logo
Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Hugona, Piotra, Roberty, Katarzyny, Bogusława – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
o. Thomas Keating
Głęboka modlitwa
eSPe
 


O. Thomas Keating, trapista, z pasją świadka, a zarazem z wielką znajomością rzeczy umiejętnie wprowadza czytelnika w przemiany, jakie dokonują się w każdym, kto z wiarą pragnie pogłębiać swoją modlitwę. Rozpoczyna od opisania wybranych zjawisk, które dokonują się w człowieku u początków jego duchowej wędrówki.


 

Wydawca: eSPe
Rok wydania: 2007
ISBN: 978-83-7482-146-9
Format: 135 x 195
Stron: 234
Rodzaj okładki: Miękka

 
Kup tą książkę  
 

 
Natura bliskości Boga
 
Głęboka modlitwa opiera się na zasadzie podanej w Ewangelii Mateusza: „Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie” (Mt 6,6).
 
Rada, by wejść „do izdebki” i modlić się do Ojca, „który jest w ukryciu”, ma na celu oczywiście pogłębienie naszej relacji z Bogiem (por. Kol 1,10). Rzecz jasna to nie Bóg przybliża się do nas; raczej prawda o Jego rzeczywistej i nieustannej obecności w nas zaczyna przenikać do naszej świadomości. Nieprzerwane życie w obecności Boga może stać się czwartym wymiarem naszego świata, tworząc niewidzialny, lecz rzeczywisty, punkt odniesienia dla wszystkiego, co robimy, i dla wszystkiego, co nas spotyka.
 
Większość ludzi, myśląc o Bogu, nie myśli o Nim jako o Kimś, kto jest cały czas przy nich obecny, a tym mniej doświadcza Jego obecności — na tym polega nasze nieszczęście. To, co bierzemy za pewne, wcale nie jest takie pewne. Na przykład: cały czas jesteśmy skierowani głową w przestrzeń kosmiczną, choć wcale tego nie odczuwamy. Dlatego naukowcy muszą nam przypominać, że to, co dla nas jest oczywiste, różni się od rzeczywistego stanu rzeczy. Czas i przestrzeń, tak jak je postrzegamy, są projekcjami umysłu poszukującego ładu i pewności. Jeśli będziemy spędzali regularnie pewien czas w „izdebce”, to będziemy bardziej świadomi tych poziomów rzeczywistości, które wykraczają poza wymiary naszej świadomości.
 
Dlaczego tak trudno nam uwierzyć, że Bóg jest przy nas obecny w każdej chwili? Być może jest tak między innymi dlatego, że wcale nie jesteśmy pewni, czy chcemy pozostawać cały czas w Jego obecności. Jezus zaprasza i przynagla nas do tego, byśmy pielęgnowali tę relację, 
 
jednak może być i tak, że nas interesują zupełnie inne sprawy — dziecięce zajęcia, z których powinniśmy wyrosnąć, jak nawołuje nas do tego św. Paweł (por. 1 Kor 13,11). Wiara to zaproszenie do tego, by wyrosnąć z niewłaściwych sposobów odnoszenia się do Boga oraz by stać się naprawdę świadomym tego, że Bóg rzeczywiście jest.
 
Tradycja chrześcijańska polega na przekazywaniu relacji, która istniała między Bogiem żywym i Jezusem. Udział w Jezusowej świadomości Boga — Abba to właśnie Królestwo Boże. Tego Królestwa nie znajdziemy na żadnej mapie; nie jest ono jakąś instytucją czy formą rządów. Jest to stan świadomości człowieka oświeconego wiarą. Aby osiągnąć ten stan, musimy porzucić lub przewartościować przyjmowane dotąd z założenia pojęcia i hierarchie wartości, które nosimy w sobie od wczesnego dzieciństwa.

Zobacz także
Ks. Bp Józef Zawitkowski
On pierwszy rozumiał mój dziecięcy język. Może i ja jego rozumiałem, gdy mówił do mnie: kat kat trzy - to znaczyło jedziemy koniem, Amen trzy - idziemy do kościoła, a kuj kuj trzy - będziemy coś robić młotkiem. Jemu zawdzięczam pierwsze opowiadania i pierwsze śpiewki na dobranoc...
 
ks. Przemysław Bukowski SCJ
Człowiek potrafi być miłosierny. Nie zawsze tego chce. Nie zawsze wierzy w sprawiedliwość czynów miłosiernych. Czasami ocenia je wręcz jako naiwne. Stać go jednak na miłosierdzie, ono wyzwala w nim bowiem więcej niż wydaje mu się, że zdoła zrobić. Jakby sprawiedliwość była zbyt małą odpowiedzią wobec zła, którego doświadcza. 
 
ks. Ryszard Kempiak SDB
Czym jest człowiek? Człowiek jest istotą, która zadaje pytanie, będąc zarazem przedmiotem tego pytania. Kto nie pyta, nie jest prawdziwym człowiekiem. Pośród wielu innych najważniejsze staje się pytanie: „Czym jest człowiek?”, zwłaszcza, że do pytania włącza się Boga: „że o nim pamiętasz, że się nim zajmujesz”. Kto zajmował się mną przy każdym – a były ich miliony – uderzeniu mojego serca? - Bóg. Dlaczego? „Czym jest człowiek, że się nim zajmujesz?” 
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS