Wrocław 1998, PFT,
50-329 Wrocław, ul. Katedralna 14
Projekt okładki: Andrzej P. Bator
(C) Wydawnictwo Signum, 1998
56-400 Oleśnica, ul. Przyjaźni 14
Wydawnictwo Signum zaprasza
Spis treści całej książki
Wykaz skrótów
Przedmowa
WSTĘP
ROZDZIAŁ I. Historyczne, epistemologiczne i metodologiczne uwarunkowania Marcelowej koncepcji miłości
1. Uwarunkowania historyczne
2. Koncepcja poznania filozoficznego
a. Geneza, przedmiot i cel filozoficznych poszukiwań
b. Metoda filozofowania
aa. Zasadniczy profil metody
bb. "Zbliżenia konkretne" - refleksja pierwsza i refleksja druga
3. Język Marcelowej filozofii
ROZDZIAŁ II. Fenomenologiczna analiza miłości
1. Warunki umożliwiające powstanie miłości
a. Wezwanie
b. Rozporządzalność
2. Istotne elementy w spełnianiu się miłości
a. Zaangażowanie
b. Wierność
3. Skutki miłości
a. Przekraczanie relacji "ja" - "on" i odkrycie "ty"
b. Tworzenie "ja" i tworzenie "ty" we wspólnocie "my"
ROZDZIAŁ III. Miłość w relacji do poznania i do wolności
1. Miłość a poznanie
2. Miłość a wolność
ROZDZIAŁ IV. Ontyczne postawy miłości
1. Charakter istnienia
a. Istnienie jako tajemnica
b. Ja jako "existant - type"
c. Istnienie innych
2. Zagadnienie transcendencji
a. Transcendencja osobowa
b. Transcendencja bytowa
3. Partycypacja w bycie
ZAKOŃCZENIE
Bibliografia
Bardzo brakuje tajemnicy, dlatego że naszą kościelną odpowiedzią na duchowe potrzeby ludzi jest często moralizatorstwo. Ono, jak się nam wydaje, jest dla wszystkich zrozumiałe: „nie zdradzaj żony”, „nie bij dzieci ponad miarę” i takie tam. Boimy się pójść głębiej. Nasze duszpasterstwo jest spóźnione o jedną epokę – obecnie dostosowujemy się do zlaicyzowanej mentalności scjentystów XX w. Tymczasem jesteśmy w XXI w., ludzie szukają tajemnicy, a my jej im nie dajemy, nie pokazujemy im na przykład cudowności liturgii.
z o. Janem Andrzejem Kłoczowskim, dominikaninem, filozofem religii, rozmawia Sławomir Rusin