logo
Środa, 26 stycznia 2022 r.
imieniny:
Lutosława, Normy, Pauliny, Tymoteusza, Tytusa  – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Ks. Stanisław Ormanty TChr
Żywe bowiem jest słowo Boże, skuteczne… Komentarze do czytań biblijnych na rok B
Wydawnictwo Hlondianum
 


Kolejny tom komentarzy do czytań mszalnych, tym razem na rok „B”, a w nim: Obszerne komentarze do I i II czytania oraz do Ewangelii na każdą niedzielę I uroczystość roku liturgicznego B: część I (1016 stron) – Adwent, Narodzenie Pańskie, Wielki Post, Triduum Paschalne i Wielkanoc, uroczystości i niektóre święta; część II (776 stron) – okres w ciągu roku.
 
 

Wydawca: Hlondianum
Rok wydania: 2018
2 tomy
Format: 165x235
Stron: 1792
Rodzaj okładki: Miękka

 
  
    

 
Kolejny tom komentarzy do czytań mszalnych, tym razem na rok „B”, a w nim: Obszerne komentarze do I i II czytania oraz do Ewangelii na każdą niedzielę I uroczystość roku liturgicznego B: część I (1016 stron) – Adwent, Narodzenie Pańskie, Wielki Post, Triduum Paschalne i Wielkanoc, uroczystości i niektóre święta; część II (776 stron) – okres w ciągu roku.
Uwzględniono nowe czytania według II polskiego wydania lekcjonarza mszalnego (2015).
 
Skarbnica wiedzy dla przygotowujących homilie, moderatorów grup biblijnych i modlitewnych, katechetów i wszystkich zainteresowanych pismem Świętym.
 
Czytelnik znajdzie tu wyjaśnienie wielu oryginalnych pojęć i kontekstów, poznasz zwyczaje, zasady i prawa, według których żyli ludzie przywoływani na kartach Biblii.
 
Książka stanowi trzecią część komentarzy do czytań biblijnych po wydanych wcześniej przez tego autora „Komentarzach” na rok liturgiczny A (2007) i „Komentarzach” na rok liturgiczny C (2013), w ten sposób czytelnik otrzymuje komplet komentarzy na każdy rok liturgiczny. Podobnie jak wcześniejsze części obecnie wydany tom na rok B zawiera komentarze do I i II czytania mszalnego, niekiedy do psalmu responsoryjnego oraz do Ewangelii na każdą niedzielę, uroczystość i niektóre święta całego roku liturgicznego. W tym obecnym opracowaniu uwzględniono nowe czytania według drugiego polskiego wydania lekcjonarza mszalnego (2015). Dodano również indeks komentowanych fragmentów biblijnych, a tekst złożono dużą, wyraźną czcionką.
 
„Komentarze” na rok B zawierają ten sam układ tekstów jak poprzednie tomy, zgodny z chronologią poszczególnych okresów roku liturgicznego, ale są znacznie obszerniejsze, dlatego pomieszczono je w dwóch częściach. Część I obejmuje: Adwent, Narodzenie Pańskie, wielki Post, Triduum Paschalne i Wielkanoc, uroczystości i niektóre święta (łącznie 1016 ss.), zaś część II obejmuje okres per annum – w ciągu roku (łącznie 776 ss.).
 
Autor „Komentarzy” jest biblistą, wykładowcą biblistyki, z wielką pasją dzieli się swoją wiedzą. Jednak w swych przemyśleniach nie poprzestaje na zwyklej egzegezie biblijnej perykop mszalnych, ale często wnika głębiej w ich sens teologiczny, nawet buduje na nich swego rodzaju sugestie homiletyczne, pastoralne, co stanowi o wyjątkowości tej pozycji wydawniczej. Wymagający czytelnik znajdzie tu więc wyjaśnienie wielu oryginalnych pojęć i kontekstów, które czasem umykają w przekładach biblijnych, pozna zwyczaje, zasady i prawa, według których żyli ludzie przywoływani na kartach Biblii. Dzięki temu biblijne postacie i zdarzenia stają się czytelnikowi bliższe, a przedstawiana i przeżywana w liturgii ekonomia zbawcza ciągle w wierzących jest aktualizowana. Stąd kolejny tom „Komentarzy” ks. Stanisława Ormantego może stanowić doskonałą inspirację nie tylko dla duszpasterzy przygotowujących homilie, ale także stanowi obszerne źródło materiałów dla moderatorów grup biblijnych i modlitewnych, katechetów i wszystkich, którzy interesują się światem Biblii.
 
Warto też odnotować, że wszystkie tomy „Komentarzy” spotkały się z uznaniem i dobrym odbiorem autorytetów wśród polskich biblistów, podkreślających niezwykły wysiłek i wielką intelektualną pracę autora. Praca ks. Stanisława Ormantego ukazuje jedność planu Bożego objawionego i przybliżanego przez czytania mszalne zaczerpnięte ze Starego Testamentu, a wypełniającego się w Nowym Przymierzu. Tak autor objaśnia poszczególne perykopy w świetle lektury kanonicznej, uwypuklającej jedność Starego i Nowego Testamentu oraz nieprzemijającą żywotność i aktualność ksiąg świętych stanowiących normę wiary i pobożności chrześcijańskiej.
 
Zobacz także
Krzysztof Wons SDS
Ukryte życie Jezusa nie toczyło się gdzieś w zaświatach. Toczyło się pośród „kurzu codzienności”, było przeniknięte zwyczajnością, na wskroś ludzkie, z twardym stąpaniem po ziemi. Ojciec wychowywał Go „po męsku”, zważywszy na trudną historię życia, z jaką musiał się zmierzyć, w surowych warunkach, wśród bardzo prostych i ubogich ludzi. Chyba rzadko myślimy o tym, że od samego poczęcia Jezus był całkowicie zdany na innych, radykalnie zależny od tych, którzy przekazali Mu życie: „Ukształtował się w łonie kobiety, od której otrzymał swoje ciało i swoją krew, swoje bicie serca, swoje gesty, swój język. 
 
Krzysztof Wons SDS

Stwórcą wszystkiego, a zatem także świata aniołów, jest jeden Bóg (Katecheza 4.4). Nie widział Go żaden człowiek, aczkolwiek aniołowie przebywający w niebie posiadają dar oglądania Bożego oblicza „według właściwej im wiary” (Katecheza 7.11). Bóg pozostaje niewidzialny dla oczu ludzkich, bo człowiek nie jest w stanie znieść widoku Boga. Prorocy tak naprawdę oglądali nie Boga, ale obraz Chwały Boga. 

 
Dariusz Kowalczyk SJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest najstarszym świętem maryjnym. Już w V w. w Jerozolimie pojawiło się święto Zaśnięcia i Złożenia do grobu Maryi. Ale dogmat o wniebowzięciu ze wszystkich czterech dogmatów maryjnych został ogłoszony najpóźniej, bo dopiero w 1950 r. Pius XII w bazylice watykańskiej wygłosił nieomylnie słowa: „powagą Pana naszego Jezusa Chrystusa, świętych Apostołów Piotra i Pawła i Naszą ogłaszamy, orzekamy i określamy jako dogmat objawiony przez Boga: że Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze Dziewica, po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej”.

 
 
___________________
 
 reklama