Niepokalane Poczęcie
Czy w Piśmie Świętym są dowody potwierdzające niepokalane poczęcie Maryi?
Ta prawda zawarta jest w Piśmie Świętym tylko pośrednio, na sposób wnioskowania. Wynika z całości spojrzenia wiary na świadectwo Pisma Świętego o Maryi i Jej miejscu w dziejach zbawienia, a nie z pojedynczych słów tekstu biblijnego. Gwarantem słuszności takiej całościowej wykładni Pisma Świętego jest świadectwo wiary i pobożności Kościoła. Anioł pozdrowił Maryję słowami: "Bądź pozdrowiona, pełna łaski". Kościół coraz pełniej rozumiał to zdanie następująco: Maryja jest zupełnie bez grzechu, także bez grzechu pierworodnego. Znajduje to wyraz w "święcie wybrania Maryi", które Kościół obchodzi 8 grudnia (święto Niepokalanego Poczęcia Maryi): Ona od pierwszej chwili swego istnienia (już od momentu poczęcia) jest bez grzechu, ma "pełnię łaski". Nie została poczęta, tak jak inni ludzie, w oddaleniu człowieka od Boga, ale od samego początku była w całej pełni ogarnięta miłością i łaska Boża, "nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego". Stad i w późniejszym życiu wolna była całkowicie od wszelkiego grzechu osobistego, mocą zasług Jezusa Chrystusa. Jest - jak mówi Kościół Wschodu - "Wszystka Święta". Jest dla nas znakiem wybrania, powołania i świętości. Dlatego my, grzesznicy, możemy wołać: Święta Maryjo, Matko Boża, módl się w nami grzesznymi.
Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/
Śpiewamy: „Z dawna Polski Tyś Królową”. W Litanii loretańskiej wzywamy „Królową Polski”. Co oznacza ten tytuł i czy nasza ojczyzna jest szczególnie wyróżniona? Matka Boża już w pierwszych wiekach została nazwana w chrześcijańskiej tradycji Królową. To wezwanie utrwaliły teksty liturgiczne, takie jak antyfony „Salve Regina” (Witaj, Królowo) czy odmawiana w okresie wielkanocnym zamiast „Anioła Pańskiego” „Regina Coeli” (Królowo Nieba).
Słowo "nieomylność" kojarzy się nam z nieskazitelną, doskonałością pod każdym względem lub nawet z bezgrzesznością. Tymczasem wiadomo, że "mylić się jest rzeczą ludzką". I papież, i biskupi w swym ludzkim, osobistym charakterze nie są spod tej reguły wyłączeni. Jak zatem trzeba rozumieć ich nieomylność?
___________________