Ważność chrztu w Kościołach chrześcijańskich
Czy ważny jest chrzest tych chrześcijan, którzy nie zachowują jedności wspólnoty pod zwierzchnictwem następcy św. Piotra?
Chrzest jest fundamentem wspólnoty ekumenicznej i dążeń ekumenicznych do jedności kościelnej, która wyraża się przede wszystkim we wspólnocie eucharystycznej. Przez jeden chrzest jesteśmy związani z ochrzczonymi chrześcijanami nie należącymi do Kościoła rzymskokatolickiego.
Można dziś przyjąć bez trudności, że chrzest udzielony w Kościołach prawosławnych, w Kościele starokatolickim, anglikańskim i w wielkich Kościołach ewangelickich odpowiada i co do formy dopełnienia go, i co do intencji chrztowi w Kościele katolickim, jest zatem chrztem ważnym. Stąd praktykowany dawniej wobec konwertytów chrzest warunkowy jest dziś niedopuszczalny. Jako ważny uznawany jest chrzest baptystów, metodystów, mennonitów, hernhutów, adwentystów dnia siódmego. Sporna jest ważność chrztu Kościoła nowoapostolskiego i mormonów. Chrzest u świadków Jehowy nie jest z pewnością chrztem chrześcijańskim w sensie Nowego Testamentu, Armia Zbawienia, kwakrzy, scjentyści (Christian Science) chrztu nie znają.
Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/
W mowie potocznej znajduje się wiele wyrażeń zawierających pojęcie łaski. Mówimy: "zaskarbić sobie łaskę pańską", "rozdawać łaski i zaszczyty", "u dziewcząt zyskać sobie łaski", "robić wielką łaskę", "ubiegać się o czyjeś łaski", "obsypywać łaskami", "wypaść z łaski", "co łaska", "jeśli łaska". Czy w sensie religijnym łaska jest czymś na kształt rzeczy?