Autor: Stefan Budzyñski (---.nwrknj.fios.verizon.net)
Data: 2022-01-15 12:52
Pytanie o dziewictwo niewiasty jest tematem delikatnym w swej intymno¶ci, wrêcz onie¶mielaj±cym. Z medycznego i biologicznego punktu widzenia nie mo¿na byæ jednocze¶nie dziewic± i matk±. A jednak od tego prawa Bóg uczyni³ wyj±tek.
Jedyn± Niewiast±, która jest zarazem Matk± i Dziewic±, by³a Naj¶wiêtsza Maryja Panna. Sceptycy, a nawet niektórzy chrze¶cijanie pytaj±: dlaczego Ko¶ció³ katolicki uznaje dziewictwo Maryi? Sk±d o tym wie? Odpowied¼ na to pytanie jest jednoznaczna - z Pisma ¦wiêtego jako objawionego S³owa Bo¿ego, które Magisterium Ko¶cio³a w³a¶ciwie interpretuje.
Zapowied¼ i wype³nienie
W Ksiêdze Izajasza czytamy: "Oto Panna brzemienna rodzi syna i nadaje mu imiê Emmanuel"(Iz 7,14). W oryginale hebrajskim u¿yto s³owa hinne ha-alma, co oznacza dziewczynê niezamê¿n±, dziewicê. Na ten w³a¶nie werset powo³uje siê Mateusz (1,23 -24): "... Józef uczyni³ tak, jak mu poleci³ anio³ Pañski: wzi±³ swoj± Ma³¿onkê do siebie, lecz nie zbli¿y³ siê do Niej, a¿ porodzi³a Syna, któremu nada³a imiê Jezus".
Ewangelia nie pozostawia w±tpliwo¶ci, ¿e Józef, prawowity ma³¿onek Maryi, by³ tylko przybranym ojcem Jezusa. W scenie zwiastowania £ukasz opisuje objawienie anio³a Gabriela: "Nie bój siê, Maryjo, znalaz³a¶ bowiem ³askê u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imiê Jezus. Bêdzie On wielki i bêdzie nazwany Synem Najwy¿szego" (£k 1,31). S³owa te musia³y szokowaæ m³od± Izraelitkê, bo zrozumia³a, ¿e dost±pi³a nadzwyczajnej ³aski - zostanie matk± Mesjasza. Ale by³a dziewic±, wiêc zapyta³a: "Jak¿e siê to stanie, skoro nie znam mê¿a ?"(Mt 1,34). Odpowied¼ pos³añca niebiañskiego by³a jednoznaczna, a zarazem zdumiewaj±ca i trzeba by³o wielkiej wiary, aby uwierzyæ w jego s³owa: "Duch ¦wiêty zst±pi na Ciebie i moc Najwy¿szego os³oni ciê" (£k 1,35). Anio³ u¶wiadamia Maryi, ¿e dla Boga nie ma nic niemo¿liwego, powo³uj±c siê na przyk³ad El¿biety, uchodz±cej za bezp³odn±, która - mimo starego wieku - jest w szóstym miesi±cu ci±¿y.
Sens w³a¶ciwego rozumienia dziewictwa Maryi jest jednoznaczny: poczê³a Jezusa bez udzia³u mê¿czyzny. Jedynym Ojcem Jezusa jest pierwsza Osoba Trójcy ¦wiêtej - Bóg Ojciec. To do Niego, z racji swej ludzkiej natury, Chrystus modli³ siê, u¿ywaj±c aramejskiego s³owa ABBA. Szokowa³o to Izraelitów, ¿e Jezus z Nazaretu nazywa Boga swoim Ojcem, a siebie - Synem Bo¿ym (barelabin), lub Synem cz³owieczym (bar enasz). Co wiêcej: Jezus naucza³, ¿e z Ojcem stanowi jedno¶æ.
Zawsze Dziewica Bo¿a Rodzicielka
Dogmatu wiary o dziewiczym poczêciu Jezusa nie nale¿y myliæ z dogmatem o Niepokalanym Poczêciu Maryi, który oznacza, ¿e Matka Bo¿a by³a wolna od zmazy grzechu pierworodnego i w ogóle od jakiegokolwiek grzechu". Taki jest sens orzeczenia dogmatycznego sformu³owanego w 1854 r. przez Piusa IX w bulli "Ineffabilis Deus".
Wiara w naukê o dziewictwie Maryi zawarta jest w trzech zasadniczych dokumentach Ko¶cio³a: Symbolu Nicejsko-Konstantynopolitañskim: "I wcieli³ siê z Ducha ¦wiêtego z Maryi Dziewicy"; li¶cie dogmatycznym ¶w. Leona I Wielkiego do patriarchy Flawiana: "Poczêty jest bowiem z Ducha ¦wiêtego w ³onie Dziewicy Maryi, która tak z zachowaniem dziewictwa zrodzi³a, jak z zachowaniem tego¿ poczê³a" (to orzeczenie jest najwa¿niejsze z racji swego dogmatycznego zdefiniowania); a tak¿e - orzeczeniu Synodu Laterañskiego z 649 r.: "Je¶li kto¶ nie wyznaje nauki ¶wiêtych ojców (...), ¿e w³a¶ciwie i prawdziwie ¶wiêta, niepokalana i zawsze dziewica Bo¿a Rodzicielka (...) poczê³a szczególnie i prawdziwie bez nasienia, a z Ducha ¦wiêtego, Bo¿e S³owo, które przed wiekami narodzi³o siê z Ojca, a nastêpnie w sposób nienaruszony je zrodzi³a, pozostaj±c w dalszym ci±gu nienaruszon± dziewic± - niech bêdzie potêpiony".
Refleksja teologiczna
Teologia wspó³czesna, d±¿±c do pog³êbienia nauki o dziewictwie Matki Bo¿ej, rezygnuje z biologicznej interpretacji na rzecz duchowego i nadprzyrodzonego ujmowania tego zagadnienia jako tajemnicy wiary. Genetyka zna zjawisko partenogenezy, czyli dzieworództwa, które wystêpuje w przyrodzie jako proces rozwoju zarodków z niezap³odnionej komórki ¿eñskiej. Partenogenezê mo¿na te¿ wywo³aæ sztucznie, np. przez klonowanie.
W odniesieniu do poczêcia Jezusa ingerencja w porz±dek natury by³a konieczna i sta³o siê to moc± Wszechmog±cego. Teologia odrzuca legendy, jakoby Jezus narodzi³ siê w sposób cudowny, ¿e bez porodu Dzieciê przeniknê³o ³ono matki. Poród odby³ siê w sposób naturalny, a cudem by³o to, ¿e odwieczny i nieskoñczony Bóg poprzez swój Logos (S³owo) zni¿y³ siê do poziomu ludzkiej natury (kenoza) i z ni± zjednoczy³ na zawsze w Jezusie Chrystusie.
Ko¶ció³ naucza, ¿e Maryja jest semper Virgo (zawsze Dziewica), orzekaj±c poczêcie Jezusa bez udzia³u mê¿czyzny, a nie o szczegó³ach anatomicznych. Jezus w swej Boskiej naturze jest odwiecznym Logosem Boga Ojca, Jemu wspó³istotnym lub - jak powiedzia³ do Nikodema - Jednorodzonym (J 3,16). W swej ludzkiej naturze urodzi³ siê po ludzku, z dziewiczej Matki, a jednak Jego przyj¶cie na ¶wiat by³o najwiêkszym cudem w dziejach Wszech¶wiata.
https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2004/Przewodnik-Katolicki-20-2004/Nauczanie-Kosciola/Dlaczego-Maryja-zawsze-Dziewica
|
|