logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
o. Joachim Badeni OP
Zobaczyć Boga. Wprowadzenie do kontemplacji
Wydawnictwo Esprit
 


Według ojca Joachima Badeniego kontemplacja jest "widzeniem Boga". Czy można zobaczyć Boga? Nie tylko można – trzeba zobaczyć, jeśli chcemy z Nim żyć!
 
Poza tym kontemplacja, jak mówi ojciec Joachim, jest zupełnie prosta. Do tego nie potrzeba matury, tylko wiary. Każdy człowiek jest zdolny do kontemplacji, do widzenia obecności Bożej…
 
 

Wydawca: Esprit
Rok wydania: 2013
ISBN: 978-83-63621-13-1
Format: 115x195
Stron: 120
Rodzaj okładki: Miękka

 
Kup tą książkę  
  
 

 
Kto jest zdolny do kontemplacji?

Widzenie Boga to jest właśnie kontemplacja. Nie jest ona zarezerwowana tylko dla księży i zakonników. Każdy człowiek jest zdolny do kontemplacji, do widzenia obecności Bożej. To widzenie Boga może nam być dane w każdej chwili. Podam przykład. Odwiedziła mnie parę lat temu studentka drugiego roku medycyny, Czeszka, nieochrzczona. Powiedziała mi, że ma wielkie pragnienie chrztu. Studentka ta miała narzeczonego. Powiedziałem jej, że do chwili ślubu powinni mieszkać osobno. Zgodziła się na to, jej narzeczony też. Powiedziała mi potem tak: "Widzi ksiądz, to jest tak, że cały świat jest pełen żywego Boga, a człowiek nieochrzczony jest odizolowany od tego życia. Chrzest tę izolację zmywa. Człowiek wtedy zostaje zanurzony w życie Boże". Takie widzenie rzeczywistości chrztu świętego miała ta Czeszka. Widocznie zostało jej to dane jako zachęta, żeby tego chrztu zapragnęła. Co się z nią dalej działo, nie wiem. 
 
Widzenie obecności Bożej, czyli kontemplacja, może być dana każdemu, w każdej chwili, ale potrzebna jest pewna zmiana kierunku. Nie dzieje się to automatycznie, gdy na przykład przyjdę do kościoła, na spotkanie modlitewne, czy też wyrecytuję jakąś modlitwę. Potrzebne jest pragnienie zobaczenia Boga. Muszę bardzo pragnąć Boga i to jest warunek, aby Go spotkać. Podobnie jest z chłopakiem i dziewczyną. Musisz bardzo pragnąć zobaczyć dziewczynę. A jeśli nie masz tego pragnienia, to wtedy się nie spotkacie. Chyba, że przez przypadek zobaczysz ją gdzieś na ulicy czy w tramwaju.

To jest pierwszy warunek kontemplacji – pragnienie, aby widzieć Boga. To pragnienie jest już w jakimś stopniu kontemplacją. Może jeszcze widzeniem niejasnym, w ciemnościach wiary, ale już wtedy rodzi się miłość. Nadzieja, wiara, miłość teoretycznie są pojęciami różnymi, ale praktycznie są czymś jednym, jedną energią duszy. Jeśli więc chcę do Boga przylgnąć, spotkać Go bardzo blisko, coraz bliżej, to wtedy muszę pragnąć Go w wierze. Nawet jeśli jest to pragnienie w ciemnościach wiary. 

Zobacz także
Magdalena Trybus

Postawa ubóstwa winna objąć wszystkie przestrzenie naszego życia, które możemy podzielić na trzy sfery. Pierwsza związana jest z dobrami materialnymi. Rzeczywistość materialna również jest przestrzenią duchowego wzrostu. Ona domaga się od nas rozpoznania w otaczającym nas świecie Bożego daru i wartości, jaką ze sobą niesie. Wymaga też sporej dyscypliny i ascezy, które strzegą nas przed zaborczością, nieuporządkowanym pragnieniem posiadania czy wykorzystania.

 
Stanisław Morgalla SJ
Jak zatem robić rachunek sumienia z miłości własnej? Spróbujemy podać kilka podstawowych rozróżnień, które pomogą przeniknąć w głąb tej tajemnicy i usystematyzować wysiłek autorefleksji. I choć samego rachunku sumienia to nie uprości, to na pewno uczyni go bardziej pożytecznym. Przynajmniej nie pomylimy tak łatwo ludzkiej kruchości z wadami głównymi, a psychicznych kamuflaży nie weźmiemy za cnoty kardynalne.
 
Marta Brzezińska-Waleszczyk
Święty to nie jest odczłowieczony półanioł, który w momencie kanonizacji dostaje jako dowód aureolkę. To część Kościoła, do którego należę – można powiedzieć, że mój kolega z kościelnej ławki. Warto się z nim zaprzyjaźnić – jest w niebie, może mnie wspomóc w tym, czego po tej stronie potrzebuję albo nie wiem. 

Z Szymonem Hołownią, autorem książki Święci codziennego użytku, o świętości naszej powszedniej, robionej „tu i teraz” rozmawia Marta Brzezińska-Waleszczyk
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS