logo
Niedziela, 28 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Bogny, Walerii, Witalisa, Piotra, Ludwika – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Scott Hahn
Na początku jest miłość
Wydawnictwo eSPe
 


Przywołując przykłady z Pisma Świętego, w których używane jest słownictwo i obrazowanie związane z rodziną, i odwołując się do myśli ojców Kościoła, autor wykazuje, że modelem dla naszych rodzin jest Trójca Święta. Bóg, który jest Rodziną. Naszym prawdziwym przeznaczeniem jest uczestnictwo w życiu tej Rodziny, a drogą do tego jest przynależność do Kościoła... 
 

Wydawca: eSPe
Rok wydania: 2012
ISBN: 978-83-7482-476-7
Format: 140x200 Stron: 180
Rodzaj okładki: Miękka
Tłumaczenie: Dekert Tomasz

 
Kup tą książkę 
 
 

 

Modelowe domy

Socjologowie stworzyli wiele modeli mających pomóc w zrozumieniu takiego właśnie rodzinnego układu. Moim zdaniem do zagadnienia najwięcej wnosi koncepcja Carla C. Zimmermana z Uniwersytetu Harwarda, który określa starożytne rodziny jako "rodziny powiernicze".

W swej wybitnej pracy pt. Rodzina i cywilizacja Zimmerman pisze: "Rodzina powiernicza jest to taki typ rodziny, która w mniejszym lub większym stopniu uważa samą siebie za nieśmiertelną, istniejącą bez końca, taką, która nigdy nie wygasa. W rezultacie żyjący członkowie nie tyle są rodziną, ile stanowią za swojego życia tylko "powierników" jej krwi, praw, dóbr, miana, czy pozycji".

Rodzina powiernicza rozumie samą siebie przede wszystkim w kategoriach religijnych. Nie jest to rodzina pojedyncza ani nawet rozszerzona, ale taka, która obejmuje wszystkich swoich członków, należących do pokoleń zarówno przeszłych, przyszłych, jak i teraźniejszych. Tych ostatnich z przodkami, którzy dali im życie łączy święta więź; ta sama więź jednoczy ich z ich przyszłymi potomkami, którzy stanowić będą przedłużenie rodu, jego miana, honoru i kultu.

Taki model nie ma zbyt wiele wspólnego z tym, co dzisiaj rozumie się pod pojęciem rodziny. Współcześnie większość ognisk domowych podpada pod ukute przez Zimmermana kategorie rodzin "domowych" lub "zatomizowanych". Termin "rodzina domowa" opisuje ognisko rodzinne oparte na więzi małżeńskiej: mężu, żonie i ich dzieciach. W takim układzie dla każdego z członków rodziny indywidualne prawa i rodzinne obowiązki są czymś równie ważnym. W "rodzinach zatomizowanych" natomiast prawa jednostki górują nad więzami rodzinnymi, a sama rodzina istnieje ze względu na indywidualną przyjemność.

Pomiędzy tymi historycznymi etapami istnieje wiele znaczących różnic. W społeczeństwach, w których dominuje typ powierniczy rodzinę postrzega się jako rzeczywistość mistyczną; tam, gdzie przeważa typ domowy rodzina rozumiana jest w kategoriach tradycji moralnej; wreszcie tam, gdzie górę bierze typ zatomizowany rodzinę traktuje się jako rodzaj kokonu, czegoś, w czym człowiek rodzi się, aby stamtąd odejść czy uciec. W typie pierwszym małżeństwo jest świętym przymierzem, w drugim – kontraktem – wygodnym sposobem, aby nie żyć w samotności. O ile w rodzinach powierniczych dzieci są uważane za błogosławieństwo bogów, a w domowych stanowią niezbędny czynnik ekonomiczny, o tyle w rodzinach zatomizowanych stają się ekonomicznym obciążeniem, "wydatkiem" oraz przeszkodą w indywidualnym rozwoju. W rodzinie powierniczej ojciec jest patriarchą, królem-kapłanem służącym zarówno przodkom, jak i potomkom; w rodzinie domowej jest autorytarnym przywódcą sprawującym władzę nad podstawową ekonomiczną komórką społeczną; zaś w rodzinie zatomizowanej – żałosną postacią, którą jednostka na drodze swojego rozwoju musi pozostawić za sobą. I wreszcie, w każdym z tych typów więzi rodzinnej inaczej postrzega się niemoralne zachowania seksualne. Dla rodzin powierniczych stanową one przestępstwo, dla domowych - indywidualny grzech, zaś dla zatomizowanych - sprawę czysto prywatną, wybór, alternatywny styl życia.

Zimmerman wykazuje, że tylko społeczeństwom opartym na rodzinach powierniczych udało się wznieść na poziom cywilizacji. Jednakże żadne społeczeństwo nie było w stanie utrzymać układu powierniczego na zawsze. Na pewnym etapie dziejów każdej cywilizacji żyjąca w jej obrębie ludność zaczynała żyć według modelu rodziny domowej. Okres jego dominacji jest jednak zwykle krótki i stanowi fazę przejściową, po której jego miejsce zajmuje model zatomizowany. Kiedy ten ostatni staje się dominującym modelem społecznym, obowiązki rodzinne zaczynają być postrzegane głównie jako przeszkody hamujące indywidualny rozwój jednostek. Znakiem takiego stanu rzeczy są częste rozwody, seksualne rozpasanie i spadek liczby ludności, co zwykle zapowiada ostateczny upadek cywilizacji.


Zobacz także
O. Andrzej Ruszała OCD
Kiedy zajmujemy się dziecięctwem Bożym, wszystkie skojarzenia wiodą do ulubionej przez wielu św. Teresy z Lisieux. Na czym polega niezwykłość postaci św. Tereski? Wydaje się, że jej niezwykłość polega na tym, że za życia była ona właściwie nikomu nieznana, nawet najbliższemu otoczeniu, jakie stanowiła dla niej wspólnota klasztoru karmelitanek bosych w Lisieux (w której przeżyła ostatnie 9 lat swego życia). Dopiero po śmierci została "odkryta" właściwie przez cały świat. Odkrywanie tajemnicy jej życia i świętości dokonało się bardzo szybko...
 
Marcin Majewski

W Piśmie Świętym Nowego Testamentu bardzo często pojawia się zwrot imię Jezusa – łącznie ponad 100 razy. W ustach samego Jezusa przybiera on formę w moje imię czy w imię moje, a w ustach innych w imię Jego czy w Jego imię. Ponadto zwrot ten występuje w bardzo ważnych, teologicznie niezwykle doniosłych tekstach.

 
Redakcja Miłujcie się!

Wybrałem cię, a moje plany co do twojego życia zostaną zrealizowane. Nadchodzi czas, kiedy będziesz Mnie wychwalał i dziękował Mi za to, że spełniam obietnice, które Ci złożyłem. Ufaj Mi i niech nic cię nie wstrzymuje od poszukiwania na modlitwie Mojego oblicza i Mojego serca. Błogosławię Ci...

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS