logo
Środa, 08 maja 2024 r.
imieniny:
Kornela, Lizy, Stanisława – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Wojciech Surówka OP
Bóg i wieczność
Wydawnictwo Esprit
 


Nasze serca powinno przepełniać, tak jak pierwotny Kościół, radosne wołanie Maranatha – Przyjdź, Panie! Jak jednak wzbudzić w sobie to oczekiwanie? Co zrobić, by przestać mówić, że się wiecznie nie ma czasu? I czy w Kościele pochłoniętym zamętem oraz kryzysem możemy odnaleźć prawdziwy pokój duszy?

Marana tha! Zapraszamy do codziennych rozważań w dniach od 18 do 25 grudnia 2020 roku.
 
 
 
Ojciec Wojciech Surówka OP w swojej najnowszej książce pragnie przypomnieć, że chrześcijaństwo rozpięte jest pomiędzy tym co "już" i "jeszcze". Nasze serca powinno przepełniać, tak jak pierwotny Kościół, radosne wołanie Maranatha - Przyjdź, Panie!

Wydawca: Esprit
Format: 145 x 205 mm
ISBN: 9788366407763
Ilość stron: 208
Rok wydania: 2020
Rodzaj okładki: Miękka 
  

 
dzień II: 19 grudnia
 
Ikony, które pod względem artystycznym wywołują największe wrażenie, zawsze mają jakąś perspektywiczną skazę. „Naruszenie zasad perspektywy linearnej – pisze rosyjski teolog – jest pozytywną stroną tego malarstwa, jego siłą” [1]. Warto dodać, że jest to tradycja wypracowana przez pokolenia malarzy – nie kaprys artystyczny, lecz dorobek wielu pokoleń modlących się ludzi. 
 
Dlaczego w ten sposób malowano wieczność? W tym artystycznym chwycie chodzi o to, by przedstawianą rzeczywistość umieścić w sercu człowieka. Perspektywa prowadzi nasz wzrok nie w kierunku odleg łego punktu na horyzoncie, ale zbiega się w sercu tego, kto modli się przed ikoną. Artyści chcieli podkreślić dwie kwestie. Po pierwsze, celem ikony jest przedstawienie innej rzeczywistości, takiej, która nie odpowiada realiom świata widzialnego. Po drugie, ikony mają wyraźnie modlitewny charakter. Rzeczywistość, na którą patrzymy, przenika do naszego serca. Można powiedzieć, że w klasycznym malarstwie, które odkryłem, będąc w pierwszych klasach szkoły podstawowej, obraz jest oknem, przez które patrzę na świat. Natomiast w malarstwie ikonograficznym poprzez ikonę to inny świat patrzy na mnie, a dokładniej mówiąc: przychodzi do mnie przez okno, którym jest ikona.

Również ten rodzaj perspektywy możemy odnieść do naszego życia. Chodzi o tę nieskończoność, którą jest nasze serce. Święty Augustyn pisał w Wyznaniach, że niespokojne jest serce człowieka, dopóki nie spocznie w Bogu. Tylko nieskończoność Boga jest w stanie wypełnić pragnienia naszego serca. W Katechizmie Kościoła katolic kiego czytamy, że „pragnienie Boga jest wpisane w serce człowieka, ponieważ został on stworzony przez Boga i dla Boga. Bóg nie przestaje przyciągać człowieka do siebie i tylko w Bogu człowiek znajdzie prawdę i szczęście, których nieustannie szuka” [2]. Widzimy więc dwie perspektywy: odleg łą perspektywę życia wiecznego oraz niezwyk le bliską perspektywę nieskończoności naszego serca. Im bliżej siebie umiejscowimy te dwa punkty, tym bardziej będziemy mogli żyć na tym świecie, będąc już nie z tego świata.
 
Bolączką współczesnych czasów jest utrata tych dwóch perspektyw. Uciekamy zarówno od końca świata, jak i od własnego serca.
 
_____________________________
 
[1] P. Florenski, Ikonostas i inne szkice, tłum. Z. Podgórzec, Białystok 1997, s. 214.
[2] Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2012, dalej: KKK, nr 27.
_____________________________
 
fragment: Wojciech Surówka, Bóg i wieczność, Wydawnictwo Esprit 2020, s. 15-16.

1 2  następna
Zobacz także
Ks. Piotr Pierzchała
Za kilka dni na cmentarzach odprawione będę Msze święte. Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny: te dwa dni w kalendarzu liturgicznym Kościoła, 1 i 2 listopada, kierują naszą uwagę na niecodzienne treści teologiczne. Nade wszystko pochylamy się w tym czasie nad tajemnicą śmierci. W kulturze polskiej mamy ogromny szacunek wobec osób zmarłych i dzięki Bogu, że tak jest. Szkoda by było wielowiekową tradycję zmarnować.
 
Ewa Anna Piasta
Piękno dzieł sztuki może zrodzić w człowieku przeczucie, że istnieje piękno absolutne oraz Dawca tego piękna. Dochodząca do głosu tęsknota za ostatecznym zadomowieniem w pięknie doskonałym i nieprzemijającym, może otworzyć człowieka na egzystencjalny dialog z Bogiem. Zachwyt nad tym, co stworzył człowiek, staje się wtedy zachwytem nad Stwórcą.
 
ks. Piotr Lipiec

Już tradycyjnie w całym Kościele IV Niedziela Wielkanocna obchodzona jest jako Niedziela Dobrego Pasterza. To dzień szczególnej modlitwy wspólnoty wierzących o liczne i święte powołania do służby Bożej. Dzisiejsza Ewangelia jest więc dla nas wszystkich lekcją modlitwy, wskazuje bowiem, o co powinniśmy się modlić, jakich pasterzy dla Kościoła wypraszać u Boga. Greckie oryginale wyrażenie Dobry Pasterz (gr. Καλός Ποιμήν) tłumaczyć możemy także jako Piękny Pasterz.

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS