logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Ks. Ignacy Dec
Dlaczego miłość
materiał własny
 


Wrocław 1998, PFT,
50-329 Wrocław, ul. Katedralna 14

Projekt okładki: Andrzej P. Bator

(C) Wydawnictwo Signum, 1998
56-400 Oleśnica, ul. Przyjaźni 14

Wydawnictwo Signum zaprasza


 

Spis treści całej książki

Wykaz skrótów
Przedmowa
WSTĘP

ROZDZIAŁ I. Historyczne, epistemologiczne i metodologiczne uwarunkowania Marcelowej koncepcji miłości
1. Uwarunkowania historyczne
2. Koncepcja poznania filozoficznego
a. Geneza, przedmiot i cel filozoficznych poszukiwań
b. Metoda filozofowania
aa. Zasadniczy profil metody
bb. "Zbliżenia konkretne" - refleksja pierwsza i refleksja druga
3. Język Marcelowej filozofii

ROZDZIAŁ II. Fenomenologiczna analiza miłości
1. Warunki umożliwiające powstanie miłości
a. Wezwanie
b. Rozporządzalność
2. Istotne elementy w spełnianiu się miłości
a. Zaangażowanie
b. Wierność
3. Skutki miłości
a. Przekraczanie relacji "ja" - "on" i odkrycie "ty"
b. Tworzenie "ja" i tworzenie "ty" we wspólnocie "my"

ROZDZIAŁ III. Miłość w relacji do poznania i do wolności
1. Miłość a poznanie
2. Miłość a wolność

ROZDZIAŁ IV. Ontyczne postawy miłości
1. Charakter istnienia
a. Istnienie jako tajemnica
b. Ja jako "existant - type"
c. Istnienie innych
2. Zagadnienie transcendencji
a. Transcendencja osobowa
b. Transcendencja bytowa
3. Partycypacja w bycie

ZAKOŃCZENIE
Bibliografia

 
Zobacz także
Mateusz Pindelski SP, Natalia Polak
W zajmowaniu się Biblią można wyróżnić dwa poziomy. Pierwszym jest czytanie, rozumienie i objaśnianie Biblii, która odzwierciedla określone uwarunkowania historyczne, geograficzne, społeczne, obyczajowe i religijne. Drugi polega na odczytaniu jej przez biblistę jako człowieka osadzonego we współczesności i żyjącego wiarą Kościoła. 

Z ks. prof. Waldemarem Chrostowskim, biblistą, Przewodniczącym Stowarzyszenia Biblistów Polskich rozmawiają Mateusz Pindelski SP i Natalia Polak 
 
Sławomir Rusin

Bardzo brakuje tajemnicy, dlatego że naszą kościelną odpowiedzią na duchowe potrzeby ludzi jest często moralizatorstwo. Ono, jak się nam wydaje, jest dla wszystkich zrozumiałe: „nie zdradzaj żony”, „nie bij dzieci ponad miarę” i takie tam. Boimy się pójść głębiej. Nasze duszpasterstwo jest spóźnione o jedną epokę – obecnie dostosowujemy się do zlaicyzowanej mentalności scjentystów XX w. Tymczasem jesteśmy w XXI w., ludzie szukają tajemnicy, a my jej im nie dajemy, nie pokazujemy im na przykład cudowności liturgii.

 

z o. Janem Andrzejem Kłoczowskim, dominikaninem, filozofem religii, rozmawia Sławomir Rusin

 
ks. Bogdan Giemza SDS
Jeden z naszych księży, pracujący w Australii, zapytał dzieci: "Skąd się biorą księża?" Odpowiedź brzmiała: "Z Polski". Była ona o tyle uzasadniona, że salwatorianie duszpasetrzujący w tej parafii pochodzą z Polski. Jakie padłyby odpowiedzi, gdyby to pytanie postawiono u nas?
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS