logo
Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Hugona, Piotra, Roberty, Katarzyny, Bogusława – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Lynne M. Baab
Jak pościć?
Wydawnictwo Esprit
 


Wydawca: Esprit
Tłumaczenie: Kazimierz Bocian
ISBN: 13978-83-60040-27-0
Format: 130x200 mm
Stron: 192
Rodzaj okładki: miękka

 
Kup tą książkę

 

Paradoksy związane z jedzeniem

Jeszcze innym powodem, dla którego post wyszedł z mody w dwudziestym wieku, jest nasz dziwaczny stosunek do jedzenia. Do niedawna post definiowany był po prostu jako powstrzymywanie się od pewnych szczególnych pokarmów albo od jedzenia w ogóle. Tak więc sposób, w jaki traktujemy jedzenie w Stanach Zjednoczonych i krajach zachodnich stał się bardzo zawikłany. Posiłek niesie teraz w sobie znaczenie emocjonalne wyraźnie przekraczające jego dawną rolę: jako czegoś koniecznego do odżywiania organizmu i okazji do spotkania się przyjaciół i rodziny.

Krótka historia jedzenia ujawnia powiązania i paradoksy narastające na przestrzeni ostatniego tysiąca lat, które wywierają na nas wpływ do dzisiaj. W okresie średniowiecza chudość i niejedzenie były utożsamiane z cechami osoby uduchowionej. Skojarzenie tego rodzaju miało swoje źródło w fakcie, że niektórzy słynni chrześcijańscy święci przyjmowali na siebie posty w ekstremalnych formach. Podczas renesansu wpływ zyskało inne skojarzenie: chudość zaczęła być oznaką biedy. Tylko bogaci mieli dostęp do wystarczającej ilości jedzenia, a zatem jedzenie w nadmiarze stało się znakiem powodzenia życiowego. W dwudziestym wieku zmieniło się to po raz kolejny: ludzie, szczególnie kobiety, zaczęli przechodzić na diety, ponieważ szczupłość stała się wyznacznikiem urody.

Wszystkie te utożsamienia i paradoksy, zarówno z ubiegłych stuleci, jak i z dnia dzisiejszego, mają wpływ na sposób, w jaki patrzymy na posiłki i jedzenie. W tym rozdziale rozważymy, jakie jest miejsce postu wobec tych wszystkich sprzecznych tendencji. Niektórzy ludzie, ze względu na swoje nadmierne zaangażowanie w przyjmowanie diet i odchudzanie się, tak naprawdę w ogóle nie powinni pościć od pokarmów. W pierwszym rozdziale zobaczyliśmy już, że praktykę postu łatwo można poszerzyć w ten sposób, by uwzględniała powstrzymywanie się od innych rzeczy niż jedzenie, tak więc każdy, kto pragnie spróbować tej starożytnej praktyki, może znaleźć odpowiednią dla siebie jej formę.


Zobacz także
Maria Dorota Kowalska

"Krzywda" to – po "miłości" i "nienawiści" – słowo od wieków najbardziej ważkie dla stosunków międzyludzkich. Oznacza niesprawiedliwie wyrządzoną szkodę. Zawinioną przez kogoś utratę dobra materialnego lub moralnego, duchowego. Jeśli czyni się to świadomie i z rozmysłem, jest to grzechem (grzech jest krzywdą wyrządzoną jeśli nie komuś, to zawsze sobie, swojej duszy). Są wielkie krzywdy ważące na losie i życiu człowieka. Są i te "małe", powszednie. 

 
Krzysztof Osuch SJ
Słowo Boże czytane w piątą Niedzielę zwykłą w roku C uświadamia nam, że powołanie i misja proroka (Iz 6,1-2a.3-8) czy dwóch apostołów: Pawła (1 Kor 15,1-11) i Piotra (Łk 5,1-11) – wyrasta zawsze z Bożego daru, z olśnienia Bożą wspaniałością i darmowym charakterem Jego „przedsięwzięć”. Powołani i posyłani przez Boga są zawsze wpierw obdarowywani głębszym wniknięciem w Tajemnicę Boga, w Jego Chwałę. 
 
ks. prof. Edward Staniek
Trzeba pojednać się z Bogiem i trzeba pojednać się z światem. Trzeba po przyjacielsku uścisnąć dłoń Ojca wyciągniętą z nieba do nas i trzeba po przyjacielsku pochylić się nad stworzeniem, które jest do naszej dyspozycji. Warunkiem jednak wszelkiego pojednania jest zawsze akt żalu, uznanie swego niewłaściwego postępowania, przyznanie się do głupoty i przeproszenie tego, kto został skrzywdzony.
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS