logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Wspólnota z Bose
Księga świadków
Edycja Świętego Pawła
 


Wprowadzenie: Enzo Bianchi

Tytuł oryginału: Il libro dei testimoni. Martirologio ecumenico.
Praca zbiorowa Wspólnoty z Bose pod kierunkiem Riccardo Lariniego.
Tłumaczenie: Krzysztof Stopa
ISBN 83-7168-620-X
© Edizioni San Paolo, 2002
© Edycja Świętego Pawła, 2003
ul. Siwickiego 7, 42-221 Częstochowa
tel. (034) 362.06.89, fax (034) 362.09.89
www.paulus.pl · e-mail: edycja@paulus.pl


 

26 STYCZNIA
TYMOTEUSZ I TYTUS, APOSTOŁOWIE

Następnego dnia po nawróceniu św. Pawła Kościoły Zachodu wspominają Tymoteusza i Tytusa, jego współpracowników w misji do narodów, tudzież biskupów pierwotnego Kościoła.
Tymoteusz, umiłowany uczeń Pawła, został ochrzczony przez Apostoła i przez nałożenie rąk otrzymał od niego dar duchowy, ustanawiający go "szafarzem słowa i prawdy", czyli głosicielem Ewangelii.
Był on niestrudzonym towarzyszem Pawła w ewangelizacji Azji Mniejszej, współdzielił z Apostołem jego pierwszy pobyt w więzieniu i stał się przewodnikiem wspólnoty w Efezie, gdzie według tradycji zmarł.
Paweł zachęcał go jako swe umiłowane dziecko do bycia wzorem dla wierzących przez nauczanie, życie, wiarę i miłość.
Tytus, pochodzący z Antiochii, został doprowadzony do wiary przez Pawła - który nazywa go "swoim prawdziwym synem we wspólnej wierze" - w czasie jego pierwszej podróży misyjnej. Pełnił on rolę pośrednika między Apostołem a wspólnotą w Koryncie i został postawiony na czele wspólnoty na Krecie, gdzie - również według tradycji - żył aż do końca swych dni.

PRZYCZYNKI DO LEKTURY

Umiłowany synu, Tymoteuszu, przypominam ci, abyś rozpalił na nowo charyzmat Boży, który jest w tobie przez nałożenie moich rąk. Albowiem nie dał nam Bóg ducha bojaźni, ale mocy i miłości, i trzeźwego myślenia. Nie wstydź się zatem świadectwa Pana naszego ani mnie, Jego więźnia, lecz weź udział w trudach i przeciwnościach znoszonych dla Ewangelii według mocy Boga! On nas wybawił i wezwał świętym powołaniem nie na podstawie naszych czynów, lecz stosownie do własnego postanowienia i łaski, która nam dana została w Chrystusie Jezusie przed wiecznymi czasami. Ukazana zaś została ona teraz przez pojawienie się naszego Zbawiciela, Chrystusa Jezusa, który przezwyciężył śmierć, a na życie i nieśmiertelność rzucił światło przez Ewangelię. (2 Tm 1,6-10)

MODLITWA

Ojcze niebieski,
który posłałeś Twojego apostoła Pawła,
aby głosił Ewangelię,
i dałeś mu Tymoteusza i Tytusa
jako towarzyszy w wierze:
spraw, aby nasza komunia
w Duchu Świętym
dawała świadectwo Imieniu Jezusa,
który z Tobą żyje i króluje
w jedności Ducha Świętego,
jeden Bóg, teraz i zawsze.

CZYTANIA BIBLIJNE
Iz 61,1-3a; 2 Tm 2,1-8 (lub Tt 1,1-5); Łk 10,1-9

 


ROBERT (1028-1111), ALBERYK (†1108) I STEFAN (1060-1134), PIERWSI OPACI CITEAUX, MNISI

W dniu dzisiejszym w zachodnim kalendarzu monastycznym wspomina się cystersów: Roberta, Alberyka i Stefana, pierwszych opatów C</i^>teaux.
W drugiej połowie XI wieku Robert, pochodzący z okolic Troyes, został mnichem benedyktyńskim. W poszukiwaniu większej prostoty i ubóstwa ewangelicznego powołał do życia klasztor w lesie Molesme, we francuskiej diecezji Langres. W krótkim czasie jednak nowa fundacja stała się bogatym i możnym opactwem. Robert wraz z około dwudziestoma towarzyszami opuścił więc to miejsce, aby gdzie indziej szukać swego bogactwa duchowego.
Pod koniec wieku osiadł w C</i^>teaux, lecz zmuszono go do powrotu do Molesme, gdzie zmarł w 1111 roku. Poszukiwanie ubóstwa i prostoty w różnych aspektach życia monastycznego kontynuowali dwaj jego następcy w nowym klasztorze: Alberyk i Stefan Harding. Przeprowadzili oni małą wspólnotę przez wielkie próby, trwając wiernie przy odnowionej Regule Benedykta i zgodnie z nią kształtując swą formę życia.
W ten sposób rozpoczęła się reforma cysterska (od Cistercium, łacińskiej nazwy C</i^>teaux). Wraz z wstąpieniem do zakonu Bernarda z Clairvaux przybierze ona kształt i treść duchową, które pozostaną żywe - pomimo zmiennych kolei losu i dalszych reform - aż po dzień dzisiejszy.

PRZYCZYNKI DO LEKTURY

Ponieważ ani w Regule, ani w Żywocie św. Benedykta [założyciele C</i^>teaux] nie znaleźli, by ich ojciec kiedykolwiek posiadał kościoły lub ołtarze, ani też nie spotkali żadnej wzmianki o ofiarach, datkach pogrzebowych lub dziesięcinach przyjmowanych przez kogokolwiek, ani o piecach czy młynach, ani o posiadłościach wiejskich lub najętych chłopach, ani o kobietach, które wchodziłyby do klasztoru lub były tam grzebane za wyjątkiem jego siostry, zrezygnowali z tego wszystkiego, mówiąc: "Kiedy święty ojciec Benedykt naucza, że mnich powinien wyobcować się od spraw światowych, wyraźnie stwierdza, iż nie powinny one zajmować miejsca w dziełach i sercach mnichów. I właśnie uciekając od takich spraw, powinni oni być wierni noszonemu przez siebie imieniu". ("Mała egzorta z C</i^>teaux" 15,5-6)

MODLITWA

Wszechmogący i wieczny Boże,
niezrównana nagrodo
dla każdego, kto zostawił wszystko
z miłości do Chrystusa,
udziel nam łaski, abyśmy za przykładem
i przez wstawiennictwo naszych świętych
ojców Roberta, Alberyka i Stefana,
pragnęli życia wiecznego
całą żarliwością naszego ducha.
Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa,
Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje
w jedności Ducha Świętego,
Bóg, przez wszystkie wieki wieków.

CZYTANIA BIBLIJNE
Syr 44,1.10-15; Hbr 11,1-2.8-16; Mk 10,24-30

KOŚCIOŁY WSPOMINAJĄ...
ANGLIKAŃSKI:
Tymoteusza i Tytusa, towarzyszy Pawła

KATOLICKI NA ZACHODZIE:
Tymoteusza i Tytusa, biskupów ((kalendarz rzymski i ambrozjański)
Roberta, Alberyka i Stefana, opatów z C</i^>teaux (kalendarz monastyczny)
Paulę (†404), pustelniczkę (kalendarz mozarabski)

KOPTYJSKI I ETIOPSKI (17 t?ubah/t?err):
Maksyma i Domecjusza ze Sketis (IV w.), mnichów (Kościół koptyjski)

LUTERAŃSKI:
Tymoteusza i Tytusa, uczniów Apostoła; Johanna Matthausa Meyfarta (†1642), poetę w Turyngii

MARONICKI:
Agnieszkę (III w.), dziewicę i męczennicę (zob. 21 stycznia)

PRAWOSŁAWNY I GREKO-KATOLICKI:
Ksenofonta i towarzyszy (VI w.), mnichów

STAROKATOLICKI:
Tymoteusza i Tytusa, uczniów Apostoła

SYRYJSKIE WSCHODNIE:
Polikarpa (†ok. 167), biskupa i męczennika (Kościół malabarski; zob. 23 lutego)


Zobacz także
Janina
Cztery ściany, sufit, pajęczyna w rogu, zamknięta mała przestrzeń. Okno z ograniczonym widokiem na świat. Głucha cisza. Podobne codzienne problemy: Czy będzie miał kto pomóc? Czasem możliwość wykonania samemu niewielkiej pracy. Chciałoby się porozmawiać, ale ludzie pracują, uczą się, nie ma ich przez cały dzień. Godziny przemodlone za bliskich ludzi, którzy stale są gdzieś daleko. Krótka wizyta, puste słowa pocieszenia...
 
s. Michaela Pawlik OP
Wielu katolików uważa, że wiara w reinkarnację nie ma wpływu na codzienne życie człowieka. Może się tak wydawać, jeśli traktuje się ją jako rodzaj ciekawostki. Jednak życiowe konsekwencje widoczne są tam, gdzie taka wiara staje się fundamentem, na którym oparte są normy postępowania całego społeczeństwa, czego przykładem może być system kastowy w Indiach. Doświadczyłam tego sama. 
 
Paweł Kowalski SJ
Widząc kolorową procesję w czwartek Bożego Ciała trudno domyśleć się historii tego święta. Można natomiast dojść do wniosku, że to bardzo dziwne święto – dziwne, ponieważ jest jakby niejednoznaczne. Jesteśmy bowiem przyzwyczajeni, że wielkie święta i uroczystości mają wprost swoje źródło w Chrystusie, tudzież w Maryi i ich życiem. A jak to jest z Bożym Ciałem? 
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS