logo
Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Hugona, Piotra, Roberty, Katarzyny, Bogusława – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Vinny Flynn
7 Tajemnic Eucharystii
Wydawnictwo Polwen
 


Wydawca: Polwen
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7557-097-7
Format: 120x190
Stron: 152
Imprimatur: Tak
Rodzaj okładki: miękka

Kup tą książkę

 

Tajemnica 7:

Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o to,
ile razy możemy przyjąć Komunię świętą

Sposób przyjmowania tego sakramentu jest podwójny, duchowy i sakramentalny.
Święty Tomasz z Akwinu


Czy nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o to, ile razy możemy przyjąć Komunię Świętą? Uwielbiam tę tajemnicę, bo na pierwszy rzut oka wydaje się nieprawdziwa, lecz, raz zrozumiana, podkreśla wspaniałą prawdę. Kiedy wspominam o tej tajemnicy podczas prelekcji, zwykle robię przerwę i rozglądam się, by zobaczyć, jak ludzie reagują. Widzę zdziwione miny. Niektórzy ludzie nawet kręcą głowami, jakby mówili: "Ależ to nie jest prawda! Za wyjątkiem szczególnych okoliczności można przyjąć Komunię dwa razy dziennie".

Kiedy to czytacie, mogą kłębić się wam w głowach różne myśli. Bądźcie jednak cierpliwi, nie zrażajcie się i wytrwajcie ze mną, a to, co wydaje się niezrozumiałe, stanie się jasne. Znów trzeba zaznaczyć, że wszystko zależy od słowa "przyjmować".

Cofnijmy się troszkę. Dwa ostatnie rozdziały sprowadzają się tak naprawdę do tego, że za każdym razem, gdy ty i ja przyjmujemy Komunię świętą, mamy wybór pomiędzy dwoma sposobami jej przyjmowania.

Gdy rozpoznamy i uznamy, że Chrystus wzywa nas do wyjątkowego osobistego spotkania z Nim (wraz z Ojcem i Duchem Świętym), możemy przygotować się bardzo starannie, próbując pozbyć się wszelkich barier czy przeszkód stojących tej jedności na drodze i dążąc do wejścia w komunię z Chrystusem. Albo też, jak w przypadku "osoby fałszywej", o czym wcześniej czytaliśmy, możemy przyjmować Chrystusa, nie pragnąc tak naprawdę tej jedności w naszych sercach i nawet nie próbując usunąć przeszkód na jej drodze.

W swojej Summie święty Tomasz nazywa te dwa rodzaje spożywania: sakramentalnym i duchowym.

Spożywanie sakramentalne występuje wówczas, kiedy przyjmuję Komunię z przynajmniej jakimś niewielkim rozumieniem sakramentu i z zamiarem przyjęcia go.
Spożywanie duchowe występuje zaś wtedy, gdy mojemu sakramentalnemu spożywaniu towarzyszy prawdziwe pragnienie jedności z Chrystusem. I tak oto przyjmuję nie tylko sam sakrament, ale także sakramentalny skutek, dzięki któremu łączę się duchowo z Chrystusem w wierze i miłości.

Jest to wybór, który staje przed tobą i mną za każdym razem, kiedy idziemy do Komunii świętej. Możemy przyjmować Komunię jedynie sakramentalnie, podchodząc do ołtarza z roztargnieniem i mechanicznie jak niewolnicy własnych przyzwyczajeń, ustawiając się w kolejce jak jakieś zaprogramowane wcześniej roboty.

Albo też możemy karmić się Jego świętym Ciałem i Krwią zarówno fizycznie, jak i duchowo, podchodząc w skupieniu z czcią i podziwem, wdzięczni za ten niesamowity dar i pragnący zjednoczyć się z Bogiem.

Oczywiście są to dwie skrajności, pomiędzy którymi występuje nieskończona liczba różnych wersji. Według świętego Tomasza zwykłe sakramentalne spożywanie ma się tak do doskonałego duchowego spożywana, jak embrion do człowieka dorosłego.
Od chwili poczęcia wszyscy podlegamy ciągłemu procesowi rozwoju, przechodząc przez różne etapy naszej podróży do pełnej fizycznej, emocjonalnej, umysłowej i duchowej dojrzałości.

Podobnie jest z naszym przyjmowaniem Eucharystii. Naszym celem, jak to zobaczyliśmy w poprzednim rozdziale, jest wzrastanie w tym, jak przyjmujemy Komunię, dojrzewanie w naszej świadomości, rozumieniu i pragnieniu jedności z Chrystusem, tak aby każde sakramentalne przyjmowanie skutkowało pełniejszą duchową Komunią.

Nadążacie za mną? No to wejdźmy trochę głębiej.

Święty Tomasz rozwija to, wyjaśniając, że ta pełna duchowa Komunia może nawet  odbywać się, gdy nie możemy przyjmować Komunii sakramentalnie, bo "skutek sakramentu można uzyskać, jeśli jest on przyjmowany przez pragnienie".
Niektórzy ludzie - kontynuuje - "przyjmują ten sakrament duchowo, zanim spożywają go sakramentalnie" i przez ich "pragnienie przyjęcia rzeczywistego sakramentu" tak oto "przyjmują Komunię duchowo, choć nie sakramentalnie".

Co to znaczy?


Książka do nabycia w sklepie internetowym Gloria24:

Kup tą książkę


Zobacz także
ks. Mirosław Tykfer

W przyszłości procesje Bożego Ciała nie zanikną. Nie będą jednak prostym powtarzaniem rytu z przeszłości. Odnawiając liturgiczną szatę słów i znaków, powiedzą światu o Bogu i Kościele coś, czego ten świat bardzo potrzebuje. Znajomy ksiądz zapytał mnie niedawno, kiedy moim zdaniem śmiercią naturalną umrą procesje Bożego Ciała...

 
ks. Tomasz Schabowicz
Bóg sam zaprasza nas do osobistego przeżywania tajemnicy zbawienia wciąż dokonywanej przez Niego. Jeśli zatem wybieramy żywe i realnie bliskie przebywanie w kręgu Bożych spraw, wpisujemy się w zbawczy plan samego Stwórcy Odkupiciela. Nasze spotkanie z Bogiem staje się spotkaniem w tej samej prawdzie – na tej samej scenie dziejów zbawienia. 
 
br. Grzegorz Owsianko OFMConv
„Słysząc na wykładach fizyki, że przy wystrzale, np. z armaty, istnieje pewna granica zasięgu, której, biorąc pod uwagę siłę wybuchu, pocisk nie przekracza – przyszło mi na myśl, czy ta granica jest bezwzględnie pewna i czy można by ją w jakiś sposób przekroczyć”. Powyższe słowa, wbrew pozorom, pochodzą z notatek kogoś, kto znany jest raczej jako kapłan i zakonnik niż ekspert w dziedzinie nauk ścisłych. Często jednak zapominamy, że św. Maksymilian, bo o nim mowa, był utalentowany także w tym zakresie.
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS