logo
Wtorek, 07 maja 2024 r.
imieniny:
Augusta, Gizeli, Ludomiry, Róży – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Thomas Dubay SJ
Głębokie nawrócenie – głęboka modlitwa
Wydawnictwo Mateusza
 


Wydawca: Wydawnictwo Mateusza
Rok wydania: 2010
ISBN: 978-83-9240-031-8
Format: 145x205
Stron: 144
Rodzaj okładki: miękka
Kup tą książkę
 

 

Ludzka doskonałość

Normalni ludzie instynktownie dążą do doskonałości, przynajmniej w drobnych sprawach. Mali chłopcy rzucający kamienie na brzegu jeziora krzyczą spontanicznie, jeśli ktoś na nich patrzy: "Popatrz, mój kamień podskakuje więcej razy niż jego". Cieszymy się z wygranej w karty, uprawiając sport lub nawet układając puzzle.

Istnieją dwa rodzaje ludzkiej doskonałości. Pierwszy z nich odnajdujemy na poziomie wrodzonych talentów, darów i umiejętności. Można je dostrzec w wielu obszarach ludzkiego życia i w różnym nasileniu, są to: inteligencja, nauka, literatura, muzyka, sztuka, sport. Drugi, wyższy rodzaj doskonałości, leży na poziomie osobistej dobroci, prawości, cnoty, świętości. To tutaj odnajdujemy piękno bezinteresownej miłości, pokory, uczciwości, cierpliwości, niewinności, wierności, hojności.

Oczywiste jest, że ktoś wybitny na poziomie talentów i umiejętności może jednocześnie być moralnym nieszczęśnikiem na drugim omawianym poziomie. Istnieje paru ludzi, którzy osiągnęli doskonałość na obu poziomach: Augustyn, Tomasz z Akwinu, Katarzyna ze Sieny, Teresa z Avila. Dla myślącego logicznie teisty powinno być oczywiste, że bycie świętym jest bezgranicznie ważniejsze niż bycie docenionym w świecie naukowcem, skrzypkiem czy złotym medalistą olimpijskim. Na kartach tej książki będziemy zajmować się nawróceniem poprzez wszystkie te wymiary rozwoju człowieka, dotyczące cnót i głębokości modlitwy, które prowadzą do jego przemiany jako osoby, która "coraz bardziej jaśniejąc", upodabnia się do obrazu Boga (2 Kor 3:18).


Zobacz także
Bartłomiej Kucharski OCD

Spotykając się z biedą i poszukiwaniami poszczególnych ludzi mam wrażenie, że największa szansa spoczywa w zrozumieniu naszych czasów. Jednak również tutaj dostrzegam istnienie wielu pozytywnych stron. Kto doświadcza wewnętrznej pustki, temu często łatwiej otworzyć się na głębszą relację do Boga niż komuś, kto jest pełen różnych religijnych przyzwyczajeń. (..) Przemoc i moralna dekadencja to zjawiska tragiczne, ale nie mogą sprawić, aby Bóg stał się wobec nich bezradny. On działa w ludzkich wnętrzach nawet w najbardziej mrocznych okolicznościach.

 

Z o. Wilfridem Stinissenem, szwedzkim karmelitą bosym, pisarzem i wybitnym znawcą duchowości karmelitańskiej, rozmawiał o. Bartłomiej Kucharski OCD

 
ks. Ryszard Nowak

Jak długo się modlić, aby osiągnąć dobrą jakość modlitwy? Aby od­powiedzieć na to pytanie, należy wpierw uświadomić sobie, co to znaczy, że modlitwa jest „jakościowo” dobra oraz czy owa „doskonałość” modlitwy jest celem samym w sobie, czy też jedynie środ­kiem do innego celu...

 
Miriam Gonczarska

„Modlitwa jako droga” – nasuwa mi wiele skojarzeń. W judaizmie bowiem nie tylko słowo „modlitwa” jest wieloznaczne, ale również samo słowo „droga”. Kiedy myślimy o strukturze i początkach tradycji żydowskiej, o początkach monoteizmu oraz o tym, jak tradycja się rozwijała, to jedną z pierwszych relacji między Bogiem a człowiekiem, opisanych w Torze i rozpoczynających tę drogę, jest sytuacja Awrahama...

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS