logo
Poniedziałek, 26 października 2020 r.
imieniny:
Ewarysta, Lucyny, Lutosławy, Demetriusza – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Paweł Wieczorek
Mity proaborcyjnej ideologii
materiał własny
 


Problem aborcji jest dla etyka o tyle interesujący, że ujawnia ukryte założenia aksjologiczne obecne w umysłach przedstawicieli różnych grup światopoglądowych. Tę rolę ujawniania ideowego zaplecza dyskutantów spełniają zresztą wszelkie tematy dotyczące tak zwanych sytuacji granicznych. Niczym pryzmat rozszczepiający poszczególne składniki światła białego pokazują one kryteria, jakimi kierują się różni ludzie przy ocenie pewnych zachowań.

Istotne rozróżnienie

Jak wiadomo opinie na temat dopuszczalności przerywania ciąży są w naszym kraju zróżnicowane. Jedni opowiadają się za całkowitym zakazem, inni dopuszczają pewne wyjątki.  Są też tacy, którzy uważają, że o życiu i śmierci płodu powinni decydować wyłącznie rodzice zgodnie ze swoimi intuicjami etycznymi. Nie jest tajemnicą, że w tym temacie pewien pluralizm światopoglądowy ujawnia się też u katolików.

Może w związku z tym powstać wrażenie, że różnica między jednymi a drugimi polega tylko na tym, że jedni dopuszczają więcej wyjątków niż inni. Ilustracją tej różnicy byłoby kontinuum, gdzie na jednym krańcu znajdują się zwolennicy aborcji na życzenie, a na drugim ci, którzy nie dopuszczają żadnych wyjątków w tym względzie.

To kontinuum zawiera jednak w sobie istotny moment nieciągłości. Otóż z jednej strony mamy do czynienia z osobami, które uważają, że liczba wyjątków jeśli chodzi o przerywanie ciąży powinna być skończona i odgórnie ustalona. Z drugiej strony mamy osoby zafascynowane modelem zachodnioeuropejskim, czyli takim gdzie aborcja dostępna jest do pewnego momentu na życzenie. Powody, dla których ciąża jest przerywana mogą w tym przypadku być dowolne i nieokreślone. Sumienie rodziców jest tu ostateczną instancją.

Kompromis

Warto pamiętać o tej zasadniczej różnicy światopoglądowej gdy znów pojawi się w Polsce większa debata na temat aborcji. Pewne środowiska prawdopodobnie będą powoływały się wówczas na kompromis w celu zliberalizowania ustawy. Dobrze jest wtedy mieć na uwadze, że jedynym kompromisem dla wielu jest wczesna aborcja na życzenie i do tego celu będą stopniowo i konsekwentnie dążyć. Żadna inna opcja nie wchodzi w rachubę, co jest nawet logiczne jeśli się weźmie pod uwagę założenia światopoglądowe przedstawicieli tych środowisk. Dla tych osób płód albo nie jest człowiekiem (założenie antropologiczne), albo uważa się, że można się go pozbyć do momentu, gdy zacznie odczuwać ból (założenie etyczne - cierpienie fizyczne jako kryterium dobra i zła).

 
1 2 3 4  następna
Zobacz także
Błażej Strzechmiński OFMCap

Ani epidemia hiszpanki, która dotknęła Włochy, nie omijając nawet Ojca Pio, ani plaga gąsienic, która dotarła do San Giovanni Rotondo, rujnując zbiory migdałów, nie odebrały Stygmatykowi wiary w Opatrzność Bożą. Odwołując się do Boga, który jest Panem historii i całego stworzenia, wierzył w moc Jego łaski, czyniącej cuda. Poważny wirus grypy pandemicznej, zwanej hiszpanką, który pojawił się w 1918 roku i w krótkim czasie rozprzestrzenił się po całym świecie, pod pewnymi względami był podobny do dzisiejszej epidemii koronawirusa. Ze względu na jego początkowo niską śmiertelność nie zaalarmowano we właściwy sposób opinii publicznej.

 
ks. Rafał Masarczyk SDS
W telewizji od czasu do czasu pojawia się informacja o sklonowaniu pierwszego człowieka. Wywołuje to głośne dyskusje. Przy tej okazji powtarza się, że Kościół jest przeciwko klonowaniu ludzi. Niektórzy ekstremiści w tej sprawie, kolejny raz zarzucają kościołowi, że hamuje rozwój nauki. Dlaczego papież i kościół nie popiera klonowania?
 
Monika Odrobińska
Polski problem alkoholowy leży nie tylko w samym zjawisku uzależnienia wielu osób, ale w rozpowszechnionym pijaństwie, czyli nieumiarkowaniu w piciu. Uzależnionych w stopniu ciężkim jest około 600-700 tys., a pijących szkodliwie aż 3 mln. Badania pokazują, że jest kilkunastoprocentowa grupa Polaków, którzy piją, by się upić, lub w niedobrych okolicznościach. 
 
Z prof. Krzysztofem Wojcieszkiem, współorganizatorem Narodowego Kongresu Trzeźwości, rozmawia Monika Odrobińska.
 
 
___________________
 
 reklama