logo
Niedziela, 03 lipca 2022 r.
imieniny:
Anatola, Jacka, Mirosławy, Tomasza – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Katoflix

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Ks. Stanisław Ormanty TChr
Żywe bowiem jest słowo Boże, skuteczne… Komentarze do czytań biblijnych na rok B
Wydawnictwo Hlondianum
 


Kolejny tom komentarzy do czytań mszalnych, tym razem na rok „B”, a w nim: Obszerne komentarze do I i II czytania oraz do Ewangelii na każdą niedzielę I uroczystość roku liturgicznego B: część I (1016 stron) – Adwent, Narodzenie Pańskie, Wielki Post, Triduum Paschalne i Wielkanoc, uroczystości i niektóre święta; część II (776 stron) – okres w ciągu roku.
 
 

Wydawca: Hlondianum
Rok wydania: 2018
2 tomy
Format: 165x235
Stron: 1792
Rodzaj okładki: Miękka

 
  
    

 
Kolejny tom komentarzy do czytań mszalnych, tym razem na rok „B”, a w nim: Obszerne komentarze do I i II czytania oraz do Ewangelii na każdą niedzielę I uroczystość roku liturgicznego B: część I (1016 stron) – Adwent, Narodzenie Pańskie, Wielki Post, Triduum Paschalne i Wielkanoc, uroczystości i niektóre święta; część II (776 stron) – okres w ciągu roku.
Uwzględniono nowe czytania według II polskiego wydania lekcjonarza mszalnego (2015).
 
Skarbnica wiedzy dla przygotowujących homilie, moderatorów grup biblijnych i modlitewnych, katechetów i wszystkich zainteresowanych pismem Świętym.
 
Czytelnik znajdzie tu wyjaśnienie wielu oryginalnych pojęć i kontekstów, poznasz zwyczaje, zasady i prawa, według których żyli ludzie przywoływani na kartach Biblii.
 
Książka stanowi trzecią część komentarzy do czytań biblijnych po wydanych wcześniej przez tego autora „Komentarzach” na rok liturgiczny A (2007) i „Komentarzach” na rok liturgiczny C (2013), w ten sposób czytelnik otrzymuje komplet komentarzy na każdy rok liturgiczny. Podobnie jak wcześniejsze części obecnie wydany tom na rok B zawiera komentarze do I i II czytania mszalnego, niekiedy do psalmu responsoryjnego oraz do Ewangelii na każdą niedzielę, uroczystość i niektóre święta całego roku liturgicznego. W tym obecnym opracowaniu uwzględniono nowe czytania według drugiego polskiego wydania lekcjonarza mszalnego (2015). Dodano również indeks komentowanych fragmentów biblijnych, a tekst złożono dużą, wyraźną czcionką.
 
„Komentarze” na rok B zawierają ten sam układ tekstów jak poprzednie tomy, zgodny z chronologią poszczególnych okresów roku liturgicznego, ale są znacznie obszerniejsze, dlatego pomieszczono je w dwóch częściach. Część I obejmuje: Adwent, Narodzenie Pańskie, wielki Post, Triduum Paschalne i Wielkanoc, uroczystości i niektóre święta (łącznie 1016 ss.), zaś część II obejmuje okres per annum – w ciągu roku (łącznie 776 ss.).
 
Autor „Komentarzy” jest biblistą, wykładowcą biblistyki, z wielką pasją dzieli się swoją wiedzą. Jednak w swych przemyśleniach nie poprzestaje na zwyklej egzegezie biblijnej perykop mszalnych, ale często wnika głębiej w ich sens teologiczny, nawet buduje na nich swego rodzaju sugestie homiletyczne, pastoralne, co stanowi o wyjątkowości tej pozycji wydawniczej. Wymagający czytelnik znajdzie tu więc wyjaśnienie wielu oryginalnych pojęć i kontekstów, które czasem umykają w przekładach biblijnych, pozna zwyczaje, zasady i prawa, według których żyli ludzie przywoływani na kartach Biblii. Dzięki temu biblijne postacie i zdarzenia stają się czytelnikowi bliższe, a przedstawiana i przeżywana w liturgii ekonomia zbawcza ciągle w wierzących jest aktualizowana. Stąd kolejny tom „Komentarzy” ks. Stanisława Ormantego może stanowić doskonałą inspirację nie tylko dla duszpasterzy przygotowujących homilie, ale także stanowi obszerne źródło materiałów dla moderatorów grup biblijnych i modlitewnych, katechetów i wszystkich, którzy interesują się światem Biblii.
 
Warto też odnotować, że wszystkie tomy „Komentarzy” spotkały się z uznaniem i dobrym odbiorem autorytetów wśród polskich biblistów, podkreślających niezwykły wysiłek i wielką intelektualną pracę autora. Praca ks. Stanisława Ormantego ukazuje jedność planu Bożego objawionego i przybliżanego przez czytania mszalne zaczerpnięte ze Starego Testamentu, a wypełniającego się w Nowym Przymierzu. Tak autor objaśnia poszczególne perykopy w świetle lektury kanonicznej, uwypuklającej jedność Starego i Nowego Testamentu oraz nieprzemijającą żywotność i aktualność ksiąg świętych stanowiących normę wiary i pobożności chrześcijańskiej.
 
Zobacz także
Dariusz Piórkowski SJ

W porównaniu z relacjami innych Ewangelistów, Markowy opis pobytu Jezusa na pustyni jest niezwykle skąpy, pozbawiony barwnych szczegółów i wartkiej akcji. Musimy ciągle pamiętać o tym, że Ewangelie nie są dokładnymi relacjami wydarzeń, ale kompozycjami złożonymi z faktów oraz ich teologicznej interpretacji. Naukowa precyzja i dokładność ustępują miejsca głębi przesłania i duchowi, który przenika biblijne historie. Dlatego wszyscy Ewangeliści szukają odniesień i związków w Starym Testamencie, aby w ich świetle zrozumieć Jezusa Chrystusa.

 
Dariusz Piórkowski SJ
Artykuł został usunięty, ponieważ redakcja Tygodnika Powszechnego zakończyła współpracę ze wszystkimi serwisami internetowymi, także z naszym.

Zapraszamy do czytania innych ciekawych artykułów w naszej czytelni.
 
ks. Jan Hadalski SChr
 W czwartek po Niedzieli Zesłania Ducha Świętego po raz pierwszy przeżywamy nowe święto chrystologiczne Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana. Dzień 23 maja jest więc w liturgii diecezji polskich dniem wyjątkowym...
 
 
___________________
 
 reklama

katolicyzm