logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko Mnie; a kto nie zbiera ze Mną, ten rozprasza

 

Są sytuacje, w których można stanąć z boku. Są zagadnienia, w stosunku do których można nie mieć zdania. Są sprawy, o które wcale nie trzeba walczyć nawet jeśli mamy zupełnie inne zdanie na ich temat niż reszta świata.


Ale są też sprawy i sytuacje, w których nie można milczeć, stać z boku, czy zachować neutralność. Nie można – bo milcząc, nie podejmując decyzji czy stojąc z boku – jednocześnie wybieramy to, co złe. Są takie sprawy i sytuacje, w których musimy czynnie wybrać dobro, bo niewybranie go będzie wybraniem zła.


Ważne, by umieć odróżnić jedne sprawy od drugich, by nie tracić energii na te pierwsze i w pełni zaangażować się w te drugie.


Te – które mogą być – dosłownie – kwestią życia lub śmierci. Wiecznej.

 

Agnieszka Ruzikowska

 

***

[rozważania wielkopostne: 16.03]
Współpracować czy negować? (Łk 11:14-23)

 

Wydaje się że, Łukasz, który przecież nie był bezpośrednim świadkiem opisanych czynów i słów Jezusa, zapisał usłyszaną historię dialogu Jezusa z jego oponentami, wskazując wyraźnie, że współpraca z Jezusem jest budowaniem Bożego Królestwa.


Oskarżanie Jezusa o to, że usuwa złe moce przy pomocy Belzebuba, czyli ich przedstawiciela, wydaje się absurdalne. Dlaczego świadkowie usunięcia złych mocy z niemego człowieka nie byli w stanie po prostu przyjąć, że mocą Bożą ten wędrowny Nauczyciel tego dokonał? Przecież widzieli na własne oczy, że jego moc jest większa od mocy demona.


Wyjaśnieniem tego może być ostatnie zdanie zapisanej wypowiedzi Jezusa, które sprawia wrażenie jakby było doklejone do całego tekstu przez Łukasza. Brzmi ono stanowczo, ale równocześnie jakby zaprzeczało otwartości na dialog, dyskusję, odmienne zdanie, a przecież na kartach ewangelii spotykamy Mistrza z Nazaretu, który nie stroni od nikogo i nikogo nie odrzuca. Tutaj jednak wyraźnie Łukasz zapisuje, że ci którzy nie są z Jezusem są przeciwko i rozpraszają.


Prawdopodobnie chodzi o to, że jeśli ktoś jest negatywnie nastawiony do Bożego działania, a równocześnie kryje się za religijnymi paragrafami, w istocie nie buduje Bożego Królestwa, zamyka się we własnej twierdzy. Różne mogą być tego powody. Ta wypowiedź Jezusa daje jednak do zrozumienia, że tylko otwarcie się na jego działanie, na współpracę, podjęcie nawet ryzyka, daje szansę wspólnego udziału w Królestwie Bożym. Łukasz zapewne adresuje to do wszystkich, którzy w jego czasach ciągle negowali autentyczność skuteczność działania Mesjasza.


Konieczność współpracy, mimo niesprzyjających warunków było wyzwaniem dla słuchaczy i uczniów Jezusa. Podobnie jest i teraz.

 

Grzegorz Misiewicz

***

 

Człowiek pyta:

Cóż oddam Panu za wszystko, co mi wyświadczył?
Ps 116,12

Pan jest ze mną, nie lękam się: cóż mi może zrobić człowiek?
Ps 118,6

 

***

Mądrości się nie docenia, Koh 9

13. I taki przykład mądrości widziałem pod słońcem, a wielką mi się ona wydawała:
14. Małe miasteczko, i mężów w nim niewielu. I naszedł je potężny król, a wkoło je otoczywszy zbudował przeciwko niemu wielkie machiny oblężnicze.
15. I znalazł się w nim człowiek biedny, lecz mądry, i ten uratował miasto dzięki swej mądrości. A nikt nie pamięta o tym biednym człowieku.
16. Więc powiedziałem: Lepsza jest mądrość niż siła. Lecz mądrość biednego bywa w pogardzie, a słowa jego nie mają posłuchu.

Wyższość mądrości nad głupotą, Koh 9 i 10

 

17. Spokojne słowa mędrców więcej znaczą niż krzyk panującego wśród głupców.
18. Lepsza jest mądrość od narzędzi wojennych, lecz jeden grzesznik popsuć może wiele dobrego.
1. Nieżywa mucha zepsuje naczynie wonnego olejku. Bardziej niż mądrość, niż sława zaważy trochę głupoty.
2. Serce mędrca zwraca się ku prawej stronie, a serce głupca ku lewej.
3. Nawet gdy głupiec idzie drogą, brakuje mu rozwagi i mówi o każdym: To głupiec.
4. Jeśli gniew władcy się przeciw tobie podniesie, miejsca swego nie opuszczaj, bo zachowanie spokoju zapobiec może wielkim wykroczeniom.
5. Jest zło - widziałem je pod słońcem, to błąd ze strony władcy:
6. wynosi się głupotę na stanowiska wysokie, podczas gdy zdolni siedzą nisko.
7. Widziałem sługi na koniach, a książąt kroczących, jak słudzy, pieszo.
8. Kto kopie dół, ten może weń wpaść, a tego, kto mur rozwala, ukąsić może żmija.
9. Kto wyłamuje kamienie, może się o nie skaleczyć, kto rąbie drwa, naraża się na niebezpieczeństwo.
10. Jeśli siekiera się stępi, a nie naostrzy się jej, trzeba zwiększyć wysiłek. Pożyteczna jest wtedy mądrość, by osiągnąć powodzenie.
11. Jeżeli żmija ukąsi, nim doszło do zaklęcia, traci swój zysk zaklinacz.
12. Słowa z ust mędrca są przyjemnością, lecz usta głupca gubią jego samego.
13. Początek słów jego ust to głupstwo, a koniec jego mowy to wielkie szaleństwo.
14. A głupiec mnoży słowa. Nie wie przecież człowiek, co będzie, bo kto mu oznajmi, co będzie potem?
15. Głupiec tak się męczy wysiłkiem, że nie potrafi nawet dotrzeć do miasta.
16. Biada ci, kraju, którego królem jest prostak i gdzie książęta już z rana ucztują!
17. Szczęśliwyś, kraju, którego król ze szlachetnie urodzonych pochodzi, i gdzie książęta w czasie właściwym ucztują, na sposób męski, bez uprawiania pijaństwa.
18. Skutkiem wielkiego lenistwa chyli się strop, gdy ręce są opuszczone, przecieka dom.
19. Gdy dla zabawy gotują biesiadę i wino życie rozwesela, a pieniądz na wszystko pozwala:
20. w myślach nawet swoich nie złorzecz królowi ani w sypialni swojej nie przeklinaj możnego, bo ptactwo powietrzne zaniesie głos, a to, co skrzydlate, doniesie słowa.

 

***

Z BAADERA

Grzech, choćby najsilniejszy, skoro wydrzesz z łona,
Natychmiast przed oczyma spowiednika skona.
Jak drzewo, gdy mu ziemię obedrzesz z korzeni,
Choć silne, wkrótce uschnie od słońca promieni.

Adam Mickiewicz

Patron  Dnia



Najświętsza Maryja Panna
 
Matka Dobrej Rady


Kiedy Jezus został ukrzyżowany, mimo niepokoju, jaki zapanował w przyrodzie, w sercach tych, którzy ufali Jezusowi, zapanował pokój. Wielki wewnętrzny pokój, napełniający Maryję, udzielał się Jej najbliższemu otoczeniu. Ona wiedziała, że ta Ofiara była potrzebna. Maryja z pełną ufnością poddała się woli Ojca i Syna.

Kult Matki Bożej Dobrej Rady związany jest nierozerwalnie z obrazem Maryi pod tym samym tytułem, który znajduje się w kościele augustianów w Genazzano w Umbrii we Włoszech. Pochodzi z pierwszej połowy XV wieku. Związana z nim jest pewna opowieść. Kiedy w Genazzano budowano kościół dla Matki Bożej i był on już prawie ukończony, na ścianie pojawił się wizerunek Maryi z Dzieciątkiem. Wiadomość o tym szybko się rozeszła. Któregoś dnia przyszli tu dwaj pielgrzymi z Albanii, którzy w obrazie rozpoznali wizerunek Matki Bożej Dobrej Rady ze Szkodry, w swojej ojczyźnie.

Już w XV i XVI wieku obraz zasłynął wieloma łaskami, dlatego w 1682 r. za zgodą papieża Innocentego XI został ukoronowany.

Augustianin o. Andrzej Bacci przyczynił się do rozprzestrzenienia kultu Matki Bożej Dobrej Rady. Podczas ciężkiej choroby złożył on ślub, że jeżeli Maryja uzdrowi go, zajmie się rozprzestrzenieniem kopii tego obrazu po całym świecie. Wypełnił swój ślub, dzięki czemu prawie 70 000 kopii tego obrazu zostało rozwiezionych po całym świecie. W XVIII w. kapituła generalna Zakonu oo. Augustianów podjęła uchwałę, aby kult Matki Bożej Dobrej Rady jeszcze bardziej rozszerzać.
Matkę Dobrej Rady można prosić o orędownictwo, zwłaszcza wtedy, gdy stajemy na rozstaju dróg, gdy musimy podjąć ważne życiowe decyzje. Czcząc Maryję pod tym wezwaniem uznajemy, że może Ona wyprosić nam dar dobrej rady u Ducha Świętego. W chwilach zagubienia i w chwilach ważnych decyzji może nam pomóc.

jutro
: św. Zyty

wczoraj
dziś
jutro