logo
Wtorek, 17 maja 2022
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Monia (196.240.57.---)
Data:   2022-01-15 10:16

Zastanawia mnie dlaczego akurat to jest podkre¶lane?
Pozdrawiam

 Re: Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Stefan Budzyñski (---.nwrknj.fios.verizon.net)
Data:   2022-01-15 12:52

Pytanie o dziewictwo niewiasty jest tematem delikatnym w swej intymno¶ci, wrêcz onie¶mielaj±cym. Z medycznego i biologicznego punktu widzenia nie mo¿na byæ jednocze¶nie dziewic± i matk±. A jednak od tego prawa Bóg uczyni³ wyj±tek.

Jedyn± Niewiast±, która jest zarazem Matk± i Dziewic±, by³a Naj¶wiêtsza Maryja Panna. Sceptycy, a nawet niektórzy chrze¶cijanie pytaj±: dlaczego Ko¶ció³ katolicki uznaje dziewictwo Maryi? Sk±d o tym wie? Odpowied¼ na to pytanie jest jednoznaczna - z Pisma ¦wiêtego jako objawionego S³owa Bo¿ego, które Magisterium Ko¶cio³a w³a¶ciwie interpretuje.

Zapowied¼ i wype³nienie

W Ksiêdze Izajasza czytamy: "Oto Panna brzemienna rodzi syna i nadaje mu imiê Emmanuel"(Iz 7,14). W oryginale hebrajskim u¿yto s³owa hinne ha-alma, co oznacza dziewczynê niezamê¿n±, dziewicê. Na ten w³a¶nie werset powo³uje siê Mateusz (1,23 -24): "... Józef uczyni³ tak, jak mu poleci³ anio³ Pañski: wzi±³ swoj± Ma³¿onkê do siebie, lecz nie zbli¿y³ siê do Niej, a¿ porodzi³a Syna, któremu nada³a imiê Jezus".
Ewangelia nie pozostawia w±tpliwo¶ci, ¿e Józef, prawowity ma³¿onek Maryi, by³ tylko przybranym ojcem Jezusa. W scenie zwiastowania £ukasz opisuje objawienie anio³a Gabriela: "Nie bój siê, Maryjo, znalaz³a¶ bowiem ³askê u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imiê Jezus. Bêdzie On wielki i bêdzie nazwany Synem Najwy¿szego" (£k 1,31). S³owa te musia³y szokowaæ m³od± Izraelitkê, bo zrozumia³a, ¿e dost±pi³a nadzwyczajnej ³aski - zostanie matk± Mesjasza. Ale by³a dziewic±, wiêc zapyta³a: "Jak¿e siê to stanie, skoro nie znam mê¿a ?"(Mt 1,34). Odpowied¼ pos³añca niebiañskiego by³a jednoznaczna, a zarazem zdumiewaj±ca i trzeba by³o wielkiej wiary, aby uwierzyæ w jego s³owa: "Duch ¦wiêty zst±pi na Ciebie i moc Najwy¿szego os³oni ciê" (£k 1,35). Anio³ u¶wiadamia Maryi, ¿e dla Boga nie ma nic niemo¿liwego, powo³uj±c siê na przyk³ad El¿biety, uchodz±cej za bezp³odn±, która - mimo starego wieku - jest w szóstym miesi±cu ci±¿y.
Sens w³a¶ciwego rozumienia dziewictwa Maryi jest jednoznaczny: poczê³a Jezusa bez udzia³u mê¿czyzny. Jedynym Ojcem Jezusa jest pierwsza Osoba Trójcy ¦wiêtej - Bóg Ojciec. To do Niego, z racji swej ludzkiej natury, Chrystus modli³ siê, u¿ywaj±c aramejskiego s³owa ABBA. Szokowa³o to Izraelitów, ¿e Jezus z Nazaretu nazywa Boga swoim Ojcem, a siebie - Synem Bo¿ym (barelabin), lub Synem cz³owieczym (bar enasz). Co wiêcej: Jezus naucza³, ¿e z Ojcem stanowi jedno¶æ.

Zawsze Dziewica Bo¿a Rodzicielka


Dogmatu wiary o dziewiczym poczêciu Jezusa nie nale¿y myliæ z dogmatem o Niepokalanym Poczêciu Maryi, który oznacza, ¿e Matka Bo¿a by³a wolna od zmazy grzechu pierworodnego i w ogóle od jakiegokolwiek grzechu". Taki jest sens orzeczenia dogmatycznego sformu³owanego w 1854 r. przez Piusa IX w bulli "Ineffabilis Deus".
Wiara w naukê o dziewictwie Maryi zawarta jest w trzech zasadniczych dokumentach Ko¶cio³a: Symbolu Nicejsko-Konstantynopolitañskim: "I wcieli³ siê z Ducha ¦wiêtego z Maryi Dziewicy"; li¶cie dogmatycznym ¶w. Leona I Wielkiego do patriarchy Flawiana: "Poczêty jest bowiem z Ducha ¦wiêtego w ³onie Dziewicy Maryi, która tak z zachowaniem dziewictwa zrodzi³a, jak z zachowaniem tego¿ poczê³a" (to orzeczenie jest najwa¿niejsze z racji swego dogmatycznego zdefiniowania); a tak¿e - orzeczeniu Synodu Laterañskiego z 649 r.: "Je¶li kto¶ nie wyznaje nauki ¶wiêtych ojców (...), ¿e w³a¶ciwie i prawdziwie ¶wiêta, niepokalana i zawsze dziewica Bo¿a Rodzicielka (...) poczê³a szczególnie i prawdziwie bez nasienia, a z Ducha ¦wiêtego, Bo¿e S³owo, które przed wiekami narodzi³o siê z Ojca, a nastêpnie w sposób nienaruszony je zrodzi³a, pozostaj±c w dalszym ci±gu nienaruszon± dziewic± - niech bêdzie potêpiony".

Refleksja teologiczna

Teologia wspó³czesna, d±¿±c do pog³êbienia nauki o dziewictwie Matki Bo¿ej, rezygnuje z biologicznej interpretacji na rzecz duchowego i nadprzyrodzonego ujmowania tego zagadnienia jako tajemnicy wiary. Genetyka zna zjawisko partenogenezy, czyli dzieworództwa, które wystêpuje w przyrodzie jako proces rozwoju zarodków z niezap³odnionej komórki ¿eñskiej. Partenogenezê mo¿na te¿ wywo³aæ sztucznie, np. przez klonowanie.
W odniesieniu do poczêcia Jezusa ingerencja w porz±dek natury by³a konieczna i sta³o siê to moc± Wszechmog±cego. Teologia odrzuca legendy, jakoby Jezus narodzi³ siê w sposób cudowny, ¿e bez porodu Dzieciê przeniknê³o ³ono matki. Poród odby³ siê w sposób naturalny, a cudem by³o to, ¿e odwieczny i nieskoñczony Bóg poprzez swój Logos (S³owo) zni¿y³ siê do poziomu ludzkiej natury (kenoza) i z ni± zjednoczy³ na zawsze w Jezusie Chrystusie.
Ko¶ció³ naucza, ¿e Maryja jest semper Virgo (zawsze Dziewica), orzekaj±c poczêcie Jezusa bez udzia³u mê¿czyzny, a nie o szczegó³ach anatomicznych. Jezus w swej Boskiej naturze jest odwiecznym Logosem Boga Ojca, Jemu wspó³istotnym lub - jak powiedzia³ do Nikodema - Jednorodzonym (J 3,16). W swej ludzkiej naturze urodzi³ siê po ludzku, z dziewiczej Matki, a jednak Jego przyj¶cie na ¶wiat by³o najwiêkszym cudem w dziejach Wszech¶wiata.

https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2004/Przewodnik-Katolicki-20-2004/Nauczanie-Kosciola/Dlaczego-Maryja-zawsze-Dziewica

 Re: Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Marek (---.dynamic.chello.pl)
Data:   2022-01-15 13:06

Je¶li zaprzeczyæ bóstwu Jezusa lub nawet wierzyæ w nie ale nie próbowaæ spojrzeæ na sprawê oczyma wspó³czesnego Jezusowi ¯yda, owa "niepokalano¶æ" mo¿e wydawaæ siê niepotrzebna.
Jednak je¶li Jezus jest Bogiem, a my spojrzymy na sprawê oczyma nawróconego I-wiecznego ¯yda, zobaczymy Maryjê jako "naczynie ¶wi±tynne", jako Arkê w której "przechowywana" by³a Chwa³a Pañska, jako o³tarz.
Zarówno takie naczynie, o³tarz jak i Arkê ³±czy jedno - nie do pomy¶lenia by³oby, by s³u¿y³y do jakiejkolwiek "zwyk³ej" czynno¶ci. Takie spojrzenie zdaj± siê potwierdzaæ teksty starochrze¶cijañskie .

My¶lê, ¿e odpowiedzi± na Twoje pytanie bêd± s³owa ¶w. Efrema Syryjczyka (+373), który pisze dlaczego Bóg(S³owo) nie móg³ pocz±æ i narodziæ siê w ciele ska¿onym grzechem:
"Ogieñ by³ w ³onie Panny, a nie sp³onê³a od jego p³omienia. Obejmowa³a rozpalony Ogieñ, nosi³a go bez szwanku. Ogieñ sta³ siê cia³em i da³ siê Jej pie¶ciæ w rêkach"...
Trochê wiêcej na ten temat napisa³em tu http://analizy.biz/marek1962/km7.pdf
[do administratora: proszê siê nie obawiaæ, tekst pochodzi z mojej ksi±¿ki, która ma imprimatur]

 Re: Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Bea (---.centertel.pl)
Data:   2022-01-15 19:44

Pytanie jest o to "zawsze". Dlaczego po urodzeniu Jezusa ma³¿eñstwo z Józefem nie zosta³o dope³nione?
(Na marginesie - przecie¿ dziewica po przerwaniu b³ony - co ma miejsce równie¿ podczas porodu - nie jest ju¿ dziewic±).

Marek
Niepokalane poczecie NMP ("cia³o nieska¿obe grzechem"), a jej dziewictwo, to deie ró¿ne sprawy.
Chyba, ¿e o skazeniu mówi±c, masz na my¶li ewentualne wspó³¿ycie. Tylko, dlaczego twoim zdaniem w ma³¿eñstwie Maryi (i jakimkolwiek innym), mia³oby ono byæ ¼ród³em grzechu i "skalania"?

 Re: Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Hanna (---.wtvk.pl)
Data:   2022-01-15 20:20

Bea:
"(Na marginesie .- przecie¿ dziewica po przerwaniu b³ony - co ma miejsce równie¿ podczas porodu - nie jest ju¿ dziewic±)".

No dobrze, ale dlaczego skupiaæ siê przy definiowaniu dziewictwa jedynie na takim a nie innym detalu anatomii?
Zdaje siê, ¿e chodzi o definicjê dziewictwa.
W sensie duchowym nie chodzi o sam± anatomiê, ale o wybór, o niewspó³¿ycie. Czyli o poziom powiedzia³abym moralny, niebiologiczny. W tym sensie dziewic± jest te¿ kobieta, która nigdy nie wspó³¿y³a, ale np. z powodów medycznych usuniêto czy przeciêto b³onê dziewicz±. Taki czy inny fa³d ¶luzówki nie decyduje o wymiarze g³êbszym ni¿ fizjologia.
Na tej zasadzie Maryja, która poczê³a bez udzia³u mê¿czyzny, tak¿e po porodzie jest dziewicza. Bo Jej Syn nie jest owocem wspó³¿ycia cz³owieka z cz³owiekiem.

 Re: Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Ona (---.205.147.180.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl)
Data:   2022-01-15 20:30

Mówimy o dziewiczym porodzie, jednym z cudów, który mia³ miejsce w Noc Bo¿ego Narodzenia. Wiêcej tutaj: (klik).

 Re: Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Estera (---.165.kosman.pl)
Data:   2022-01-15 22:42

Monika: bo po ludzku tak siê nie da.

Bea, dziewic± przestaje siê byæ poprzez wspó³¿ycie, a nie przerwanie b³ony.

 Re: Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Bea (---.centertel.pl)
Data:   2022-01-16 00:40

Ciekawy artyku³: (klik).

 Re: Dlaczego Maryja zawsze dziewica?
Autor: Marek (---.dynamic.chello.pl)
Data:   2022-01-16 10:59

To te same sprawy, Beo (w tym sensie, ze przyczyna jest ta sama).
Naczynie u¿ywane w ¦wi±tyni nie mog³o byæ u¿yte do celów "powszednich".
Tu jest analogicznie.

Co do dziewictwa - s± (ca³kiem sporo) kobiety, które rodz± siê bez b³ony dziewiczej. S± te¿ takie, których b³ona zostaje przerwana z innych powodów (wypadki, zdarza siê te¿ np. gimnastyczkom i baletnic± przy æwiczeniach) - czy to oznacza, ¿e przestaj± byæ dziewicami?
Oczywi¶cie nie.
Dziewic± jest kobieta, która nie wspó³¿y³a z mê¿czyzn±.

 Odpowiedz na tê wiadomo¶æ
 Twoje imiê:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: