logo
Wtorek, 17 maja 2022 r.
imieniny:
Brunony, Sławomira, Wery, Paschalisa, Weroniki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Katoflix

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Peter G. Riddell, Beverly Smith Riddell
Anioły i Demonyw różnych religiach świata
 


Autorzy: Peter G. Riddell, Beverly Smith Riddell
Przekład: Marek Chojnacki
Wydawca: WAM
Rok wydania: 2009
ISBN: 978-83-7505-252-7
Format: 124 x 194
Stron: 352
Rodzaj okładki: miękka 

Kup tą książkę

 

Książka jest zbiorem tekstów teologów i religioznawców, badających różne i często odległe tradycje wierzeń w innych kulturach.

***

Została poświęcona rozumieniu bytów nadprzyrodzonych w różnych religiach, kwestii walki duchowej, związku duchów z pojawieniem się zła, wpływie aniołów i demonów na życie człowieka, ich roli w chorobie i cierpieniu, egzorcyzmom, używaniu talizmanów, świętych tekstów i rytuałów do zdobycia duchowych mocy lub przezwyciężenia ich wpływu. Całość koncentruje się na ukazaniu spraw dotyczących współczesności.
Autorzy podjęli także ważny problem. Czy tematyka wierzeń o aniołach i demonach w innych religiach jest obecna w kulturze masowej, zwłaszcza w filmach, literaturze i muzyce? Czy obraz który tam odnajdujemy nie ulega nienaturalnemu zniekształceniu?

***

Tematem tej książki jest świat duchowy, przestrzeń pomiędzy człowiekiem i Bogiem; zebrane w niej teksty badają poglądy wyznawców różnych tradycji religijnych odnoszące się do zamieszkujących tę dziedzinę istot. Ludzie pojmują bóstwo i bóstwa w sposób niezwykle zróżnicowany; mimo to pomiędzy poszczególnymi systemami wierzeń i kultur występuje wiele podobieństw.

Grupa studiów nad religią, kulturą i komunikacją, powołana przez Stowarzyszenie Tyndale, stanowi forum, na którym spotykają się i wymieniają poglądy chrześcijańscy teologowie i religioznawcy zajmujący się badaniem różnych tradycji religijnych. Od roku 1996 grupa ta spotyka się na dorocznych konferencjach. Większość rozdziałów tej pracy to teksty zaprezentowane na konferencjach w roku 2004 i 2005.

Szczególnym obszarem zainteresowań obu wspomnianych konferencji był świat duchowy: zastanawiano się na nich zwłaszcza nad tym, w jaki sposób w różnych religiach - w sposób mniej lub bardziej sprecyzowany - formułowane są pojęcia i wierzenia odnoszące się do aniołów i demonów.

***

Spis treści:

Autorzy 
Spis terminów i skrótów 
Wstęp: angelologia i demonologia w różnych tradycjach
religijnych 
1. Sfera duchowa w tradycyjnych religiach afrykańskich
Keith Ferdinando  
2. Demony i wyrzucanie złych duchów w afrykańskim
ruchu zielonoświątkowym
Allan Anderson
3. Zielonoświątkowcy i anioły
William K. Kay  
4. Diabeł charyzmatyków - demonologia chrześcijańskich
wspólnot charyzmatycznych
Nigel  Scotland  
5. Związywanie mocarza, czyli defekt wyłączonego środka
Martin Parsons 
6. Sury i asury w hinduizmie
Theodore Gabriel
7. Manthirawadi - południowoindyjski zraniony wojownik-
uzdrowiciel
Chris Gnanakan  
8. Jak przemawia Allach: islamskie anioły, diabły i tsunami
z 2004 roku
Peter G. Riddell  
9. Anioły w ustnej tradycji islamu, od Koranu aż
po Al-Tha'labiego
Andrew G. Bannister 
10. Anioły i demony w ludowych wierzeniach islamskich
Bill A. Musk   
11. Zmagania z nieistniejącym: Kurs cudów a problem zła
Ruth Bradby  
12. Satanizm i subkultura heavy metalu
Christopher Partridge 
13. Nie tylko aureole i rogi: anioły i demony w zachodniej
kulturze masowej
Amy Summers-Minette  
Dodatek A
Dodatek B 

 
Zobacz także
Joanna Kozioł
Życie ludzi wierzących i niewierzących można porównać do posiadania różnych mieszkań. Człowiek, który nie wierzy, ma tylko jednopokojowe mieszkanie, budowane z doczesności. Mieszkanie człowieka wierzącego ma dwa pokoje, ale wierzący sądzą, że teraz mogą korzystać tylko z jednego pokoju. To nie jest prawda!...
 
Ania z Wejherowa
Jakiś czas temu zainteresował mnie symbol ANCH. Taki ładny krzyżyk - pomyślałam, niewiele różni się od chrześcijańskiego; zresztą 'Tauka' też nie jest typowym krzyżem. Stwierdziłam jednak, że zanim zacznę nosić ten symbol na szyi, dowiem się kilku rzeczy na jego temat. Poszperałam tu i tam, i znalazłam o nim trochę informacji...
 
Dominik Jarczewski OP
Teresa z Avila urodziła się 28. marca 1515 roku w pobożnej hiszpańskiej rodzinie szlacheckiej. Od dzieciństwa zafascynowana barwnymi żywotami świętych, wychowana w klasztorze augustianek, w wieku 21 lat wstępuje do Karmelu. Zastaje tam duże rozluźnienie dyscypliny. Klasztor w praktyce przypomina raczej pałac, w którym szlachetnie urodzone siostry prowadzą iście światowe życie. Praktycznie nie istnieje klauzura.  
 
 
___________________
 
 reklama

katolicyzm