logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Szukam książek opisujących obyczaje żydowskie w Biblii.
Autor: mateusz (---.dynamic.chello.pl)
Data:   2012-02-11 14:42

Witam, Proszę o pomoc w znalezieniu książek o:
1. - obyczajach żydowskich, opisanych w Biblii.
2. - tle biblijnym tzn. informacje wychodzące poza Biblię, ale jej dotyczące.
3. - odnoszących Nowy Testament do Starego i wyjaśniających te odniesienia.

Nie wiem czy dostatecznie jasno się wyraziłem. Może ktoś słucha audycji ks. Rosika: "Wieczór z Biblią w ręku"? Ten kapłan mówi właśnie o tym czego poszukuję. Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

 Re: Szukam książek opisujących obyczaje żydowskie w Biblii.
Autor: Coya (62.233.215.---)
Data:   2012-02-11 18:46

Polecam książkę: "Życie w Palestynie w czasach Jezusa Chrystusa" Henri Daniel-Rops

Również ks. Jan Janicki napisał dwie książki (jedną cieńszą, a drugą grubszą), ;) gdzie zajmuje się historią liturgii i m.in. wyjaśnia pochodzenie najważniejszych chrześcijańskich świąt, czy aklamacji właśnie w kontekście ST. Nie pamiętam dokładnego tytułu, ale znając autora powinieneś znaleźć. :)

 Re: Szukam książek opisujących obyczaje żydowskie w Biblii.
Autor: Bogna/p.o. moderatora (---.dynamic.chello.pl)
Data:   2012-02-11 19:17

Ad 1.
Ks. dr Edward Zawiszewski: "Instytucje Biblijne", Wyd. Bernardinum, Pelplin 1995
Zofia Włodarczyk: "Siedem upraw biblijnych i ich symbolika", Wyd. SALWATOR, Kraków 2008
Ks. Marian Wolniewicz: "Ojczyzna Jezusa, Kraj, ludzie i dzień powszedni", Księgarnia św. Jacka, Katowice 1986

 Re: Szukam książek opisujących obyczaje żydowskie w Biblii.
Autor: B. (---.warszawa.mm.pl)
Data:   2012-02-11 19:26

Przewodnicy prowadzący pielgrzymki po Ziemi Świętej bardzo często cytują, powołują się na Flawiusza. Jego książkę kupiłam tutaj:
http://wydawnictwo.ien.pl/index.php?manufacturers_id=1141&osCsid=44e97e3813e71f25d2ad28d4f78a37f6

 Re: Szukam książek opisujących obyczaje żydowskie w Biblii.
Autor: MaBi (---.ip.netia.com.pl)
Data:   2012-02-11 20:19

Życie religijne w Biblii. Red. Gabriel Witaszek. Lublin: RW KUL 1999.
Treść: Poniży Bogdan: Pierwsze sanktuaria Izraela s. 9-36; Mozgol Andrzej: Arka Przymierza s. 37-65; Tronina Antoni: Znaczenie świątyni na starożytnym Bliskim Wschodzie s. 67-78; Szwarc Urszula: Świątynia jerozolimska s. 79-92; Witaszek Gabriel: Centralizacja kultu s. 103-122; Szymik Stefan: Ołtarze izraelskie s. 123-137; Langkammer Hugolin: Kapłaństwo i kapłani Starego Przymierza s. 141-155; Rubinkiewicz Ryszard: Lewici s. 157-165; Tronina Antoni: Kapłaństwo po niewoli babilońskiej s. 181-189; Sikora Ryszard A.: Rytuał składania ofiar w Starym Testamencie s. 193-203; Kondracki Andrzej: Pochodzenie i szczególny charakter rytuału ofiarniczego Izraela s. 205-223; Langkammer Hugolin: Znaczenie religijne ofiary w Izraelu s. 225-237; Poniży Bogdan: Drugorzędne akty kultu s. 239-253; Rubinkiewicz Ryszard: Starożytne kalendarze Bliskiego Wschodu s. 257-266; Bielecki Stanisław: Starotestamentalne kalendarze liturgiczne s. 267-285; Witczyk Henryk: Czasy święte s. 287-306; Paciorek Antoni: Najstarsze święta w Izraelu s. 307-329; Szymik Stefan: Żydowskie święta późniejsze s. 331-345.

Życie społeczne w Biblii. Red. Gabriel Witaszek. Lublin: RW KUL 1997.
Treść: Langkammer Hugolin: Godność człowieka według Biblii s. 9-21; Witaszek Gabriel: Biblijne podstawy własności prywatnej s. 23-41; Kudasiewicz Józef: Nowotestamentalne rozumienie pracy na tle ówczesnych poglądów s. 43-55; Stachowiak Lech: Biblijna koncepcja etosu wyzwolenia społecznego s. 57-66; Witczyk Henryk: Narodziny i dzieje państwa w dawnym Izraelu s. 69-111; Ordon Hubert: Powstanie królestwa i jego administracja s. 113-123; Rakocy Waldemar: Finanse i prace publiczne s. 125-132; Tronina Antoni: Prawo i sądownictwo s. 133-147; Sikora Adam R.: Demografia starożytnego Izraela s. 149-158; Rubinkiewicz Ryszard: Troska narodu wybranego o kulturę narodowo-religijną s. 159-174; Suchy Jerzy: Ekologiczne przesłanie Biblii s. 175-200; Szymik Stefan: Małżeństwo i rodzina w Biblii s. 203-225; Szwarc Urszula: Dzieci i ich wychowanie w Starym Testamencie s. 227-247; Sikora Adam R.: Kategorie wolnych obywateli Izraela s. 249-267; Kondracki Andrzej: Niewolnicy w Starym i Nowym Testamencie s. 269-290; Paciorek Antoni: Obyczajowość życia wspólnotowego s. 291-334.

Bouyer Louis: Od liturgii żydowskiej do liturgii chrześcijańskiej. Tł. Andrzej Janik. W: Eucharystia. Poznań; Warszawa: Pallottinum 1986. (Kolekcja Communio, [t.] l) s. 127-139.

R. de Vaux, Instytucje Starego Testamentu.

http://biblia.wiara.pl/doc/423618.Slownik-tla-Biblii

 Re: Szukam książek opisujących obyczaje żydowskie w Biblii.
Autor: Michał z Anglii (---.range86-148.btcentralplus.com)
Data:   2012-02-12 01:49

No przyznam, że mi zaimponowałaś MaBi, nie byłbym w stanie podać tak obfitej bibliografii, choćby z racji tego, że większość mojej biblioteki została w Polsce (a nie wszystkie kobiety uważają, że książki mają priorytet, niestety). To są wszystko znakomite pozycje, choć większości już nie pamiętam (skleroza mnie dopada). Dodałbym do tego panteonu autorów jednego, którego bym nie pominął Waldemar Chrostowski "Bóg, Biblia Mesjasz" no i kolejna część "Kościół, Żydzi, Polska". Z racji erudycji autora nie sposób go pominąć. Z redaktorów Tysiąclatki, tak tu obficie wymienionych dodałbym też o. Jankowskiego, wiem że czytałem, ale oprócz Biblijnej teologii przymierza nic mi do głowy w tej chwili nie przychodzi. Ks. Stachowiak napisał więcej prac na ten temat, ale nie pamiętam, nie pamiętam, nie pamię..., zaraz o czym to ja właściwie? Ano tak, jaki dzień dzisiaj? To już chyba niedziela tu i tam. Tu zima straszliwa, teraz mamy 2 stopnie mrozu, zeszłej nocy było - 7, niesłychane, w zeszłym roku o tej porze była już pełna wiosna, to chyba przez to globalne ocieplenie ta zima, podobno rozpuszczają się lodowce od gazów cieplarnianych i powodują ochłodzenie klimatu, czyli im cieplej, tym zimniej i nawet trochę śniegu spadło (biednemu zawsze wiatr w oczy). Wszystko stanęło, szkoły zamykają, lotniska, ulice nie posypane, bo tu nie ma tego obyczaju, to spod domu nie dało się odjechać. Przez tę zimę to chyba zniosą przepis, że rano i po południu autobusy miejskie zabierają z przystanków najpierw młodzież szkolną, a dorosłych w miarę wolnych miejsc siedzących. Właśnie przysłali mi (jak każdemu mieszkańcowi) do konsultacji nowy rozkład jazdy, który będzie obowiązywał za rok. Trzeba będzie się zastanowić, bo autobus, który jeździ pod szkołę, nie staje na przystanku pod domem, tylko tym za rogiem. (Niestety, mieszkamy za blisko szkoły i państwo nie płaci nam za bilety autobusowe dzieci). Ciekawe co tam w Polsce. Ciągle lepiej, i lepiej? Czyli po staremu. To dobrze, bo tu kryzys szaleje. Straszne to jest, wiecie. Na stare lata człowiek wdepnął w kryzys.

 Re: Szukam książek opisujących obyczaje żydowskie w Biblii.
Autor: xc (---.181.237.239.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl)
Data:   2012-02-12 07:48

Prawdę mówiąc nie za bardzo wiem o co chodzi Panu Mateuszowi.

To właśnie Biblia jest źródłem obyczajów żydowskich, ona zawiera ich najlepszy opis. Żydzi przez całą swoją historię wiernie odtwarzali to co napisano w Biblii odnośnie obyczaju.

Praktycznie nie ma obyczajów żydowskich nie mających korzeni biblijnych.
Kojarzę Purim jako święto niereligijne (nie ma go w kalendarzu liturgicznym) ale jest o święto upamiętniające to co opisane na kartach Biblii w Księdze Estery; nie jest istotnym, że prawdopodobnie to co opisano nie miało miejsca a przynajmniej nie na taką skalę).

Cały Nowy Testament jest odnośnikiem do Starego a z drugiej strony to Stary Testament jest tłem, kontekstem, poprzednikiem Nowego Testamentu. Nie można zrozumieć Nowego Testamentu bez Starego Testamentu. Jednocześnie my, chrześcijanie czytamy Stary Testament jako przepowiednię tego, co opisano w Nowym Testamencie.
Taki przykład, pierwszy z brzegu ale jakże istotny. Początek Ewangelii wg św. Mateusza, czyli tzw. biografia Jezusa. Puryści biografowie mogliby wybrzydzać i mówić, że coś w tej biografii nie jest w porządku. Skoro raz pochodzenie Jezusa jest ":po mieczu", a w niektórych przypadkach "po kądzieli". W linii Jego przodków pojawiają się np. poganie, nie-Żydzi. Puryści i ortodoksyjni chrześcijanie mogliby się zastanawiać dlaczego nie jest w tej linii wymieniony Ojciec Jezusa, Bóg a pojawiają się jakieś drugorzędne postaci, o których nic nie wiemy. Ale Ci którzy znają ciut technikę pisarstwa starożytnego wiedzą, że jest to wstęp. A wstępy do opowieści zwykle pisze się... na końcu, gdy już wszystko wiadomo. To ma być wprowadzenie. Ci, którzy znają ciut technikę literatury żydowskiej (a Ewangelia wg św. Mateusza to literatura żydowska) wiedzą, co to jest midrasz. Jest to taka opowieść, w której nie chodzi tyle o prawdę z punktu widzenia logiki formalnej, ale o prawdę rozumianą jako hebr. emmeth, czyli opokę. Coś na czym można się oprzeć. A prawdą tego przesłania jest to, że Jezus nie pojawił się przypadkiem, że te wszystkie pokolenia, które zostały wymienione "na niego robiły". Żeby zrozumieć to czego dokonał Jezus trzeba odwołać się właśnie do nich. A oni są opisani na kartach Starego Testamentu.

Drugi przykład. Początek Starego Testamentu pierwsze słowa Księgi Rodzaju: "Na początku...". Po hebrajski "bereszit", w tekście greckojęzycznej Septuaginty (czyli najbardziej rozpowszechnionego tekstu biblijnego starożytności) "en arche".
Otwieramy Ewangelię wg Świętego Jana. Pierwsze słowa greckiego tekstu: "En arche". To nie jest przypadek. To świadome nawiązanie i odnośnik. Nie można zrozumieć całej Ewangelii św. Jana jeśli nie ma odnośnika do Starego Testamentu.

I tak dalej, i tak dalej.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: