logo
Sobota, 27 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Sergiusza, Teofila, Zyty, Felicji – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
o. Charles Armijon
Koniec świata doczesnego i tajemnice życia przyszłego – część 1
Wydawnictwo Flos Carmeli
 


o. Charles Armijon
Wydawca: Flos Carmeli
Rok wydania: 2010
ISBN: 978-83-6172-729-3
Format: 125x185
Stron: 194
Rodzaj okładki: miękka

 
Kup tą książkę

 


Powszechność Sądu Ostatecznego


Ten Sąd słusznie nazywany jest powszechnym, ponieważ odbędzie się on nad wszystkimi ludźmi, nad wszystkimi zbrodniami i nad wszystkimi występkami, i będzie ostateczny, i nieodwołalny.

Po pierwsze, Sąd Ostateczny odbędzie się nad wszystkimi ludźmi.

Ludzie wszystkich narodowości i plemion, mówiący wszystkimi językami stawią się przed Nim. Nie będzie między nimi żadnej różnicy z powodu bogactwa, urodzenia czy funkcji, jaką pełnili. Ci, którzy zwali się Aleksander, Cezar czy Dioklecjan, staną wraz z pasterzami pasącymi w tej chwili owce na odludnych pastwiskach. Nie będzie wówczas miejsca na zaspokajanie próżnej ciekawości. Ludzkie spojrzenia i uwagę przyciągnie obraz rozpadającego się świata. Dotychczasowe zwycięstwa wielkich dowódców, dzieła stworzone przez geniuszy, osiągnięcia wielkich przedsiębiorstw - w porównaniu z tym dziełem - będą uważane za dziecinne zabawki.

Tak samo, mówi święty Jan Chryzostom, jak w teatrze, kiedy aktor schodzi ze sceny, nie podziwia się go za rolę, którą zagrał - nie za to, czy przedstawiał postać króla, poddanego czy żebraka - ale podziwia się jego zręczność i oklaskuje perfekcję, z jaką zagrał swoją rolę. Tak też będzie na Sądzie Ostatecznym. Ten i ów nie będzie honorowany za to, że był królem, elokwentnym mówcą, ministrem czy wielkim mężem stanu. Wszystkie te dostojności i dystynkcje, które świat tak wysoko sobie ceni, nie będą miały żadnej wartości. Ludzie będą sławieni jedynie za swoje zalety i dobre uczynki: Błogosławieni, którzy w Panu umierają już teraz […], bo idą wraz z nimi ich czyny (por. Ap 14,13).

Po drugie, Sąd ten zwany jest powszechnym, gdyż odbędzie się nad wszystkimi zbrodniami i występkami.

To właśnie wtedy ukaże się historia ludzkości. W promieniach Bożego światła zobaczymy jasno i szczegółowo wszystkie zbrodnie publiczne i sekrety skrywane przez wieki. Życie każdego człowieka będzie w całości prześwietlone. Żadna okoliczność nie będzie ominięta, żaden uczynek, żadne słowo, żadna żądza. Zostanie nam przypomniany każdy etap naszego życia.

Sąd rozwikła i odnajdzie wszystkie nici i przebiegłość umiejętnie snutych intryg. Wydobędzie na światło dzienne wszystkie te niskie półśrodki i podłe zmowy, które ludzie posiadający władzę publiczną będą próbowali usprawiedliwić, podając pozorny pretekst racji stanu lub pokrywając je maską pobożności i bezinteresowności. Pan, mówi święty Bernard, objawi wszystkie te nadużycia, które ukrywaliśmy przed Nim i przed samym sobą. Wydobędzie na światło dzienne wszystkie nieznane rozwiązłości, projekty zbrodni, którym brakowało jedynie ich wykonania, te pozory, z których robiliśmy sobie cnoty; i zapomniane grzechy, nie wyznane, wymazane z pamięci sekrety. Zaskoczą one nagle duszę jak wrogowie osaczający ofiarę.

Istnieją bez wątpienia ludzie zatwardziali w nieprawości, których myśl o tym strasznym Dniu niewiele wzrusza. Zbratani ze zbrodnią, zrobili z niej sobie temat rozrywki i chwały. Chełpią się tym, że podchodzą do Sądu z tą samą zuchwałością, przeciwstawiając się Majestatowi Boga i tłumiąc głos sumienia przez cyniczną i arogancką postawę. Próżna ich nadzieja! Grzech nie będzie już sądzony według miary ludzi cielesnych, którzy z łatwością wybaczają najzuchwalsze występki - o ile tylko nie dotykają one dóbr i życia bliźniego. Podłość i grzech objawią się w niewysłowionej jasności światła Bożego. Grzech, mówi święty Tomasz, będzie sądzony według miary Boga.

Uwagę wszystkich przyciągną trzy główne rodzaje ludzi.

Pierwszy, to synowie sprawiedliwości i światła, których zasługi i dobre uczynki zostaną w pełni ukazane i którzy otrzymają publiczną chwałę ze strony Wszystkowidzącego i Nieomylnego Sędziego, którego wyrok będzie wolny od wszelkiego błędu i nikt Mu się nie przeciwstawi.

Drugi rodzaj, to synowie Voltaire`a, przywódców wolnomyślicielstwa i Rewolucji, którzy w chwili obecnej snują ciemne i świętokradcze spiski przeciwko Jezusowi Chrystusowi i Jego Kościołowi. Będą oni zmrożeni trwogą i zadrżą z niewypowiedzianego przerażenia, widząc, jak pojawia się w chwale i całej swojej mocy Ten, którego chcieli zniszczyć, którego napiętnowali, nazywając Go wrogiem, obłąkanym i zhańbionym. Ci wydadzą ostatni okrzyk wściekłości i przekleństwa, i zakrzykną jak Julian Apostata: "Zwyciężyłeś Galilejczyku!".

I wreszcie trzecia kategoria ludzi, która przyciągnie w Dniu Sądu szczególną uwagę, to synowie Piłata, wielbiciele złotych cielców i kameleony fortuny i władzy. Chmury bez deszczu, jak nazywa ich święty Juda, zmieniający za każdym powiewem opinie i poglądy, nie mający żadnej innej busoli religijnej czy politycznej, jak tylko własną ambicję i żądzę zysku. Z powodu braku złota zawsze gotowi szafować swoim sumieniem i zasadami, spekulując krwią dusz i wydając Chrystusa jak rzymskiego lichwiarza, aby kupić sobie honory i przychylność aktualnego władcy.

Ten wstrętny i odpychający rodzaj ludzi rodzi się bez przerwy we wszystkich epokach kryzysu i wstrząsów społecznych. Święty Jan w swojej Ewangelii upowszechnił ten wzór kłamstwa i obłudy w postaci Piłata. Wszyscy przedstawiciele prawa i władzy, którzy sprzedają sprawiedliwego, aby zdobyć lukratywne zaszczyty i godności, mogą się w nim rozpoznać. W Dniu Sądu poznają oni, że nie warto służyć dwom panom. Będą przeklinać cezarów, którym oddali to, czego odmawiali Bogu, i zakrzykną: Więc zbłądziliśmy (por. Mdr 5,6).

I w końcu Sąd Ostateczny jest powszechnym, gdyż będzie rozstrzygający i nieodwracalny.

Ten Sąd jest ostateczny, ponieważ nie ma wyższej instancji niż Prawo Boże, do której można by się odwołać. Nie można się bowiem odwoływać od wyroków Absolutnej Sprawiedliwości do sprawiedliwości ludzkiej - względnej i ograniczonej. Nie będzie więc ani rehabilitacji, ani amnestii częściowej lub pełnej. Wyroki Boskie są niezmienne, a Ten, który widzi wszystko, który przewidział zakończenie i cel ludzkich losów w wiecznych postanowieniach, nie jest istotą skłonną odwoływać swoje sądy. To, co powiedział, wykona. To, co uczynił, potwierdzi. To, czego raz zechciał, zostanie na zawsze ustanowione, ponieważ ziemia i niebo przeminą, ale Słowa Boże pozostaną niezmienne: Niebo i ziemia przeminą, ale moje słowa nie przeminą (Mt 24,35).


Zobacz także
Ewa Wycichowska
Taniec to nie tylko rodzaj aktywności fizycznej, ale sposób zdobywania wiedzy. To jest mój uniwersytet - cała literatura, którą musiałam przeczytać, aby zrealizować balety, czy aby je tańczyć. To jest życie od premiery do premiery. To jest wyznaczanie czasu wolnego, którego wcale nie ma...
 
ks. dr Johannes Gamperl
Dopóki jeszcze muszą przebywać w czyśćcu, dopóty należą do tzw. Kościoła cierpiącego. Właśnie po przeistoczeniu możemy każdego z nich osobno i imiennie poprzez naszą modlitwę przedstawić i położyć Panu Bogu na Sercu, aby jak najszybciej mógł wejść do Jego chwały. 
 
Ewa Kunicka
Przez długie lata nauki, od dziecka w szkole podstawowej, przez gimnazja, licea i studia gromadzimy ogromne zasoby wiedzy z najróżniejszych dziedzin. Uczymy się niezwykłych zawiłości matematyki, poznajemy z jakich pierwiastków, molekuł, cząsteczek zbudowany jest świat i wszechświat, wkuwamy na pamięć - by nawet w nocy wyrecytować - jakie to familijne więzy i niesamowite przygody łączyły bogów i herosów greckiej i rzymskiej mitologii...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS