logo
Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Hugona, Piotra, Roberty, Katarzyny, Bogusława – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Vinny Flynn
7 Tajemnic Eucharystii
Wydawnictwo Polwen
 


Wydawca: Polwen
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7557-097-7
Format: 120x190
Stron: 152
Imprimatur: Tak
Rodzaj okładki: miękka

Kup tą książkę

 

Tajemnica 2:

Chrystus nie jest sam

Jezu, kiedy przychodzisz do mnie [w] Komunii świętej - Ty, któryś raczył zamieszkać z Ojcem i Duchem Świętym w małym niebie mojego serca...
Święta Faustyna, Dzienniczek, 486

 

Kiedy Chrystus staje się obecny dla nas w Eucharystii, nie jest sam. Nie wiem, czego was uczono, lecz mnie tak naprawdę nigdy nikt tego nie uczył. Na lekcjach religii, w katolickiej szkole średniej, w katolickim college'u, w homiliach głoszonych na codziennych Mszach świętych nikt mi nawet nie zasugerował, że w Eucharystii staje się obecny nie tylko Chrystus, nie tylko On sam.

Byłem z siebie taki dumny. Myślałem, że rozumiem już wszystko, co można wiedzieć o Eucharystii. Nie tylko rozumiałem Transsubstancjację, ale potrafiłem nawet przeliterować ten wyraz. Dowiedziałem się, że to dziwne słowo dosłownie oznacza przemianę z jednej substancji w inną i że, jak to ma miejsce w przypadku Eucharystii, odnosi się ono do najbardziej wyjątkowej i całkowitej przemiany, jaką można sobie wyobrazić – że od chwili konsekracji cała substancja chleba i wina przestaje istnieć i że to, co wciąż jawi się naszym zmysłom jako chleb i wino, jest teraz Ciałem i Krwią Chrystusa:

Przez konsekrację chleba i wina dokonuje się przemiana całej substancji chleba w substancję Ciała Chrystusa, Pana naszego, i całej substancji wina w substancję Jego Krwi.

Sobór Trydencki, KKK, 1376

Potrafiłem cytować nauczanie Kościoła, ale w rzeczywistości nie rozumiałem go, nie miałem świadomości, jak wiele się w nim jeszcze kryło, i nie miałem pojęcia, że Chrystus nie jest sam.

Dopiero gdy zacząłem zgłębiać definicję Eucharystii, którą podał Sobór Trydencki, zasłona zaczęła się podnosić. Sobór uczy, że Eucharystia zawiera "Ciało i Krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego Jezusa Chrystusa".

Wraz z duszą i Bóstwem! Chrystus jest obecny w Eucharystii swoim Ciałem i Krwią wraz ze swoją duszą i Bóstwem. Co to oznacza?

Głębsze spojrzenie na kolejną tajemnicę, tajemnicę Wcielenia, przyniosło odpowiedź na to pytanie. Podobnie jak wielu katolików znałem termin "Wcielenie", lecz wiedziałem o nim jedynie tyle, że odnosi się do tego momentu w czasie, kiedy druga Osoba Trójcy Świętej "wcieliła się", to znaczy "przyjęła ludzkie ciało" - Syn Boga stał się człowiekiem.

Kościół naucza, że na słowa Maryi wypowiedziane jako Fiat: "Niech Mi się stanie według twego słowa", mocą Ducha Świętego została z Niej utworzona ludzka natura, z ciałem i duszą, i została na zawsze połączona z Boską naturą drugiej Osoby Trójcy Świętej.

Jak wyjaśnia Katechizm:

"[To] nie oznacza, że Jezus Chrystus jest częściowo Bogiem i częściowo człowiekiem, ani że jest ono [Wcielenie] wynikiem niejasnego pomieszania tego, co Boskie, i tego, co ludzkie. Syn Boży stał się prawdziwie człowiekiem, pozostając prawdziwie Bogiem".
KKK, 464

Jezus Chrystus jest jedną Boską Osobą o dwu różnych naturach: jednej całkowicie ludzkiej, drugiej całkowicie Boskiej. Te dwie natury są tak nierozłączne, że Boska Osoba Chrystusa "pozostała zjednoczona z Jego duszą i Jego ciałem, rozdzielonymi od siebie przez śmierć" (KKK, 650); i gdy Ojciec wskrzesił Chrystusa, "w doskonały sposób wprowadził Jego człowieczeństwo - wraz z Jego ciałem - do Trójcy" (KKK, 648).

W jaki sposób pomaga nam to zrozumieć obecność Chrystusa w Eucharystii?


Zobacz także
Roman Zając

Bardzo często Niebo z aniołami ukazywane jest jako świat nieróżniący się zbytnio od Ziemi i jej mieszkańców. Właściwie główna różnica jest taka, że obywatele Nieba mają doczepione skrzydła i posiadają umiejętność latania, ale poza tym wszystko jest identyczne jak na ziemskim padole. Takie wyobrażenie Nieba odnajdziemy między innymi w niezwykłej powieści Icyka Mangera „Księga Raju”.

 
ks. Janusz A. Ihnatowicz
Zawsze istnieje możliwość kryzysu egzystencjalnego kapłanów. Powstaje on, gdy pojawia się pewna niespójność między teoretyczną wizją kapłaństwa i tego, czego aktualna praktyka wymaga od kapłana. Ta niespójność może mieć dwa kierunki. Albo dopracowałem się do wizji mej roli jako kapłana, której nie mogę wprowadzać w życie w ramach „przestarzałych” (dla mnie) norm prawnych i zwyczajowych. Lub odwrotnie, zaczyna się wymagać ode mnie czegoś, co według mojego zrozumienia nie mieści się w Tradycyjnym (przez duże T) rozumieniu kapłaństwa.  
 
Marek Blaza SJ
Podczas corocznych, styczniowych spotkań podzieleni chrześcijanie spotykają się przede wszystkim po to, aby się wspólnie modlić. Ta modlitwa winna być jednak ściśle związana z osobistą przemianą i nawróceniem, dzięki któremu chrześcijanin będzie mógł nie bez pomocy łaski Bożej wzrastać w świętości. Już uczestnicy Soboru Watykańskiego II w Dekrecie o ekumenizmie pod kreślili, iż rzeczywisty ekumenizm nie istnieje bez wewnętrznej przemiany. 
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS