Rozumiem jednak teraz że mogą istnieć kanoniczne wizerunki Świętej Panienki, które muszą zawierać określoną teologiczną symbolikę jak i niekanoniczne,które są mniej lub bardziej pozbawione teologicznej symboliki

Co do Medjugorie to zacząłem odczuwać lęk,niepokój przed obrazami i zdjęciami figury Matki Bożej po dowiedzeniu się o wątpliwościach odnośnie tamtejszych rzekomych objawień. Jeśli figura i obraz nie przedstawiają tej podejrzanej postaci to mój lęk zapewne będzie mniejszy . Poszukam informacji na ten temat

Jeszcze raz Dziękuję bergamotko za odpowiedź.

@hanna również serdecznie dziękuję za odpowiedź. Proszę się nie obawiać nie szukam dziury w całym. Po prostu temat mnie zaciekawił. Ostatnio po prostu przeżywam coś w rodzaju fascynacji Najświętszą Panienką i to na wielu poziomach. Czy nie widziałem Świętej Panienki z odkrytymi włosami? Jak poszukałem w pamięci to rzeczywiście pojawiała się m.in na tzw "Świętych obrazkach" z kolęd czy wizyt duszpasterskich. Jednak teraz przejrzałem dość dużo wizerunków Świętej Marii z tym że AI wspomagające graficzną wyszukiwarkę ma to do siebie że jeśli raz zobaczy ukryte włosy to będzie szukać tylko takich obrazów.

Rozumiem że przedstawienie Świętej Marii zależy od miejsca i epoki. Podobno też sama Najświętsza Panienka w czasie różnych objawień przybierała postać znaną "lokalsom" . Wpadłem trochę w pułapkę myślenia że jeśli by narysować Święta Marię z odkrytymi włosami że nie był by to błąd teologiczny a już grzech. Widać mój błąd.

Z wizerunkiem Najświętszej Maryi Panny w kapeluszu się nie spotkałem do tej pory. Aczkolwiek znałem inne nietypowe przedstawienia wizerunku Naszej Pani

 Re: Zasady przedstawienia NMP w sztuce.
Autor: bergamotka (---.184.196.127.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2023-05-11 21:04

"Wydaje mi się że zwykli ludzie często nie szukają na tych obrazach teologicznego przesłania a namiastki ich Niebiańskiej Pani."
Ja nawróciłam się z 10 lat temu i od tego czasu liczę swój katolicyzm. Zatem nadal jest on dość świeżej daty. Od początku przynależność do Kościoła katolickiego była dla mnie niekwestionowanym dobrem. I od początku towarzyszy mi obawa że mogę pobłądzić, stąd odczuwałabym wyraźny dyskomfort gdyby w wierze towarzyszyłyby mi bliżej niesprecyzowane religijne treści. Preferuję bardziej katolickie. Mam co prawda względnie sporo Aniołów stróżów które nijak się mają do katolicyzmu, a nawet do konkretnej religii bo po prostu ten motyw jest bardzo popularny i przez to zupełnie skomercjalizowany. Ci co mnie znają wiedzą ze jestem wierząca, a jako że żyję w sposób nieustabilizowany i w locie stąd poznaję dużo ludzi i z wieloma się żegnam bywa że na bliżej nieokreślony czas, a może na zawsze. No i dostaję często Anioła by mnie strzegł na tych wszystkich drogach - no bo skoro jestem wierząca to się ucieszę z czegoś związanego z religią. Przyjmuje je w dobrej wierze i maja dla mnie walor sentymentalny ale nie religijny. Mam też kilka ikon ale poza jedną, raczej nie zostaną ze mną na zawsze związane z modlitwą bo to co wiem póki co na ich temat nie daje mi wskazówki że pochodzą z katolickiej tradycji wschodniej.

 Re: Zasady przedstawienia NMP w sztuce.
Autor: hanna (---.wtvk.pl)
Data:   2023-05-11 23:43

Maryja w kapeluszu - np. na freskach w kościele pw. św. Józefa w Krzeszowie. Nawiasem mówiąc, cały kościół opowiada historie związane ze św. Józefem. I jak mówią znawcy, jest to ponoć największy jednotematyczny cykl fresków w kościele po północnej stronie Alp.

Nie ma sensu patrzenie na wizerunek Maryi z widocznymi włosami w kontekście grzechu. Podobnie jak nie ma sensu przypisywanie grzechu autorowi ikony Maryi w trampkach. To nie jest kwestia porządku grzechu /// niegrzechu, lecz konwencji i przesłania.

Co do Medjugorie - po prostu na razie nie wiemy, czy Maryja się tam rzeczywiście ukazała. Cierpliwości.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: